ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hitta föräldrar från endast barns födelseår  (läst 807 gånger)

2004-05-24, 18:26
läst 807 gånger

Jocce Ekström

Hej
Jag har fastnat på ett litet gupp på vägen mot äldre tider i min forskning. En av mina anfäder Olof Jansson är född i Västerlöfsta (U) år 1768. Inget datum är angivet för hans födsel. Årtalet kommer från HFL. När jag tittar i FB för det året hittar jag 3 st. Olof men endast en av dessa har en far som heter Jan. Kan man vara rimligt säker på att detta är rätt föräldrar? Jag har också antagit att han är född i församlingen eftersom ingen annan ort är angiven i någon av de HFL jag gått igenom.
 
När jag följer denna familj i HFL genom åren efter 1768 finns tyvärr också ett glapp på två år där jag tappar bort Olof när han i tonåren flyttar från familjen. Så den vägen går inte att bekräfta att det verkligen är min anfader jag följer.
 
Mvh/Jocce

2004-05-24, 20:58
Svar #1

Utloggad Kent Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2017-09-17, 20:47
    • Visa profil
kolla vigselnotis vilka som var faddrar
Bouppteckning bl.a.

2004-05-27, 13:24
Svar #2

Jocce Ekström

Lång lösning riktad till nybörjare som jag själv.
Eftersom jag verkligen gillar, och har haft nytta av, anbytarforum tänkte jag dra mitt lilla strå till stacken och kanske vara till hjälp för andra som, likt mig själv, är relativt nya släktforskare. Är du erfaren kan du alltså sluta läsa här ;)
 
Mitt bekymmer var alltså, som jag beskrivit ovan, att att hitta föräldrarna till min anfader Olof Jansson född enl. HFL 1768, kanske (troligen) i Västerlöfsta (U). De uppgifterna fick jag genom att följa min släkt bakåt genom åren. Dock tog det stopp vid Västerlöfsta FB 1768 då det fanns 3 olika Olof födda det året och jag inte hade månad och dag för min anfader. Dock hade endast en av dessa en far vid namn Jan (Persson) så jag gick vidare på honom som arbetshypotes.
 
I HFL för denna period är sidan där Jan Perssons familj finns en liten mardröm. Inte för att den är svårläst men för att det helt saknas anteckningar. Under 8 år finns inga förhör eller flyttanteckningar gjorda. För att göra saken etter värre finns inga födelsedata överhuvudtaget på någon person angivna. Det enda som finns är namnen på de boende på två olika torp. Dels Jan Perssons familj med sonen Olof och dels ytterligare en familj med en dräng vid namn Olof Jansson.  
 
Problemet var nu att avgöra om dessa två Olof(ar) var samma person eller två helt olika personer och i så fall vem av dem som var min anfader. Möjligen kunde det kanske vara så att Jan Perssons son Olof tagit arbete som dräng på granntorpet och prästen försummat att stryka, eller på annat sätt markera, den flytten.  
 
Det senaste ställe jag säkert återfinner min anfader är när han, som gift, bor med sina svärföräldrar. På den sidan finns också en flyttanteckning gjord som visar att Olof faktiskt flyttade dit från mardrömssidan ovan. Alltså är det så att någon av dessa Olof(ar) är den rätta (eller möjligen samma person).
 
Min första tanke var att titta i efterföljande HFL och se vilken, om någon, av dessa herrar som finns kvar på torpet. Den andre skulle då kunna vara min anfader. Jan Persson är dock död sedan några år innan denna andra HFL börjar och hans familj har splittrats för vinden. Eftersom jag inte orkade börja leta efter dessa människor blint genom HFL gick jag, efter råd här, till vigselboken för att kolla Olofs giftermål. Där fanns tyvärr inga andra än brudparet nämnda så den gubben gick inte. Någon bouppteckning efter Olof fanns heller inte att uppbringa.
 
Nu gick jag vidare till födelseboken för att kolla Olofs alla barn och om jag kunde få ledtrådar den vägen. Olofs äldsta son (min fffff) har två okända personer som faddrar som inte verkar ha något släktskap med mina anor. Den näst äldsta sonen gav inte heller något entydigt svar men den sista krabaten hade tre faddrar med samma namn som Jan Perssons övriga barn (dvs. Olofs bröder och systrar). En koll på dessa personers egna barn bekräftade att i samtliga fall utom ett hade min Olof Jansson varit fadder. Kanske är det inte 100-procentigt men det vore väl märkligt om min Olof hade varit fadder till alla dessa bröder och systrar utan att själv vara släkt med dem.  
 
Drängen Olof Jansson på granngården har jag fortfarande inte hittat (eller brytt mig om att söka så mycket efter) så jag vet inte om detta är en annan person eller samma. Case closed.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna