ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Classon - Två syskon Fr Vingåker. Utv 1896 resp 1907  (läst 612 gånger)

2011-10-29, 22:37
läst 612 gånger

Utloggad Jens Olsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 17:30
    • Visa profil
Hej hoppas någon kan hjälpa mig.
Letar efter 2 syskon som emigrerade till USA, men vid olika tillfällen.
Det gäller Beata Erika Classon född 2 dec 1873 i Vingåker och hennes bror Klaes Edvard Classon född 1 aug 1875 i Vingåker .  
Beata Erika utvandrar den 14 aug 1896 från Göteborg 22 gammal, ensam, med skeppet Germanic, utgick från Liverpool.
Klaes Edvard utvandrar den maj 8 1907 från Göteborg 31 år gammal, ensam.
Kan någon hjälpa mig med att ta reda på vad som hände med dom, gifte dom sig? fick dom barn? finns det levande ättlingar?
Vet inte hur man gör för att forska i USA, har försökt läsa lite här på forumet men det verkar väldigt krångligt. Nu hoppas jag på hjälp från alla duktiga forskare här på forumet.
Vet att man kan skaffa olika abonnemang på emigrantsidor, men vet inte om det är värt något då jag inte vet hur mycket nytta jag kommer att ha av det i framtiden då jag inte känner till fler släktingar som skulle ha utvandrat.
Jens

2011-10-30, 10:51
Svar #1

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
När K Edvard Klasson kommer till New York ombord på Etruria uppger han att han ska till sin syster Beatha Klasson, Rutherford Place , New York City

2011-10-30, 12:23
Svar #2

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
1910 års census har i North Dakota, county Bowman, Scranton en möjlig träff när det gäller Klaes Edvard Classon:
Edward Clason, 34, ogift, född i Sverige, till USA 1907. Yrke: Section hand, Railroad.
Bengt Johansson

2011-10-30, 19:02
Svar #3

Utloggad Jens Olsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 17:30
    • Visa profil
Hej och tack för hjälp på vägen.
Om jag nu vet eller i varje fall tror sig veta att Beata bor i New York och Edvard bor i Scranton.
Hur gör man för att hitta deras senare öden och äventyr i det stora landet i väst. (familj och liknande)
Finns det något bra forum på nätet där man kan ställa frågor till forskare som befinner sig i USA och kanske vill hjälpa till att leta där ifrån?
Eller finns det något sätt att leta här med nätets hjälp?
Eftersom jag vet deras födelsedatum kan man söka på det i USA eller måste man veta mer?
Många frågor, jag vet det! Men jag tar tacksamt emot hjälp
Jens

2011-10-30, 19:26
Svar #4

Utloggad Jens Olsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 17:30
    • Visa profil
Hej och tack för hjälp på vägen.
Om jag nu vet eller i varje fall tror sig veta att Beata bor i New York och Edvard bor i Scranton.
Hur gör man för att hitta deras senare öden och äventyr i det stora landet i väst. (familj och liknande)
Finns det något bra forum på nätet där man kan ställa frågor till forskare som befinner sig i USA och kanske vill hjälpa till att leta där ifrån?
Eller finns det något sätt att leta här med nätets hjälp?
Eftersom jag vet deras födelsedatum kan man söka på det i USA eller måste man veta mer?
Många frågor, jag vet det! Men jag tar tacksamt emot hjälp
Jens

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna