ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Djureen, Carl Emil med fam Karlskrona utv 1886  (läst 1449 gånger)

2009-11-17, 22:33
läst 1449 gånger

Utloggad Ingvar Nore

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 179
  • Senast inloggad: 2020-03-19, 09:43
    • Visa profil
    • www.ingvarnore.se
Hej,
jag söker efter personer som emigrerat till USA år 1927. Hur går jag enklast vidare för att söka efter dem?
 
Finns det något bibliotek eller liknande i Göteborgstrakten som har till databaser i USA.
 
Hälsningar Ingvar

2010-05-11, 19:44
Svar #1

Thomas Börjesson

Den 22 september 1886 lämnade familjen Djureen Karlskrona för att emigrera till Nord Amerika. Det var fader Carl Emil född 1845-11-13 i Karlskrona och hans hustru Ovidia Ovre född 1854-12-06 i Norge.  De tre barnen var Ernst Hugo född 1875-08-11, Elna Gyta Vilhelmina född 1882-10-02 och Anna Nikolina Vilhelmina född 1885-09-09.
 
Jag har sökt på Ancestry.se och har väl haft en viss framgång. Carl Emil hittar jag inget om. Hustrun Ovidia finns registrerad i Emigranten Populär som utrest från Göteborg med destination Omaha. Namn på databas EmiHamn. Vad betyder det?
 
Ernest (Ernst) och hans amerikanska hustru Jessica har jag hitta i amerikanska folkräkningen likaså systern Elna gift Romersa. Systern Anna Nikolina går inte att finna.
 
Min fråga är nu hur går jag vidare. Hur söker jag efter eventuella barn? Vad finns det för register att söka efter och finns dom på nätet?
 
/Thomas

2010-05-12, 15:29
Svar #2

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Hej Thomas!
 
Din egentliga fråga är Hur släktforska i USA? men för att svara på den frågan (finns hur många länktips som helst att ge) bör man reda ut familjen Djureen i Omaha, Douglas County Nebraska för att kunna söka vidare.
 
Du kan t ex börja söka här http://pilot.familysearch.org/recordsearch/start.html#p=home
 
Carl Emil Djureen kallar sig Charles E (ibland Chas E.) Djureen i Amerika och han och hustrun Ovidia bosätter sig i Omaha, Douglas County, Nebraska. Redan 1887 ansöker Charles E. Djureen om Amerikanskt medborgarskap.  
http://www.archives.gov/central-plains/kansas-city/finding-aids/omaha-naturaliza tion.html
 
Charles Emil och Ovidia får också ett fjärde och femte barn i Omaha, NE, sonen Farnam föds den 18 november 1887. Troligt är att han får sitt namn efter föräldrarnas och syskonens hemadress vid tidpunkten: Farnam Street, Omaha, Nebraska.  Dottern Ovidia (ev.Ovitie) föds i november 1895.  
 
Hustrun/modern Ovidia Ovre född 1854, avlider den 19 maj 1898 i Omaha, Douglas County, NE och redan året därpå gifter Charles E. Djureen om sig med Selma Sundell, född 1865 i Sverige. Vigsel sker dock i delstaten Iowa:
 
Iowa Marriages records:
 
Groom's Name: Charles E. Djureen
Groom's Birth Date: 1845
Groom's Birthplace:  
Groom's Age: 54
Bride's Name: Selma Sundell
Bride's Birth Date: 1865
Bride's Birthplace:  
Bride's Age: 34
Marriage Date: 11 Nov 1899
Marriage Place: Council Bluffs, Pottawattamie, Iowa
Indexing Project (Batch) Number: M02660-6
System Origin: Iowa-EASy
Source Film Number: 1476871
Reference Number: P122 11668
Collection: Iowa Marriages, 1809-1992
 
I census 1900 bor Charles E. Djureen (har transkriberats felaktigt till Djurun) fortfarande i Omaha City med nya hustrun Selma född i Sverige 1865 samt barnen;
 
Ernst, född i augusti 1875 i Massachussets (?)
Elna, född i oktober 1882 i Massachussets (?)
Anna, född i september 1885 i Massachussets (?)
Farnam, född i november 1887 i Nebraska
Ovidia (ev.Ovitie) född i november 1895 i Nebraska
 
Det är lite märkligt att de tre äldsta barnen uppges vara födda i Massachussets men jag ska återkomma till det.
 
Uppgifterna från census 1900 finns här (Charles står längst ner på sidan) http://pilot.familysearch.org/recordsearch/start.html#p=recordimage&c=fs:1325221 &r=r_46589877&pn=p_95510357
 
Samt med fortsättning här http://pilot.familysearch.org/recordsearch/start.html#p=recordimage&c=fs:1325221 &r=r_46589877&pn=p_95510358
 
Klicka på den lilla bilden längst upp till höger och förstora med hjälp av +/- längst ner till höger och du kan läsa den skannade bilden direkt.  
 
Selma står först på den andra sidan med alla barnen. Av detta census framgår det att Charles E. Djureen kom till Amerika redan år 1863. Jag återkommer till det.
 
(Meddelandet ändrat av hjor 2010-05-12 16:13)

2010-05-12, 15:48
Svar #3

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Tillsammans med andra hustrun Selma får Charles E. Djureen ytterligare tre barn:
 
Ruth Djureen, född ca 1902-1903 i Omaha, Nebraska
Raymond R Djureen, född 1904 i Omaha, Nebraska
Lester R. Djureen, född 1907 i Omaha, Nebraska.
 
Den 22 november 1911 avlider Carl Emil (Charles E) Djureen i Omaha, NE. Från Rootsweb (http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=wrcushing&id=P51363541 1;)
 
Name: Charles Edwin Djureen
Sex: M
Birth: Nov 1845 in Listerby, Blekinge Ian, Sweden
Death: 22 Nov 1911 in Omaha, Douglas, Nebraska
Note:
 
Charles emigrated in 1863. He initially settled in the Massachusetts area.
Cause of Death: Head Trauma, after a fall on the ice, after a cold snap.
He was walking to school where he was the janitor. The Omaha area had experienced an early coldsnap and icestorm per the Omaha World Herald. He slipped on some ice and hit his head. He passed away 2 days later, having never regained consciousness.
 
Omaha City Directory of 1887 lists:
 
Djureen, Chas E. Painter, res 210 S 28th AVe (p.23)
Omaha City Directory of 1890 lists:
Djureen, Charlie, janitor Farnam School, res 2908 Farnam (p. 218)
 
Här ser vi att han emigrerade redan 1863 (som det uppges i census 1900) och då först till Massachusetts. Frågan är om de tre äldsta barnen föddes där eller om det är en missuppfattning/felskrivning i census 1900? Det stämmer ju annars med dina uppgifter att första hustrun Ovidia och de tre äldsta barnen emigrerade från Karlskrona år 1886. (Källa: Emigranten, Emihamn).
 
Andra hustrun Selma samt de tre barnen från detta äktenskap återfinns i census 1920, fortfarande boendes i Omaha, Douglas County, NE. Där har namnet felaktigt transkriberats till Djureer. Se tidigare länk för sökning, dvs http://pilot.familysearch.org/recordsearch/start.html#p=home
 
Använder du ovanstående länk så finner du också de flesta barnens vigslar.  
Söker du på namnet Djureen här http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gs& så kommer du finna flera av familjens gravar i Nebraska.
 
(Meddelandet ändrat av hjor 2010-05-12 15:52)

2010-05-12, 16:02
Svar #4

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
http://www.footnote.com kan du registrera dig och ta del av en del uppgifter från census 1930. Väljer du även ett abonnemang ser du fullständiga uppgifter ur census 1930.  
 
Där finner man även uppgifter om Charles E. Djureens yngsta söner (från andra äktenskapet), dvs Raymond R Djureen, född 1904 i Omaha, Nebraska och  
Lester R. Djureen, född 1907 i Omaha, Nebraska. Dessa finns även i Find A Grave enligt ovanstående tips.
 
Person Full name: Lester Djureen
Birth Date: 3 Dec 1907
Last Residence: Omaha, NE
Death Date: Oct 1976  
 
Person Full name: Raymond Djureen
Birth Date: 6 Nov 1904
Last Residence: Omaha, NE
Death Date: 13 Jan 1995
 
Här kan du söka i Omaha, Nebraska 1914 City Directory och under bokstaven D. Djureen finns på sidan 270. bla änkan Selma samt äldsta sonen Ernst Hugo.  
http://distantcousin.com/Directories/NE/Omaha/1914/D.html
 
Helene

2010-05-12, 16:09
Svar #5

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Sonen Lester Djureen avled inte i Nebraska utan i Texas (från Familyserach enligt ovanstående länk)
 
Name: Lester R Djureen
Death Date: 31 Oct 1976
Death Place: Weslaco, Hidalgo, Texas, United States
Gender: Male
Race: White
Death Age: 68 years
Estimated Birth Date:  
Birth Date: 03 Dec 1907
Birthplace: Omaha Nebraska
Father's Name: Charles Djureen
Father's Birthplace:  
Mother's Name:  
Mother's Birthplace:  
Occupation:  
Place of Residence:  
Cemetery:  
Burial Place:  
Burial Date:  
Additional Relatives:  
Film Number: 2243981
Digital Film Number: 4005493
Image Number: 00938
Reference Number: 77205
Collection: Texas Deaths, 1890-1976

2010-05-14, 08:37
Svar #6

Thomas Börjesson

Hej Helene
Tack för dessa mycket spännande uppgifter. Nu kan jag sätta igång och försöka se om jag får klarhet i vad som hänt familjen Djureen. Stort tack än en gång!
 
MVH
 
/Thomas

2010-05-14, 16:40
Svar #7

Thomas Börjesson

Hej Helene
Som du själv skriver så är det förbryllande med uppgifterna att Charles Edwin Djureen skulle ha kommit till USA redan 1863 och då till Massachusetts. 1863 begär han avsked som skeppsgosse i Karlskrona men är sedan bosatt i Karlskrona Amiralitetsförsamling i stort sett sammanhängande fram till han i november 1880 tillsammans med hustru och sonen Ernst Hugo flyttar till Sollentuna och arbete åt SJ på Rotebro station. Familjen återvänder till Karlskrona i november 1880 och bor där fram tills dom utvandar. I utflyttningslängden är hela familjen 2 vuxna och 3 barn redovisade för flytt till Nordamerika den 22 september 1886 (SE/LLA/13201 Karlskrona stadsförsamling BII:3 (1886-1894)  Bild 11 / sid 13). Det finns sedan uppgifter i Emigranten populär att hustrun avrest från Göteborg den 24 september. Som medåkande står det M vilket kanske betyder make. Jag vet inte om alla passagerare redovisades om dom var en familj.
 
För ankomsten till Amerika finns inga uppgifter som jag har lyckats hitta, sökt i bl.a. Castle Garden. Vet inte om alla registrerades vid ankomst.
 
Det finns också uppgiften att Charles Edwin skulle vara från Listerby. Han är född i Karlskrona
(SE/LLA/13201 Karlskrona stadsförsamling CI:2 (1833-1846)  Bild 140 / sid 271). Varför Listerby kommit in i bilden kan jag inte förstå.
Sammantaget undrar jag hur mycket detta skall påverka trovärdigheten. Sammanvägt med alla andra fakta så verkar det väl inte råda något tvivel om att det är rätt person vi talar om.
 
Jag undrar om du har något tips om hur man kommer vidare när det gäller att söka nu levande släktingar till Charles E i USA. Det framstår ju som något svårare än i Sverige.
 
Än en gång stort tack för all hjälp jag fått så här långt!
 
/Thomas

2010-05-15, 09:39
Svar #8

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Hej Thomas!
 
Jag instämmer helt i dina funderingar och visst är vissa uppgifter både förbryllande och märkliga med parametrar som inte stämmer. Dock finns det lika många parametrar som faktiskt stämmer så man får helt enkelt göra en avvägning av dessa.  
 
Avseende Charles E. Djureens påstådda födelseort, dvs Listerby istället för Karlskrona så kommer den förmodligen från Familysearch. Hos Familysearch finns nämligen möjligheten att lägga in egna uppgifter, dvs de är inte transkriberade från en kyrkolängd och/eller längden är inte heller skannad så att man kan kontrollera originalet.  
 
En sådan uppgift finns om Charles E Djureen. En Helen Edwards har lagt in följande uppgifter:
 
Charles Edwin DJUREEN    
Sex:     M    
Event(s)
Birth:  Nov 1845, Listerby,,Blekinge Ian    
Death:  22 Nov 1911, Omaha, Douglas    
 
Marriage(s)
Spouse: Ovedia AVERY        
          
Direktlänk; http://www.familysearch.org/Eng/Search/PRF/individual_record.asp?recid=135285067 0&lds=2&region=1&regionfriendly=&frompage=99
 
Här ser vi att personen ifråga känner till att han föddes i november 1845 men har angett helt fel födelseort. Vidare känner hon till hans första gifte med Ovidia även om efternamnet Ovre har blivit Avery. Den mänskliga faktorn alltså. Släkten trodde/har hört osv. Muntliga berättelser förändras gärna för varje år och varje generation. Detsamma kan gälla Charles immigrationsår till Amerika, dvs 1863. Nu har vi dock sett att han själv uppger i census 1900 att han kom till Amerika 1863 men han kan ha missuppfattat frågan. Som skeppsgosse kan han mycket väl ha varit på seglats till Amerika det året eller året innan med en kortare vistelse någonstans i landet och han trodde säkert detta var det rätta svaret på frågan När kom du till Amerika? Vilket år det var, dvs 1862 eller 1863, hade han säkert själv glömt. Mellan 1863 - då han begärde avsked som skeppsgosse - och 1900 då han uppger årtalet 1863 är det ju en ganska lång tid. Dessutom, som skeppsgosse så ströks han inte ur hfl under sina resor/frånvaro.
 
När Charles E. och Ovidias yngsta son Farnam gifter sig (i Iowa av någon anledning) så ser den transkriberade vigselattesten ut så här;
 
Groom's Name: Farnam Djureen
Groom's Birth Date: 1887
Groom's Birthplace: Nebraska
Groom's Age: 32
Bride's Name: Isabella Dawson
Bride's Birth Date: 1898
Bride's Birthplace: Illinois
Bride's Age: 21
Marriage Date: 11 Dec 1919
Marriage Place: Council Bluffs, Pottawattamie, Iowa
Groom's Father's Name: Chas. E. Djureen
Groom's Mother's Name: Ovidia Peterson
Bride's Father's Name: William Dawson
Bride's Mother's Name: Agusta Falconer
 
Som synes hette modern plötsligt Ovidia Peterson. Ett eventuellt patronymikon (Petersdotter?) eller helt uppåt väggarna fel? Oavsett så känner jag mig dock trygg med att det är din Charles (Carl) och din Ovidia från Karlskrona vars son Farnam gifter sig med en Isabella Dawson. Kombinationen 'Ovidia' och 'Djureen' är helt unik i Amerika vid denna tid och i de källor som finns tillgängliga.  
 
Jag tipsade tidigare om att Charles E. Djureen sökte Amerikanskt medborgarskap redan 1887. Se länk http://www.archives.gov/central-plains/kansas-city/finding-aids/omaha-naturaliza tion.html?sort=fname
 
På sidan framgår det hur du kan beställa en kopia av hans medborgarskapsansökan. Jag rekommenderar att du gör det. Den innehåller alla uppgifter om hans födelse, och NÄR han kom till Amerika. Ett sätt att få en slutlig bekräftelse på att det verkligen är rätt Carl Emil Djureen från Karlskrona som bosätter sig i Omaha, Nebraska, får ytterligare två barn, blir änkling 1898, gifter om sig med en Selma året därpå, får ytterligare tre barn samt avlider i Omaha 1911.
 
Helene
 
(Meddelandet ändrat av hjor 2010-05-15 09:43)
 
(Meddelandet ändrat av hjor 2010-05-15 10:15)

2010-05-15, 09:59
Svar #9

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Thomas, du undrar också hur man kan söka nu levande ättlingar till Charles E. Djureen. Det tillhör tyvärr inte mitt kunskapsområde men ett tips i all hast är att börja med sonen Raymond från hans andra äktenskap.  
 
Raymond Ray Djureen finns i census 1930 med hustrun Edna samt två barn; Charles E, född 1926 samt en dotter som möjligen lever varför jag inte skriver ut hennes namn. Använd länken jag tipsade om ovan (Footnote) och sök på Djureen så finner du informationen.  
 
Sonen Charles E. Djureen avled 1997. Se hans grav på http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gsr&GSfn=&GSmn=&GSln=djureen&GSby= &GSbyrel=in&GSdy=&GSdyrel=in&GScntry=0&GSst=0&GSgrid=&GSob=n
 
Där finner du också hans föräldrars grav, dvs Raymond och Edna E, född Graffius. Kika under Edna. Där framgår det att det föddes ytterligare två barn efter 1930. Dessa är i livet så jag skriver inte ut deras namn. De är då naturligtvist barnbarn till Charles E. Djureen.
 
Helene

2010-05-16, 06:10
Svar #10

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Thomas
 
Om du googlar på Djureen och Nebraska så hittar du flera ättlingar med adresser och allt.
Dessutom finns ett antal dödsrunor där du kan få fram släktingar
 
(Meddelandet ändrat av izla 2010-05-16 06:13)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna