ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olausson (Olsson?), John F. f1888 Kinna. Emigr ?  (läst 519 gånger)

2011-02-21, 21:25
läst 519 gånger

Utloggad Andreas Strindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 365
  • Senast inloggad: 2017-08-03, 09:21
    • Visa profil
Hej!
 
Jag söker med ljus och lykta efter en John Folke Olausson (Olsson?), född den 18 februari 1888 i Kinna. Han finns med i folkräkningen för år 1900 tillsammans med sin mor, Fredrika f. Fredriksdotter, och en yngre syster. Vid sökningar i Sveriges dödbok 1901-2009 kommer ingen träff upp. Därför funderar jag över om det kan vara så, att han utvandrade från Sverige. Jag har visserligen sökt i de summariska folkmängdsredogörelserna för Kinna mellan åren cirka 1910 och 1920, men kan inte heller hitta honom där. Inget säger ju dock att han måste ha bott där vid tiden för en eventuell emigration; han kan ju mycket väl ha flyttat från Kinna till en annan ort och utvandrat därifrån.
 
Skulle någon möjligtvis kunna vara mig behjälplig att söka på hans namn i CD-Emigranten och se om det mot förmodan finns någon John Folke Olausson (eller Olsson) och var denne i så fall bodde? Tyvärr saknar såväl Arkiv Digital som SVAR och Genline skannade församlingsböcker och utflyttningslängder för tiden efter 1894 ännu - annars hade det ju varit enkelt att bara titta efter där ... Näste steg blir väl annars att kontakta landsarkivet.
 
Hälsningar
Andreas Strindberg

2011-02-23, 21:28
Svar #1

Utloggad Britt Maria Ekstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2015-07-20, 13:03
    • Visa profil
Hej Andreas
Du kan prova med att undersöka om det finns  
en bouppteckning efter hans mor.  
 
Sveriges dödbok 1901-2009
 
Olausson f. Fredriksdotter, Fredrika
Klarhem, Kinna Herr Jonsgård
Död 18/2 1931.
Kyrkobokförd i Kinna (Älvsborgs län, Västergötland).
Född 2/6 1850 (ingen uppgift om födelseort)
 
Britt Maria

2011-02-24, 10:10
Svar #2

Utloggad Andreas Strindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 365
  • Senast inloggad: 2017-08-03, 09:21
    • Visa profil
Hej Eva!
 
Tack föt tipset!  
 
Andreas

2011-08-17, 11:35
Svar #3

Utloggad Moderator USA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tråd skapad av poster överflyttade från Källor/Emigrantkällor
(Rubrik tillagd av moderator)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna