ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-09  (läst 1811 gånger)

2005-06-09, 22:04
läst 1811 gånger

K. MacKie

Jag har sökt med ljus och lykta efter dessa bröder som utvandrat till amerika.
Carl Erik var född 1868-02-20 i Folkärna  
Viktor Johannes 1873-03-14 även han i folkäran
föräldrana till dess två var Jan-erik Aronsson och Stina greta Haglund.
Carl Erik ska ha utvandrat till amerika enligt kyrkoböckerna 1883-06-30 och lille broar viktor johannes kom efter1893-04-05-
jag har inte funnit dessa bägge bröder så jag skulle tacksamt ta emot uppgifter.

2005-07-06, 15:58
Svar #1

K. MacKie

Hej  
Är det någon som kan hjälpa mig hitta två bröder från kopparberg folkärna.  
Carl Erik f. 1868-02-20  
Viktor Johannes f. 1873-03-14  
Bägge dessa bröder skall enligt kyrkoböckerna ha lämnat Sverige för Amerika. Carl Erik for 1888-06-03 eller 30. Det är svårt att utläsa.  
Viktor Johannes for 1893-05-04.  
Fadern till dessa pojkar hette  
Jan Erik Aronsson f. 1832-12-14  
Stina Greta Haglund var deras mamma och hon var född.1836-01-16.  
Jag har hittat en Carl Erik Haglund som lämnade Sverige 1888-06-30 från Stockholm, och kom från kopparberg,men är inte säker på om det är denna man jag söker.  
Viktor Johannes har jag inte hittat alls.  
jag är tacksam för all hjälp jag kan få, hur jag kan finna dem.  
Tack på förhand.

2005-07-06, 20:41
Svar #2

Rigmor Andersson

Hej !
Här bor Viktor Johannes år 1890.
Post 3940842
 
Aronsson, Jan Erik
Skomakare
 
f. 1832 i Folkärna (Kopparbergs län, Dalarna)
 
Gift man, far i familjen
 
Bondarfvet
Folkärna (Kopparbergs län, Dalarna)
 
Födelseort i källan: Folkerna
Post 3940843
 
Haglund, Stina Greta
 
f. 1836 i Grytnäs (Kopparbergs län, Dalarna)
 
h.
Gift kvinna, mor i familjen
 
Bondarfvet
Folkärna (Kopparbergs län, Dalarna)
 
Födelseort i källan: Grytnäs, Falu l.
Post 3940846
 
Viktor Johannes
 
f. 1873 i Folkärna (Kopparbergs län, Dalarna)
 
s.
Ogift man, barn i familjen
 
Bondarfvet
Folkärna (Kopparbergs län, Dalarna)
 
Födelseort i källan: Folkerna
Post 3940845
 
Johanna Kristina
 
f. 1875 i Folkärna (Kopparbergs län, Dalarna)
 
d.
Ogift kvinna, barn i familjen
 
Bondarfvet
Folkärna (Kopparbergs län, Dalarna)
 
Födelseort i källan: Folkerna
Post 3940844
 
Emma Erika
 
f. 1878 i Folkärna (Kopparbergs län, Dalarna)
 
d.
Flicka, barn i familjen
 
Bondarfvet
Folkärna (Kopparbergs län, Dalarna)
 
Födelseort i källan: Folkerna
Mvh Rigmor

2005-07-10, 08:40
Svar #3

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
Hej,
Källa: Emihamn
Förnamn: Johannes
Efternamn: Johansson
Age: 20
Kön: M
Församling: Folkerna
Län: W
Titel/Anm:  
Utresehamn: Göteborg
Utresedag: 1893-05-26
Destination: Portland
Medåkande: Nej
Källkod: 51:208:2192
 
Portland finns dessvärre på flera ställen. Skriv in Portland i adressen under så ser du vilka:
http://resources.rootsweb.com/cgi-bin/townco.cgi
 
 
Med vänliga hälsningar
Anna

2005-07-10, 09:50
Svar #4

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
Hej,
det här låter ju som om det vore din Johannes, det var den enda träffen jag fick när jag sökte på Johnson och hans födelsedata.
-------------------------------
World War I Draft Registration Cards, 1917-1918  
Name: John Victor Johnson  
City: Not Stated  
County: Spokane  
State: Washington  
Birth Date: 14 Mar 1873  
Race: White  
Roll: 1992108  
DraftBoard: 0
 
Han arbetar som slaktare på företaget Carsten's Packing Co. och är gift med en Ellen Johnson.
De bor på R.7.D. 11 (är lite osäker på de två sista) Hillyard, Spokane, Washington.
Han är av meddellängd och normalbyggd och har blå ögon och mörkbrunt hår. Han kommer från sverige.
-------------------------------
Familjen i 1920 United States Federal Census  
Namn: John V Johnson  
Född ca: 1874 (har mao inte fyllt år än, se nedan när census är skrivet)  
Födelseort: Sverige  
Boende 1920: Mead, Spokane, Washington  
Roll: T625_1940. Page: 11A. ED: 129. Image: 148.
 
I hushållet finns också:
Hans fru Ellen, ca. 36 år, född i Sverige
Hans son Harry V., ca. 5 år, född i Washington
Hans son Frank V., ca 3 år, född i Washington
Hans son Ralph P., 2 år och 6 månader, född i Washington.  
Det står att John invandrade 1894 (dessa siffror brukar inte stämma exakt). Han arbetar som slaktare i en Retail Store.
Census är skrivet 17 Januari 1920.
-------------------------------
Familjen i 1930 United States Federal Census  
Namn: Victor Johnson  
Född ca: 1873  
Födelseort: Sverige  
Äkta hälfts namn: Ellen Johnson  
Boende 1930: Mead, Spokane, Washington  
Image source: Year: 1930; Census Place: Mead, Spokane, Washington; Roll: 2514; Page: 9B; Enumeration District: 140; Image: 146.0.  
 
Inga nya familjemedlemar har tillkommit eller gått bort.
Barnen är nu 12, 14 och 15 år gamla. John Victor och Ellen har varit gifta i ca. 16/17 år. John Victor arbetar fortfarande som slaktare.
Census är skrivet 28e april 1930.
-------------------------------
Washington State Birth Index 1907-19  
 
Troligtvis Harrys födelsedata:
Parent: Victor Johnson  
Name: Unnamed Johnson  
Location: Spokane  
Parent: Ellen Hagerman  
Birth Date: 20 Jun 1914  
Sex: M  
Race: W  
 
Troligtvis Ralphs födelsedata:
Parent: Victor Johnson  
Name: Unnamed Johnson  
Location: Spokane  
Parent: Ellen Hegman  
Birth Date: 03 Jun 1917  
Sex: M  
Race: W  
-------------------------------
Det här KAN vara Ellen
Name: Ellen M Johnson  
Place of Death: Spokane City  
Date of Death: 10 Aug 1971  
Residence: Spokane  
Gender: F  
Certificate: 019702
-------------------------------
Social Security Death Index  
Name: Ralph P. Johnson  
SSN: 536-05-5592  
Last Residence: 99025  Newman Lake, Spokane, Washington, United States of America  
Born: 3 Jun 1917  
Died: 9 Feb 1993  
State (Year) SSN issued: Washington (Before 1951)
 
Washington Death Index, 1940-1996
Name: Ralph P Johnson  
Place of Death: Spokane City  
Date of Death: 09 Feb 1993  
Residence: Spokane  
Age: 75 years  
Gender: M  
SSN: 536-05-5592  
Certificate: 002323
-------------------------------
Social Security Death Index
Name: Frank V. Johnson  
SSN: 533-01-5090  
Last Residence: 99207  Spokane, Spokane, Washington, United States of America  
Born: 2 Jan 1916  
Died: 17 Jun 1997  
State (Year) SSN issued: Washington (Before 1951)  
-------------------------------
 
Ett tips är att du ställer en fråga på rootsweb och ber någon hjälpa dig att hitta deras obituaries. De är oftast väldigt informativa och ger säkerligen dig namnet på barn och barnbarn. Kopiera HELA länken så kommer du till rätt forum:
http://boards.ancestry.com/mbexec?htx=board&r=rw&p=localities.northam.usa.states.washington.counties.spokane
 
Med vänliga hälsningar
Anna

2005-07-11, 22:08
Svar #5

K. MacKie

Hej Rigmor.
 
Tack för att du tog dig tid att svara på mitt inlägg..
Informationen du skickade hade jag redan. Det var bara så att jag inte hittade dessa bägge bröderan i USA. TAck igen för att du tog dig tid ..
K. MacKie

2005-07-14, 22:37
Svar #6

K. MacKie

Jag söker en man som skall ha varit född i folkärna 1868. Han lämnade sverige när han var 20 och for då till amerika
Carl Erik är f.1868 den 20 feb
Carl Eriks far hetter Jan Erik Aronsson f.1832 den 14 dec, modern var Stina Greta Haglund f. 1836 den 16 jan.
Jag vet att Carl Erik lillebror kom efter till Amerika och han har jag troligtvis hittat.
Alla de andra syskonen till Carl Erik kallade sig Johansson i sverige men lille broden kallade sig Johnson och troligtvis har jag hittat honom i Washington ...men vart har Carl Erik tagit vägen.
All hjälp är välkommet.
Tack alla ni som tagit er tid att läsa mitt inlägg.
 
Mvh
K. MacKie

2005-07-15, 22:46
Svar #7

Jan Ek (Janek)

Iblad kan den rätta vägen att gå när man letar efter en person att följa en släkting. Om du nu har funnit lillebrodern så kan t.ex Carl Erik dyka upp i en folkräkning som inneboende hos sin lillebror. Ett annat exempel är att han kan vara omnämnd i lillebroderns dödsruna. Syskon höll oftast kontakt, och inte sällan slog de sig ned i närheten av varandra. De kan också vara antecknade som vittnen vid köp av fast egendom, eller rent av i amerikanska boutredningar. Ännu en möjlighet är att bröderna kan vara begravda på samma kyrkogård.  
 
Jag antar att du redan kontrollerat vad som kan stå i bouppteckningar efter föräldrarna och eventuella ogifta syskon i Sverige? Har man riktig tur kan syskonens adresser eller bostadsorter i USA stå uppräknade där. Och om det inte står så detaljerat kan det kanske ändå vara med på att bekräfta att personen är i livet vid en viss tidpunkt, det kan också vara en hjälp i vidare letande.
 
Detta är bara några exempel på att när om man misslyckats med att finna en person med mer direkta metoder kan ha mer framgång med en omväg via andra familjemedlemmar. Klarar man t.ex få kontakt med efterlevande på en annan släktgren kan brevväxling, fotografier etc finnas bevarade som ger de svar man söker eller helt nya ledtrådar.
 
Har du förresten försökt finna honom på CD emigranten, så att du kunnat fastslå när han reste? Ett datum gör det lättare att söka i tillgängliga amerikanska skeppslistor, Johnson med dess varianter är ju tyvärr ett mycket vanligt namn, Carl och Erik är ju heller inte precis ovanliga. Skeppslistor före 1900 är dock mycket fattiga på upplysningar, men kan ju vara med på att bekräfta att han faktiskt kom fram.

2005-07-17, 13:36
Svar #8

K. MacKie

Hej Jan Ek.
 
Tack för tids och ditt inlägg.
Carl Erik skall enligt kyrkoböckerna här i sverige ha lämnat sverige för Amerika 1888-06-3 ( kan stå 30)
jag har hittat en Carl Erik Haglund från folkärna, som stämmer med datum, tilläggas bör att Carl Eriks mamma hette Haglund i efternamn. Men tycker att detta låter ganska långsökt eftersom alla de andra syskonen kallade sig Johansson - Johnson.
 
Jag har inte försökt hitta honom på CD skivan. är ganska ny som  amatörforskare.  
Tack för att du tog dig tid att skriva.
Mvh
K. MacKie

2005-07-17, 16:06
Svar #9

Jan Ek (Janek)

Var har du funnit Carl Erik Haglund?

2005-07-17, 16:30
Svar #10

K. MacKie

Hej Jan  
Jag har hittat en Carl Erik Haglund på i en databas ( kommer inte ihåg ) när jag var på biblioteket. datum för födelse och ursprungsort stämde. Denna Carl Erik Haglunds destination var Rutland !
Tycker det verkar konstigt om endast han av syskonen skulle kallat sig Haglund, då broden Viktor Johannes ( John i USA) kallade sig Johansson?
Det jag med säkerhet vet är att han, Carl Erik ska ha emigrerat 1888.
tack igen
Mvh
K. MacKie
PS. Har du kanske tillgång till denna CD ?

2005-07-17, 20:12
Svar #11

Jan Ek (Janek)

Hej,
 
Nej jag har inte tillgång till Emigrant CDn, men det finns en särskild rubrik under Källor där du kan få hjälp med att titta. Jag gissar att det var just denna skiva du sökte i på biblioteket. Eftersom du är lite ny så ska du få rådet att i framtiden noggrant skriva ned var du finner olika uppgifter du samlar på. Detta är mycket viktigt. Många gånger underbygger man sannolikheten av ett fynd på vilka olika källor som stöder att man gjort de riktiga slutsatserna. Alla källor är inte lika mycket värda i tillförlitlighet. Ofta är det också viktigt att kunna gå tillbaka och titta en andra gång, några källor innehåller mycket mer information än det som är huvuduppgiften.
 
Att Carl Erik kan ha kallat sig moderns efternamn trots att andra syskon inte gjorde det är inte så ovanligt. Jag har stött på flera sådana exempel. Orsakerna kan vara många, men ofta tror jag det är tycke och smak eller praktiska skäl.
 
När det gäller din Carl Erik tycker jag att du ska behålla uppgifterna på den som reser till West Rutland (Ligger i Vermont). Invandringstidpunkten stämmer väldigt bra med den avresan du har, ca 30 juni. Jag har funnit denne som i skeppsmanifestet kallas Karl Haglund, och uppgifterna om honom ser ut så här:
 
Name:    Karl Haglund  
Arrival Date:    13 Jul 1888  
Estimated Birth Year:    1868  
Age:    20  
Gender:    Male  
Port of Departure:    Bremen, Germany and Southampton, England  
Destination:    West Rutland  
Place of Origin:    Sweden  
Ship Name:    Ems  
Port of Arrival:    New York  
Line:    7  
Microfilm Roll:    522  
List Number:    953  
 
Detta är inte samma som CD Emigranten som är avresorna från Sverige, detta är det handskrivna manifestet som följde lasten och uppgavs till myndigheterna i NY. Jag ser på originalsidan som är skannad att det var många på fartyget som uppgav West Rutland som bestämmelseort. Det kunde kanske vara intressant för dig att från CD Emigranten plocka fram alla namnen på de som reste samtidigt med samma destination. Detta är ganska enkelt om man har tillgång till CDn. Då kan du ju se om det är personer du känner från samma släkt, men det kan ju också bara vara vänner och grannar från samma by.
 
Jag har försökt att hitta Carl/Karl/Charles Haglund i folkräkningen 1900 men inte lyckats. Det är ju också möjligt att han vid ankomsten eller strax efter valde att överge Haglund och följde syskonens namnbruk. Att hitta en Carl Johnson någonstans i USA är inte lätt, namnet är mycket vanligt.
 
Jag vill igen poängtera möjligheten av att du via mer forskning på lillebrodern kan stöta på Carl Eric i hans närhet, och mina andra råd om forskning i både USA och Sverige gäller fortfarande .
 
Mvh
Jan

2005-07-18, 18:12
Svar #12

K. MacKie

Hej Jan
Tack för all information. Måste få fråga en sak till.
När man slår upp personer som emigrerat, kan man då se vilken socken, by, stad etc personen i fråga kom ursprungligen. Varför jag frågar är för att när jag kollade denna Carl Erik Haglund så stod det även att han kom från Folkärna.
Årtal och allt stämde...
Var på internet kan man söka på släkt i usa?
Tack för din tid
Ha en fortsatt trevlig dag.
Mvh
K. MacKie

2005-07-19, 19:00
Svar #13

Jan Ek (Janek)

På skivan CD-emigranten (som jag gissar var den du tittade på på biblioteket) finns oftast (alltid?) uppgiften med var i Sverige man kom från. Om du läser lite bland frågorna från sista tiden  så får du en id? om vad du kan få veta där. Se de gråa rutorna som innehåller hela uppgiften man får där. Jag har inte skivan själv så jag kan inte svara mer precist, och är därför heller inte någon expert på hur man söker den.
 
När det gäller skeppsmanifesten arkiverade i USA är de olika utförliga i olika perioder. Före ca 1900 är det vanligtvis inte mycket uppgifter att finna, det manifestet där jag fann Karl Haglund är närmast ett undantag i att det anger en ganska precis destination, West Rutland. Oftast står bara från Sverige och till USA i dessa tidiga dokument.
 
Manifest före 1892 finns på nätet i stort sett bara som betaltjänst, 1892-1923 finns uppgifterna gratis sökbara på www.ellisisland.org
 
När det gäller var man kan söka uppgifter på släkten i USA kan man inte svara generellt. Det beror precis på var i USA man letar, geografi är helt avgörande för tillgängligheten, tillsammans med tidsperioden. Långsamt men säkert blir fler och fler källor tillgängliga på internet, men en stor del hamnar i betaldatabasen Ancestry.com
 
I mitt svar från den 15/7 ovan tror jag att jag räknat upp en god del av de platser jag anser det kan löna sig för dig att leta på. Inte många av dem är på internet överhuvudtaget, då är det brev och telefon som gäller. (Om du hittat rätt lillebror bör det gå att få fram rätt många upplysningar om honom, uppgifter som kan leda till ledtrådar om brodern).
 
Folkräkningarna är en naturlig plats att leta på, men dessa är betaldatabaser, och jag har inte kunnat hittat något spännande, främst i Rutland då där jag tittat. Du kan ju prova att ge lite uppgifter på brodern här så finns det kanske fler som vill försöka leta.
 
Mvh, Jan
 
(PS Enligt Anbytarforums regler så måste du uppge fullt namn, initial är inte nog)

2005-07-19, 23:12
Svar #14

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-05-01, 19:49
    • Visa profil
Hej
På CD emigranten finns följande uppgift om denne Haglund

 
Samtidigt finns följande personer angivna
Gustafva Landström, 69 år,  
Ernst Ludvig Sundell, 1 år  
Johan Gustaf Sundell, 19 år
Lovisa S Sundell, 30år
samtliga med likadan uppgift som Haglund förutom källkod som är 1888:3:704
Dessutom Karl Fred Östling, 25 år och med 1888:3:706 som källkod.
 
Kan du hitta varifrån dessa kom i Kopparbergs län så kan detta utvisa om denne Haglund blir intressant eller ej.
 
Jag tittade på 1900 Census och den som jag tyckte kom närmast bodde i St Paul, Minnesota, men han uppger sig vara född i dec 1867 så det är nog fel.
(1900 United States Federal Census > Minnesota > Ramsey > St Paul Ward 1 > District 65 > Sheet 9A)
 
Mats

2005-07-22, 22:48
Svar #15

K. MacKie

Mats.
Först vill jag tacka dig för att du tog dig tid att läsa mitt inlägg och dessutom svara!
 
Vilken betydelse har de var de andra kommer ifrån.
Jag har hittat en Gustava Lindström och denna kvinna kom från kopparberg, stora skedevi.
De andra har jag inte hittat.
Tack ingen för informationen.

2005-07-23, 23:32
Svar #16

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-05-01, 19:49
    • Visa profil
Hej
 
Jag räknade med att om de andra var från Folkärna så hade det varit en stark indikator på att även den nämnde Karl Erik Haglund varit därifrån.
Detta eftersom de reste ut samtidigt och troligen använde samma agent.
 
Nu finns det inget som säger att han inte är det, men kopplingen till din person och den på Cden är ju mycket svag
 
Mats

2005-07-24, 10:12
Svar #17

K. MacKie

Hej Jan o Mats
 
Tack för all information, jag får gå på Karl Eriks lillebror som jag har hittat, och försöka få information om broden därigenom
Tack igen
Mvh
K. MacKie
.

2005-07-26, 19:08
Svar #18

Utloggad Thomas Vikander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2018-06-11, 05:22
    • Visa profil
What does K stand for? What is your first name, please?
If it's Washington State where you already found one brother, across the border is British Columbia where you will also find a West Rutland and a Rutland. There is an Erik Hoglund who died in Creston BC 1933-06-14, aged 66 years. At this stage, the age fits.

2005-07-27, 16:36
Svar #19

K. MacKie

Thanks Thomas.
 
 K  is my family nickname short for Katherine!

2005-07-27, 18:09
Svar #20

K. MacKie

Thomas  
 
this Erik Hoglund come from Jämtland. Not the Erik im looking for, but thanks for taking the time to check it out.
K.

2005-10-10, 22:07
Svar #21

K. MacKie

Hej.
 
Jag vill bara berätta att nu mera är de endast En broder från folkärna som är försvunnen. Victor är funnen och jag har fått bekräftat på att det är den Rätta. Har fått tillskickat mig flyttbevis som Victor tagit med sig från sverige till amerika....
Tusen tack för all ovärderlig hjälp.

2005-12-09, 14:38
Svar #22

K. MacKie

Hej.
 
Jag har inte på något sätt kunnat finna en borttappad anfader. Han hette Carl Erik f.1868 i folkärna den 20 feb. Moder Stina Greta Haglund fader Jan Erik Aronsson.
Jag har tittat i kyrkoböckerna och sett att Carl Erik lämnade sverige för amerika 1888. Alla andra syskon kallade sig Johansson i efternamn. Jag har hittat en broder till Carl Erik som även han lämnade Sverige, fast då 1893. Denna broder kallar sig i USA för Johnson.
Nu är de så att Carl eriks moster Johanna Haglund f i Grytnäs 1841, även hon emigrerade, men vet inte riktigt när hon gjorde detta. Kan det vara så att denna Carl Erik kan ha tagit Haglund som namn?. Min första tanke var att han kallar sig Johnson som broden tog då han kom efter till amerika. Är det någon som kan bena ut detta. Tilläggas bör att jag har hittat Carl Eriks lillebror i Spokane USA.
Tack alla vänliga släktforskare för att ni tog er tid att läsa mitt inlägg,
Mvh
K. MacKie
( Key )

2005-12-09, 16:24
Svar #23

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-05-01, 19:49
    • Visa profil
Key
 
Vad hette brodern du hittade i Spokane? Och när var han född? Han kan ju ev ge spår till broder Carl Erik
 
Mats

2005-12-09, 17:35
Svar #24

K. MacKie

Hej Mats.
 
Broden som jag har hittat i Spokane hette John VICTOR och var född 1873 den 14 mars i Kopparber Folkärna. Jag har lyckats få tillskickt mig flyttbeviset som Victor tog med sig till amerika så jag vet att det är de rätta släktingarna jag har fått fatt i.
När jag berättar för dem att deras morfar hade en broder som hette Carl Erik som även han for till amerika har de inte en aning om att han fanns så de är lite svårt att hitta nått på honom. Jag har nog med andra ord kört fast.
Tack igen för att du Mats tog dig tid attläsa och svar på min fråga
Mvh
K. MacKie
( Key )

2005-12-09, 18:28
Svar #25

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Destinationen för Carl Erik enligt EMIBAS är Minnesota,
 
Post 920376
Jansson, Carl Erik
Arbetare (ogift man)
f. 20/2 1868 i Folkärna, Kopparbergs län (Dalarna)
Utvandrad 8/2 1888
från Bondarvet Krommetsbo, Folkärna, Kopparbergs län (Dalarna)
till Minnesota, USA
Källa: Husförhörslängd, s. 21
Emibas emigrationsakt: Folkärna W 1888 001
Onormerade namnformer:
Destinationsort: Minnesota
Destinationsland: USA
 
Johanna Haglund emigrerar senare,
Post 920507
Haglund, Johanna
Inhyseshjon (gift kvinna)
f. 15/8 1841 i Grytnäs, Kopparbergs län (Dalarna)
Utvandrad 3/11 1899
från Krommetsbo, Folkärna, Kopparbergs län (Dalarna)
till New York, USA
Källa: Husförhörslängd, s. 35
Emibas emigrationsakt: Folkärna W 1899 001
Onormerade namnformer:
Destinationsort: New York, NY
Destinationsland: USA
 
hon emigrerar samtidigt med nedanstående, men sonen (hennes?) har en annan destination ...
Post 920508
Bergman, Ernst Paulus
Son (ogift man)
f. 11/10 1883 i Folkärna, Kopparbergs län (Dalarna)
Utvandrad 3/11 1899
från Krommetsbo, Folkärna, Kopparbergs län (Dalarna)
till Salt Lake City, Utah, USA
Källa: Husförhörslängd, s. 35
Emibas emigrationsakt: Folkärna W 1899 002
Onormerade namnformer:
Destinationsland: USA
 
Om det kan vara till någon ledning. Har du sett om det står något i Carl Eriks och John Victors föräldrars bouppteckning (om de avlider efter deras emigration)?
 
Hälsningar,
Eva

2005-12-09, 18:56
Svar #26

K. MacKie

Eva.
 
Jag kan inte i ord tacka dig för denna information. Jag är dig evigt tacksamm.
Gissa om jag gick i taket när jag såg ALL information du gett mig. Detta har jag väntat på länge att finna mannen i fråga.
Nu vill jag bara fråga hur jag ska gå vidare..
Åter...tusen och tusen tack för din hjälp.
Med varma och tacksamma hälsningar
Key.

2005-12-09, 19:02
Svar #27

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-05-01, 19:49
    • Visa profil
Key
 
(tillägg efter publicering: ser att Eva hann före, ska inte ta en macka när texten ligger halvfärdig nästa gång)
 
Detta är Johannas emigration (tror jag)
 
Post 920507
Haglund, Johanna
Inhyseshjon (gift kvinna)
f. 15/8 1841 i Grytnäs, Kopparbergs län (Dalarna)
Utvandrad 3/11 1899
från Krommetsbo, Folkärna, Kopparbergs län (Dalarna)
till New York, USA
 
Källa: Husförhörslängd, s. 35
Emibas emigrationsakt: Folkärna W 1899 001
Onormerade namnformer:
Destinationsort: New York, NY
Destinationsland: USA
 
och samtidigt med henne åkte  
 
Post 920508
Bergman, Ernst Paulus
Son (ogift man)
f. 11/10 1883 i Folkärna, Kopparbergs län (Dalarna)
Utvandrad 3/11 1899
från Krommetsbo, Folkärna, Kopparbergs län (Dalarna)
till Salt Lake City, Utah, USA
 
Källa: Husförhörslängd, s. 35
Emibas emigrationsakt: Folkärna W 1899 002
Onormerade namnformer:
Destinationsland: USA
 
Om detta är personer kopplade till släkten så kan de följas på Ellis, där det tillkommit en bror till Ernst, John W, 10 år. De reser tillsammans med grandmother, som kan vara en Johanna Benstrom/Bernstrom. Hon är på väg till sin son C. Bernstrom i Salt Lake City , Utah.
 
Finns det något samband med denna familj?
 
Mats

2005-12-09, 19:09
Svar #28

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Key, jag har inte tillgång till Ancestrys betaldatabas, där census finns - men 1890 års census är i princip förstörd.
 
Hur du kan gå vidare i avvaktan på att någon med tillgång till Ancestry har haft möjlighet att söka dem och lägger svaret här, är att beställa bouppteckningarna som jag nämner. Landsarkivet i Uppsala har dem.
 
Under EMIBAS-efterlysningstråden har jag i dag skrivit några tips som du också kanske har nytta av.
 
John Victors utflyttning hittade jag efter omkastning av namnen ...
 
Post 920466
Johansson, Viktor Johannes
Arbetare (ogift man)
f. 14/3 1873 i Folkärna, Kopparbergs län (Dalarna)
Utvandrad 4/5 1893
från Bondarvet, Folkärna, Kopparbergs län (Dalarna)
till Amerika
Källa: Husförhörslängd, s. 68
Emibas emigrationsakt: Folkärna W 1893 013
 
Med andra ord emigrerade Carl Eric först och de andra sedan - kan de andra hittas på Ellis Island (gratisdatabas - söks bäst genom Steve Morses sökformulär)?
 
Enligt CD-Emigranten är en 20-årig Johannes Johansson som emigrerar från Folkärna (stavat Folkerna) på väg med destination Portland - som bör vara Portland Oregon eftersom han sedan finns i Spokane. Jag tror att det kanske finns fog för Mats fråga om mer detaljer  det är alltid bra att berätta så mycket om emigeranter även de man hittat i en familjegrupp.
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Jag kör lite EMIBAS-körningar idag därav minuterna på min sida kanske

2005-12-09, 19:18
Svar #29

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
På CD-Emigranten finns från Folkärna 1899 Johanna Bernström 58 år till New York och Johan V Bernström 10 år till Salt Lake City - namnen som på Ellis Island alltså, och ingen EP Bergman.
 
Du behöver husförhörslängden för att se hur det verkligen såg ut, mikrokort från SVAR, volym AI:20a  innehåller åren 1891-1899.
 
Hälsningar,
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna