ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Per & Sophia Mattson, Bakeley ?  (läst 1292 gånger)

2006-04-13, 19:23
läst 1292 gånger

Utloggad Jenny Sahlberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
För en amerikansk kontakt försöker jag hitta hennes svenskättade farfars farföräldrar. Hennes farfars far Elder uppgav i 1920 års census att föräldrarna var födda i Sverige. Han var själv född (i USA)1890-08-26. Enligt uppgift skulle hans föräldrar Per och Sophia Mattson ha utvandrat från Bakeley (am. uttal/stavning). Hon är osäker på Pers namn, någon släkting har sagt att han hette Peter el Paul. Tyvärr är detta allt hon vet. Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta.

2006-04-13, 23:51
Svar #1

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Om Elder är lika med Elder Martin Mattson från Iowa så kan det finnas vissa små spår att följa i USA.
 
I census 1900 finns en familj, som Ancestry indexerat till Matin, men jag tycker det ser ut som Matson under lite kladd på papperet. De bor i Burlington, Des Moines, Iowa.
 
Pappa Peter, född i maj(?) 1863 och utvandrad 1881. Gift sedan 10 år med Sophie, född i Sverige 1867, eventuellt mars.
Äldst är Elder och sedan följer 4 barn till, den senaste, Agnes född i sept 1899.
 
Källa 1900 United States Federal Census > Iowa > Des Moines > Burlington > District 17>sheet 24 A
 
 
I census 1910 återfinns de på samma plats men nu är Sophia änka. Hennes immigrationsår är okänt. Familjen har utökats med 3 barn till. Yngsta barnen, ett tvillingpar, är 5 år
 
Census 1920, de bor kvar, 5 barn bor hemma. Här finns uppgift att Sophia immigrerat 1885 men blivit amerikansk medborgare redan 1881. Kanske är siffrorna omkastade?
 
Census 1930. Nu har Sohia fått initialen A tillagd och hon stavar efternamnet med två T, vilket Elder gjorde redan 1917 när han mönstrade för WW1. Två av barnen bor tillsammans med mamman i den av henne ägda lägenheten
 
Det blev visst lite långt, men nu har jag nog hittat några fler ledtrådar än tidigare, nu gäller det bara leta vidare

2006-04-14, 11:20
Svar #2

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Vad sägs om:
 
Post 670768
 
Mattisson, Per
Dräng (ogift man)
 
f. 10/5 1863 i Ysby, Hallands län (Halland)
 
Utvandrad 1/4 1881
från Edenberga Nr. 8, Ränneslöv, Hallands län (Halland)
till Amerika
 
Källa: Husförhörslängd, s. 124
 
Emibas emigrationsakt: Ränneslöv N 1881 008
 
Är inte EMIBAS underbar?
 
Ted

2006-04-14, 12:20
Svar #3

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Från Iowa State Census 1885 finns följande notering, som kan (med mycket stor osäkerhet) vara pappa Peter. Intressant är användandet av namnet Petter, som inte är särskilt amerikanskt
 
Iowa State Census 1885 Record  
about Petter Mattson  
Name: Petter Mattson  
Age: 21  
Gender: M  
Birth Country: Sweden  
Township Number: 72  
Range: 25  
Section: 20  
Location: SW SW  
Marital Status: S  
Father's Nativity: F  
Mother's Nativity: F  
Alien Without First Papers: X  
Line Number: 24  
Dwelling Number: 57  
Family Number: 66  
Page Number: 299  
State: IA  
County: Clarke  
Township Name: Osceola  
Family History Film: 1021453  
Volume: 164

2006-04-14, 13:05
Svar #4

Bo Nordenfors (Nob)

Än mer underbart denna långfredag är att Per Mattisson finns i DISBYT. Jag e-mejlar den ansvarige för dessa uppgifter och låter vederbörande veta vad som står på!

2006-04-14, 13:15
Svar #5

Utloggad Jenny Sahlberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tack, Mats! Det verkar som du har hittat rätt familj. Elder hette visst Martin, med syskon Agnes, Ethel, Paul, Maime, Jeanette. Kul att få meddela detta till henne! Men jag tror att hon dessutom är väldigt intresserad av att hitta var i Sverige Peter och Sofia kom ifrån. Om någon kan hjälpa mig att hitta rätt församling, så har jag tänkt forska lite bakåt kring dessa släkter. Jag har inte så mkt erfarenhet av att emigrantforska, så jag är tacksam för all hjälp!

2006-04-14, 13:20
Svar #6

Bo Nordenfors (Nob)

Per Mattisson är född i Ysby, Hallands län 1863 och som sagt, jag har kontaktat den DIS-medlem som synes ha god koll på Pers anor. Förhoppningsvis kan du Jenny få den kontakten och så kan ni kanske tillsammans uträtta en del.

2006-04-14, 13:22
Svar #7

Utloggad Jenny Sahlberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Alltså, om Per  
Mattisson är ogift då han utvandrar, och S=singel (?) betyder det att han och Sofia gifte sig i USA!? Och att Sofia isf hade sitt flicknamn då hon utvandrade?! Kan man hitta hennes namn, före giftermålet, för att sedan hitta henne i Emibas? Många frågor..

2006-04-14, 14:12
Svar #8

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Om Peter och Sophia talat sanning i Census 1900 så gifte de sig runt 1890. Peter uppger att han utvandrat 1881 (observera att det är hans egen uppgift) så då ska de ha gift sig i USA (om han inte var hemma runt 1890 och hämtade hem sin fru)
 
För Sophia finns det ingen uppgift som är säker, som jag skrev tidigare så uppger hon själv (eler det är åtminstone vad enumeranten skrivit) att hon kom till USA 1885, men blev medborgare 1881, vilket inte är möjligt. I census 1930, vilket jag inte skrivit tidigare, står det en notering som kan tolkas som överstruket 1867, men den är så svårläst så den skulle åtminstone inte jag fästa någon vikt vid.
 
Jag skulle också vara försiktig med att säkert säga att det är Per Mattison som är fadern, men definitivt skall Disbyt kollas.  Det finns kanske fler som kan kolla månadsangivelserna i census 1900 för jag är inte säker (som framgått) på tolkningen. Om det inte står May, så kan ju Per Mattison som hypotes falla.
 
Jenny, vill ni uppgift på alla barnen och deras ungefärliga födelseår eller har ni dem. Ser ut som det fattas några i din uppräkning eftersom det fanns minst 8 barn i familjen?

2006-04-15, 10:27
Svar #9

Utloggad Jenny Sahlberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Vilket underbart forum! Min lilla förfrågan som leder till all denna hjälp..  
Jag har faktiskt varit inne och tittat lite på DISBYT, eftersom jag fick DISGEN i julklapp. Då väntar jag på att DIS-medlemmen ifråga hör av sig, så att vi kan komma fram till om det är rätt Per. Spännande resa att släktforska! Ska skicka iväg ett mail till USA oxå, jag kan tänka mig att hon vill veta det mesta om alla släktingarna.

2006-04-15, 13:54
Svar #10

Bo Nordenfors (Nob)

Jenny, DIS-medlemmen som har Mattisson i sitt material kommer att kontakta dig via mejlen.

2006-04-16, 09:54
Svar #11

Utloggad Jenny Sahlberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag kommer vara bortrest ett tag, tillbaka 2 maj. Tack för hjälpen alla!

2006-05-30, 09:18
Svar #12

Utloggad Jenny Sahlberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Det verkar som att vi har träffat rätt med Per Mattisson, jag har dessutom varit i kontakt med DISBYT-medlemmen i fråga. Spännande att kunna sammanföra släkter på detta sätt!
Jag har fått lite uppgifter från USA kring Pers hustru Sofia. Om någon kan hjälpa mig med att söka henne i emigrantregister vore jag tacksam. Hon hette Sofia Ann Peterson f. 1867-03-30, i Blekinge (?).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna