ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Persson, August Wilhelm f1867 Ramsberg. Emigr 1892  (läst 785 gånger)

2014-07-01, 12:01
läst 785 gånger

Utloggad Eva Wallgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2023-03-08, 11:44
    • Visa profil
Hej!
Min farfars far, August Wilhelm Persson, född den 19 november 1867 i Ramsbergs församling, och  emigrerade till USA i maj 1892. Fakta jag har (styrkta genom kyrkböcker m m): August fick utresebevis från kyrkan den 23 april 1892, han reste den 6 maj 1892 från Göteborg med fartyget Romeo, hans destination var Prentice, Wisconsin. August återvände till Sverige den 13 januari 1900.  
Information från släktingar (och hört om sedan jag var barn!): August emigrerade till USA och arbetade som ”iskarl” i Chicago. Han levde ett äventyrligt och hårt liv där! (Att han reste till Prentice var en överraskning för både mig och mina släktingar).  
I maj i år besökte jag Ellis Island. Där fanns möjlighet att söka efter släktingar som kommit till USA från 1892 och framåt. Jag fick god hjälp av personal att söka i det program som jag registrerade mig i. Men det var svårt att söka och jag tror inte att jag hittade August i passagerarlistorna (vet att det kan bli fel när en passagerare skrivs in med stavning etc). En viktig information när man söker är fartygets namn, vilket jag inte har kunnat få reda på. Jag har varit inne på sidan norwayheritage.com där det finns många olika emigrantfartyg listade. Jag har också varit i kontakt med en person i Price County i Wisconsin som berättade att det fanns många immigranter som slog sig ner i Prentice med omnejd eftersom det fanns arbete där; bl a ett stort sågverk. Tyvärr kunde jag inte få hjälp med någon folkräkning/folkbokföring eller liknande.  
Efter utresan från Göteborg är det alltså stopp!
Kan min farfars far ha kommit till någon annan hamn i USA än till New York? Boston? Eller någon annan hamn. Eftersom han hade Prentice som destination var det kanske inte det mest logiska att resa till New York? Finns det någon möjlighet att söka i andra amerikanska hamnar efter släktingar som emigrerat?  
Tacksam om någon kan hjälpa mig hur jag ska fortsätta sökandet, jag har mycket svårt att komma vidare nu!
Med vänlig hälsning
Eva

2014-07-01, 13:55
Svar #1

Utloggad Moderator USA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Eftersom detta är en ren efterlysning och inte en generell fråga
har tråden flyttats hit från delämnet Emigrationen till USA.

2014-07-01, 15:07
Svar #2

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Kanske var det han som kom till Boston med Scythia den 22 maj 1892: W A Person, 24, från Sverige. Destinationen anges till Wis.
(Från Boston, Passenger and Crew Lists, 1820-1954, hos Ancestry.)
Bengt Johansson

2014-07-01, 20:27
Svar #3

Utloggad Monica E Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 913
  • Senast inloggad: 2021-11-11, 13:27
    • Visa profil
Hejsan Eva och Bengt!
 
Jag har också hittat August Wilhelm Persson (Wilhelm August Person)
i Emigranten och Göteborgs Passagerarlistor samt Passagerarlistor till Boston via ancestry.se
 
Jag är ganska säker på Bengt att du har hittat rätt person.  
 
Eva, om det nu är din farfars far som Bengt har hittat, så reste han inte via Ellis Island. Där går det inte
att hitta honom.
 
Mitt förslag till dig Eva är att du letar i Chicago. Ge inte upp, rätt som det är så får du fram
information om farfars far.
 
Lite otur att han inte var kvar senare under 1900. Då kanske man hade hittat honom i folkräkningen  
1900.
 
Lycka till!
 
Hälsningar Monica Nilsson

2014-07-02, 12:27
Svar #4

Utloggad Eva Wallgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2023-03-08, 11:44
    • Visa profil
Hej Bengt och Monica! Tusen tack för hjälpen, och så snabba svar, det betyder mycket. Klargörandet att August reste till Boston och inte New York gör att jag kan gå vidare. Jag fortsätter till Chicago!  
 
Mvh
Eva Wallgren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna