ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dalbratt släkten  (läst 811 gånger)

2011-03-30, 20:46
läst 811 gånger

Utloggad Erica Lager

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2011-03-30, 20:46
    • Visa profil
    • EricaLager.blogg.se
Jag hör till Dalbratt slälkten som är född i Bengtsfors, men tidigare hette Pettersson. Efter att ha kommit fram till att det även finns Carlsson i släkten så har jag kört fast. Nu letar jag efter fler som hör till denna släkten så jag kan komma vidare med forskningen. Min gammelgammelfarfar var G.F Pettersson vars fru hette Selma Pettersson. Vad jag vet så bytte de namn till Dalbratt, men vet inte när. Finns det någon som skulle kunna hjälpa mig?

2013-04-25, 23:21
Svar #1

Utloggad Sören Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 82
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 15:26
    • Visa profil
Jag hör inte till Dalbratt släkten, men jag är brylling till din farfar.
 
Jag skickar lite info till din Hotmailadress.
Sören Axelsson

2013-04-26, 21:52
Svar #2

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil
Erica!  
Jag tog en titt i församlingsböckerna. G.F. Pettersson - kan det vara Gustaf Ferdinand Pettersson född 1876 23/7 i Dals Ed? Han hustru hette i så fall Selma Karlsson född 1878 28/7 i Ärtemark. Gustaf Ferdinand står först som sadelmakare och senare möbelhandlare.
Den familjen har jag följt framåt i Ärtemark till 1937 - så länge böckerna är scannade och tillgängliga på nätet. Sekretessgränsen är c:a 70 år. Så långt är efternamnet Pettersson. Om de bytte efternamn så måste det ha skett senare efter 1937.
OM det nu är rätt familj förstås. Det fanns inga data att utgå ifrån i Din fråga.
 
Hälsn Monika W

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna