ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Swahn, Gustaf b1857 Vetlanda. Emigr 1892  (läst 706 gånger)

2012-05-28, 09:34
läst 706 gånger

Utloggad Karin Henry

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2016-09-15, 12:22
    • Visa profil
Jonas Gustaf Simeon Swahn, born 1857 in Vetlanda, left his family, wife and four children, in Bäckseda 1892 and went to work in the US. The destination in the emmigration documents were given as Minnesota. Gustaf Swahn never came back to his family, and his wife finally got a divorce in 1903. The year before, Gustafs daughters (14 and 17 years old) crossed the Atlantic to visit their father, then said to be living in Devil's lake, North Dakota. I have never been able to find Gustaf in any census or other documentation from the US. I would like to know what happened to him. Where did he live, what did he do, did he die young or did he remarry? Maybe did he lose his money and for that reason could not get backhome, even if I rather think that he didn't want to go back home to his wife. In Sweden was a tanner and owned his own tannery and I have reasons to believe that he was a rather wealthy man.
I have seen his sirname spelt as: Svahn, Swahn, Soan. His children and grand-children spelled their name Swahn.

2013-11-08, 09:51
Svar #1

Utloggad Karin Henry

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2016-09-15, 12:22
    • Visa profil
Gör ett nytt försök... Letar sedan flera år efter en Jonas Gustaf Simeon Swahn. Född 1857 i Vetlanda (F) och vid utflyttningen bosatt i Bäckseda. Jag vet att han första gången åkte till USA i december 1887. Han lämnar sin gravida hustru och två små barn hemma. Två år senare kommer han tillbaka, tar med sig familjen till Selånger.  
 
1891 flyttar familjen hem till Bäckseda igen, men Gustaf far åter till USA för att aldrig mer komma tillbaka. Hans fru som var en stark och driftig kvinna, skickade såsmåningom över döttrarna för att ta reda på sin far. De reste 1902 till Devil's lake i North Dakota, det har jag funnit resedokument på. Däremot har jag inte kunnat påvisa att de verkligen fann sin far. Men strax efter lyckas frun tillslut få ut skilsmässa som min man för snart 10 år sedan af illvilja emot mig afrest till Amerika....
 
Omöjligt att hitta denna Jonas Gustaf Simeon Swahn i USA. I Sverige var han garvare och hade eget garveri.
 
Har någon möjligen stött på denna man någonstans i USA (eller flyttade han tillbaka till Sverige?). Tacksam för all hjälp att lösa mysteriet!  
 
Har sett hans namn stavat som; Svahn, Swahn, Soan, Svan

2013-11-08, 12:51
Svar #2

Utloggad Moderator USA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Posten från idag kl 09:51 har felaktigt lagts i en tråd rörande en helt annan person.
Samtidigt fanns sedan tidigare en arkiverad tråd rörande samma person.
För att eliminera otillåten dubbelpostning har den arkiverade tråden lyfts fram igen
och den senaste posten flyttats hit.

2013-11-08, 18:35
Svar #3

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3638
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 11:39
    • Visa profil
Hej,
Jag hittade honom i Göteborg, Sverige, passagerarlistor, 1869-1951 via ett family tree på ancestry. J G Svan från Bäckseda, Jönköping reste 29 april 1892 ombord på Ariosto från Göteborg till Hull. I denna står att han ska till Minneapolis, Minnesota.
 
Via denna hittar jag en Gustaf Soan i New York, passenger lists, 1820-1957, som anländer till New York 13 maj 1892 ombord på Gallia. Där står inte så mycket mer än att han ska till Minnesota.
 
Kan detta vara rätt person?
 
Mvh, Kristina

2013-11-08, 18:41
Svar #4

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3638
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 11:39
    • Visa profil
Han ska vara född 20 januari 1857 enligt det family tree jag hittade på ancestry. Föräldrar är:
 
Carl Otto Svahn f: 8 april 1821 Södra Vi, Kalmar d: 19 juni 1903 Nora, Hannäs
Kristina Lovisa Karlsson f: 18 maj 1824 Norregården, Tellerda, Vetlanda
 
Stämmer det?

2014-01-28, 12:49
Svar #5

Utloggad Karin Henry

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2016-09-15, 12:22
    • Visa profil
Hej! Tack för dina svar. Jag är ledsen för sent svar, men jag har en liten bebis hemma, så släktforskningen är lite sporadisk just nu. Du har helt rätt, och det är säkert mitt träd du hittat på Ancestry. Jag har full koll på honom så länge han är i Sverige(fram till 1892)och har också hittat utvandringsdokumenten, men jag hittar honom inte i någon census från USA. År 1902 reser hans döttrar för att hälsa på honom (förmodligen utskickade av modern för att få till stånd en skiljsmässa). Döttrarnas destination är skriven till Devils lake (North Dakota). När den yngsta dottern Ebba Swahn, gifter sig 1914, anges i artikel från NYT att fadern är Gustav Swahn from Kalmar. Modern bor i Kalmar vid denna tidpunkt, men jag har inte hittat Gustaf. Jag hittar honom inte heller i dödboken, så mitt antagande är att han inte dog i Sverige (eller så tillhör han de få som inte är med i senaste versionen av dödboken).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna