ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur blir man mest effektiv i forskningen?  (läst 1101 gånger)

2012-09-07, 18:58
läst 1101 gånger

Utloggad Josefine Lindroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2018-08-11, 20:01
    • Visa profil
Jag känner ofta att jag kör fast på personer, men jag är verkligen inte en erfaren släktforskare heller.
Hur blir man mest effektiv; vilka tjänster/arkiv/hemsidor/program får man ut mest av?
Hur nyttjar man arkiven, typ SVAR, på bästa sätt?
Ancestry tex är ju inte så bra när det gäller Sverige, i alla fall när jag sökt.
Jag vill så gärna komma vidare och veta på vilket sätt man kommer längst på.
 
Hoppas nån kan hjälpa till

2012-09-07, 21:30
Svar #1

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Josefine,
din fråga är inte helt lätt att svara på. Vilken bildvisningsleverantör som du får ut mest beror till viss del på var i Sverige du forskar, t ex. Samtidigt sker ju ständigt digitalisering av nytt material så svaret kanske inte blir detsamma om säg ett år.

2012-09-07, 23:02
Svar #2

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Josefine!
 
Jag vet inte om du startade din släktforskning med en studiecirkel eller släktforskarkurs, annars rekommenderar jag det. Det är verkligen det mest effektiva sättet att lära sig om både olika arkiv och hjälpmedel för att använda dem. Ta kontakt med studieförbund, där du bor , och släktforskarföreningar, där du har din släkt.
 
För övrigt kör vi alla fast ibland (ganska ofta), och då behöver man fantasi, lite tur och ett idogt letande.
 
Mvh
Ingegärd

2012-09-08, 05:07
Svar #3

Utloggad Josefine Lindroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2018-08-11, 20:01
    • Visa profil
Tack Camilla och Ingegärd för era svar! Jag ska överväga vilken förening som är bäst att ta kontakt med (jag har nog dragit mig lite från det förut för att det känts som att det finns så oändligt många föreningar att välja på).
 
Självklart åker vi alla förr eller senare på nån spärr inom leden, men det är tråkigare när det oftast är förr än senare.

2012-09-08, 11:22
Svar #4

Utloggad Birgitta Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 951
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 09:20
    • Visa profil
Hej Josefine
 
Mitt råd är att du jobbar dig framåt från födelsen och bakåt från döden och inte stannar upp när du stöter på hinder utan då försöker hoppa över problemet och gå från andra hållet.
 
Jag har inte gått kurs. Det finns även bra böcker.  
 
Viktigaste tror jag är;  fantasi, ordning och envishet.  
Lycka till!
 
Birgitta Eriksson

2012-09-08, 16:01
Svar #5

Utloggad Karin Henry

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2016-09-15, 12:22
    • Visa profil
Fantasi i meningen att hitta på uppgifter i sin släktforskning, funkar naturligtvis inte. Då blir det inte släktforskning utan bara hittepå. Däremot så tror jag att fantasi i form i att när man kör fast, försöka komma på vägar i att komma runt problemet. Det är också det jag tror Birgitta menar. Hittar man nu inte den eftersökta personen i rätt husförhörslängd, får man försöka fundera ut ett sätt att komma runt det! Tex kan istället söka i folkräkningen för årtionden innan/efter för att få upp tråden på var personen bodde då och sedan leta sig framåt/bakåt därifrån. Kanske den prästen skrev lättläsligare en en annan.... Kanske kan man hitta en bouppteckning för en förälder, där arvingarnas bostadsort står angiven, kanske kan man titta runt bland syskonens barns födelser för att se om de finns angivna som faddrar (med bostadsort). Nog kan man använda sin fantasi för att komma på sådana omvägar.
 
Lycka till med din forskning!

2012-09-08, 16:10
Svar #6

Utloggad Karin Henry

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2016-09-15, 12:22
    • Visa profil
vidare...
 
Jag håller med tidigare talare om att rätt föreningar/databaser, beror på din släkt och hur du har tillgänglighet till arkiv i fysisk form. För mig som bor utomlands, och har en släkt med en del emigranter har kombinationen SVAR-abonnemang (speciellt för tillgång till sökbar folkräkning, samt SCBs födda, vigda, döda), Ancestry abonnemang (framförallt för emigrantforskning, men också för sökbara födelsenotiser), Arkiv Digital (för stort utbud i scannade kyrkböcker och bouppteckningar) samt medlemskap i Genealogiska föreningen för tillgång till deras sökbara klipparkiv (SvDs dödsrunor, dödsannonser, födelsenotiser, vigselannonser från ca 1930) funkat.  Det blir ett par abonnemang, men utan någon fysisk möjlighet att gå till svenskt bibliotek/svenska arkiv så behövs det. DVDn Sveriges dödbok 1901-2009 är också ett ypperligt hjälpmedel som gör forskningen mycket enklare!
 
Bor man i Sverige kan man ofta få tillgång till dessa arkiv genom biblioteken. Hör dig vad de har på ditt närmaste bibliotek om du inte redan gjort det.
 
Vänliga hälsningar,
Karin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna