ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hedman, Frans Oskar f1886 Älvsbyn. Utvandrad  (läst 459 gånger)

2012-02-09, 01:12
läst 459 gånger

Utloggad Margaretha Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 11:33
    • Visa profil
Hej! Denne man tycks ha utvandrat till USA: Frans Oskar Hedman, född 1886-05-01. Född i Älvsby församling, Norrbotten. Hittar honom inte på Emigrant-skivan och han nämns inte heller i faderns bouppteckning.  
Däremot - när jag googlat på hans namn hittar jag detta på http://files.usgwarchives.net/id/bonneville/military/ww1/wwibnvHar_Hi.txt
Jag tror att det är han som står där med sin kusin Carl Walfrid (även om födelsedatum inte stämmer riktigt):
 
Hedman, Carl Walfred                              12 Oct 1894 W Elfsburen Sweden                Bonneville         ID                                  
Hedman, Frans Oscar                                1 Mar 1886 W Swede;rel.:Camp Frenston KS     Bonneville         ID                                  
 
Det är WWI civilian draft registrations i Idaho.  
 
Dessutom kan detta vara Frans Oskar på Find a grave:
 
Birth:  1885, Sweden  
Death:  Aug. 27, 1933
Coeur d'Alene
Kootenai County
Idaho, USA  
 
Single.  
 
   
Burial:
Forest Cemetery  
Coeur d'Alene
Kootenai County
Idaho, USA  
 
Created by: Odette
Record added: May 19, 2010  
Find A Grave Memorial# 52589389  
 
Kan någon finna något om Frans Oskar möjligen? Är det rätt person jag hittat när jag googlat?
 
Mycket tacksam för svar
Margaretha

2012-02-09, 07:35
Svar #1

Utloggad Moderator USA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Frans Oskar finns omnämnd i en arkiverad post från 2003 under Norrbotten:
 
Kan kanske ge litet ytterligare bakgrundsinformation.

2012-02-09, 14:02
Svar #2

Utloggad Margaretha Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 11:33
    • Visa profil
Moderator - jo, jag har dessa uppgifter. I den posten står det att Frans Oskar är död i USA bara.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna