ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carl Erik från Folkärna for till USA....men vart?  (läst 1375 gånger)

2005-12-09, 19:24
läst 1375 gånger

K. MacKie

Hej alla hjälpsamma släktforskare.
 
- För att svara på Mats fråga så kan jag bara säga att Johanna är Carl Erik och Viktor Johannes moster. Carl Bernström har enligt kyrkoböckerna rymt till amerika långt tidigare.
Jag har inte kommit så långt, men jag vet enligt kyrkoböckerna att Johanna Haglund från Grytnäs var gift med Carl Bernström. och enligt familysearch.org så skall Johanna ha flyttat till Salt Lake city.
Tack igen för era svar...Ni anar inte vilken  förtidig Julklapp jag har fått.!! Tack så inibombens mycket..
Med varma och tacksamma häls
K. MacKie
Key.

2005-12-09, 20:05
Svar #1

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Enligt CD Emibas så fanns det en urmakare Johan Bernström som är utskriven 1868 från Folkärna.
 
Conrad Ture Bernström , född sept 1868 i Folkärna, emigrerar i april 1899 till Amerika.
 
Och så har vi den ovan nämnde Johan Viktor, född 1889.
 
I census 1900 återfinns Johanna, som head i familjen i Salt Lake City. Hon har fött fem barn varav 4 lever. Där bor sonen Viktor, född i sept 1868 (Conrad Ture?), sonen Ernest, född i oktober 1883 och sonsonen Victor, född i juli 1888. Det sistnämnda stämmer inte med Emibas eftersom J V där anges vara född juni 1889.
Familjen är indexerad på Ancestry som Banstrum.
 
Källa: 1900 United States Federal Census > Utah > Salt Lake > Salt Lake City Ward 5 > District 52> sheet 1B
Mats

2005-12-09, 20:34
Svar #2

K. MacKie

Tack tack..
John Victor är inte av intresse här. Han hade jag redan hittat!
och för att rätta mitt sista inlägg så hette Johanna Haglunds man mycket riktigt Johan Bernström  My misstake .
Han var urmakare och enligt Kyrkoboken så skall Johan ha rymt till amerika.
och John Victor är inte son till Johanna utan systerson. så är även Carl Erik, som nu är troligtvis jag kan söka vidare på..
 
K.MacKie
Key

2005-12-09, 20:35
Svar #3

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Key
Även om det inte var detta du frågade efter så kan vi kanske följa Carl eriks moster en bit.
1910 bor hon kvar i Salt Lake, nu tillsammans med sonen Ernest P och grandson Victor.
 
Conrad T (står det nu)Bernstrom har gift sig, för nio år sedan, med Augusta, född ca 1875. Hon har enligt uppgift fött 2 barn, som lever. Enligt uppgift är detta CT's andra äktenskap och hennes första. Sedan kommer det lite konstiga uppgifter, för det står att de har barn, som är 18,17,12,7,6 år.Detta får vi kanske reda ut senare.
 
1920 bor Johanna hos Ernest (som är single)
och 1930 bor Ernest ensam.
 
Detta var en liten utvikning, det finns mycket mer att hämta om familjen, men nu ska vi väl tillbaka till Carl Erik, som var huvudspåret och nu kan det kanske vara dags att följa den Haglund som letats fram tidigare (enligt Eva's framtagande av befintliga spår på detta forum.)

2005-12-09, 21:33
Svar #4

K. MacKie

Hej Mats
 
Mig vetligt så avled Johanna i Salt Lake City i mitten på 1920-talet.
Jag har tidigare trott att Carl Erik kallat sig Haglund i efternamn, men som de nu har uppenbarat sig att jag sökt efter fel person, men jag är enormt tacksam och glad för all hjälp ni har gett mig, så att jag förhoppningsvis har kommit rätt denna gången.
 
Jag tar gärna emot mer information ang Bernströms familj om du har tillgång till de Mats.
Tack igen..
K. MacKie
( Key )

2005-12-09, 23:46
Svar #5

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Key
 
Skickar några censusbilder till dig. Tar en del utrymme men hoppas det funkar via mail, annars får du säga till så skickar jag det i småbitar

2005-12-10, 08:00
Svar #6

K. MacKie

Hej Mats
 
Tror inte att de funkar. skicka det gärna till min mailadress i  småbitar
Tack igen.
mvh
K. MacKie
Key

2006-03-18, 12:52
Svar #7

K. MacKie

Destinationen för Carl Erik enligt EMIBAS är Minnesota,  
 
Post 920376  
Jansson, Carl Erik  
Arbetare (ogift man)  
f. 20/2 1868 i Folkärna, Kopparbergs län (Dalarna)  
Utvandrad 8/2 1888  
från Bondarvet Krommetsbo, Folkärna, Kopparbergs län (Dalarna)  
till Minnesota, USA  
Källa: Husförhörslängd, s. 21  
Emibas emigrationsakt: Folkärna W 1888 001  
Onormerade namnformer:  
Destinationsort: Minnesota  
Destinationsland: USA  
 
 
Är det någon som kan hjälpa mig hitta honom
Carl Erik var född i folkärna 1868-02-20
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Mvh
K. MacKie
( Key )

2006-06-29, 22:04
Svar #8

K. MacKie

Hej igen.
 
Kan jag har fått fatt i rätt Carl Erik nu!!
Jag har hitta en Charles E Johnson i Minnesota staden Hennepin ( tror att den heter så)
1930 censur säger att han är född about 1869 och allt annat på denna mannen stämmer. Emmigrant året, Hur går jag vidare för att få bekräftat att de är rätt person
Charles E Johnson
Ida C Wife
Astrid daughter
Carl Son.  
Kan jag äntligen ha funnit  min  Carl Erik från Folkärna
 
All hjälp tas tacksam emot
mvh
K. MacKie
Key

2006-06-30, 12:48
Svar #9

Utloggad Karin Ekeroth

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 674
  • Senast inloggad: 2012-01-29, 22:10
    • Visa profil
Hej!
Familjen finns även i 1920 och 1910 års Census. Alla gånger bor de i  
Minnesota, Hennepin county, Minneapolis city.
De har även en äldre son, Verner.
 
1910 ser familjen ut så här:
Charles 42 år säljer försäkringar
Ida 33 inget yrke
Verner 8
Astrid 6
Carl 7 mån.
 
1920 är Charles Freight handler - har hand om frakter. Verner är lärare och Astrid lärling hos en dressmaker - sömmerska.
 
1930 är han landscape gardener - trädgårdsmästare.  
 
Han naturaliserades 1911. Det kanske finns register till det, men det kan jag inget om.
Jag har försökt hitta vigseln, men gått bet.
 
Det finns en Verner P Johnson i 1930 års Census boende i Minnesota, Wright, Delano 28 år gammal, gift med Elenora P 25 år gammal född i NY av engelsk far och NY-född mor. Verner och Elenora gifte sig när han var 26 och hon 22. Han uppges var läkare. Detta är bara en tänkbar kandidat till släkting.
 
Nu tar jag helg.
Karin

2006-06-30, 13:39
Svar #10

K. MacKie

Karin..
 
Tusen tack för att du tog dig tid!!!  
Önskar dig en trevlig helg. ( kanske börjar semestern nu!!)
Mvh
Key

2006-07-01, 17:09
Svar #11

K. MacKie

Hej.
 
Hur hittar man papper på naturalisering ( vilket år dom blev amerikanska medborgare), en till fråga som jag undrar över är, en hypotetisk fråga, Varför väntade man med att ändra sitt medborgarskap om man t ex kom 1888 till 1911 !!
 
Tack för att du tog dig tid att läsa
 
mvh
K. MacKie
Key

2006-07-01, 17:45
Svar #12

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Key, enligt läsning på Ancestrys gratis delar i learning center, så finns handlingar efter 1906 på federal nivå, motsvarande immigrationsverket Immigration and Naturalization Service, INS (sedan den 1 mars 2003 heter det U.S. Citizenship and Immigration Services (USCIS)). Sök på naturalization på Learning center så hittar du fler artiklar.
 
Före 1906 kan handlingarna finnas precis var som helst, (citat från den artikel jag länkar till ovan, publicerad i Ancestry Daily News den 27 januari 2000: Pre-1906 Naturalization records may be found at the local county courthouse, county or State archives, or in the National Archives if the immigrant was naturalized in a Federal Court) eftersom man kunde lämna in de olika nödvändiga handlingarna på olika ställen.
 
Se även sidan 137 i Emigrantforska Steg för Steg (Clemensson & Andersson).
 
Om man ville bli amerikansk medborgare (det var inget tvång) måste man ha bott där ett-två år innan man kunde lämna in declaration of intent och sedan få medborgarskap efter ytterligare tre år.
 
Hälsningar,
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna