ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Byström - Fyra systrar från Blidö. Utv 1901-1910  (läst 335 gånger)

2012-01-25, 12:22
läst 335 gånger

Utloggad Christian Rosander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 14:52
    • Visa profil
Hej.
 
Smeden Henrik Teodor Byström i Furusund, Blidö församling (AB), fick fyra döttrar som alla utvandrade till Amerika.
 

Jag kallar Hanna för 1, Erika för 2, Jenny för 3 och Karin för 4. Modern hette Johanna Mattsson född 28 jan. 1851 i Fasterna (AB).
 
Utvandringen skedde för nr 1. den 30 aug 1901. För nr 2. den 5 nov. 1904. för nr 3. den 16 okt. 1908 och för nr 4. den 18 okt. 1910. Alla till New York. Källorna är passagerarlistor från Hull och Ellis Island.
 
Nr 1 reste hem till Sverige på besök 1907. I New York fick hon en  flicka 1913 , Karin Louise Holt. Enligt Census 1920 på Manhattan, New York finns Hanna (nr 1) under namnet Louise Holt. Om det är rätt Holt jag hittat!? Här tappar jag spåret. Vad hände henne?  
 
Nr 2 har jag rätt bra koll på fram till hennes död i Houston 1971. Min mormors bror som gifte sig med henne, i New York, adopterade hennes dotter Betty Louise. Dottern hette MC Donald vid födseln. Hittar inte hennes far!
 
Nr 3 gifte sig Smith och dog i Santa Clara, Califonien 1959, enligt Californiens death index 1940-1997. Vad hände med henne i USA?
 
Nr 4 gifte sig med sjömannen Karl Oskar Olsson född i Brändegärde, Söderåkra den 28 okt. 1877. Om de fick barn har jag inte hittat. Hon dog i okt. 1978 i Long Eddy,Sullivan,New York 12760. Death Benefit Place: Ossining,Westchester,New York 10562. SSN: 070-20-4392. Vad hände henne under åren i New York?
 
Lovisa (Louise) var ett släktnamn i släkten Byström. Jag har funnit det när jag letat efter Byströmmare
 
Jag tackar på förhand för de uppgifter någon kanske hjälper mig med.
Hälsningar
Christian

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna