ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-06-26  (läst 2842 gånger)

2003-02-04, 13:17
läst 2842 gånger

Göran Svensson

Hej Gunn-Britt.
 
Tack för tipset om boken.Jag skall låna hem boken så fort jag kan.hoppas jag hittar vad jag letar efter.
mvh göran

2003-02-05, 13:17
Svar #1

Gunn-Britt Larsson

Hej igen Göran
 
Allt som du söker om Mads Rye kommer du nog inte att finna.Men följande står att läsa bl.a.  
En uppgift är att han föddes 1812,fadern var egendomsägare och de tillhörde en välkänd släkt från Telemark,Norge.Mads utbildade sig i Tyskland och kom som gesäll till Fredrikshald.
Kvinnan han gifte sig med hette Karolina och var från Nössemark.(Inga fler uppgifter om henne)
En dotter nämns,Olena Eleonora Johansson f.1843 i Räfmarken och d.1931 i Håbol.
Stämpeln, som man kan se på en bild av en sked, är en fyrkant med MR ihopskrivet.
Om du vill kan jag kopiera sidorna ock skicka till dig.
 
mvh Gunn-Britt

2003-02-17, 15:15
Svar #2

Rose-Marie Woldberg

GÖRAN SVENSSON
jag har lite mer upplysningar om Mathias Rye.
 
Hans hustru hette Carolina Jakobsdotter
 f 4/5  1796
3 barn  
Anders f 1828
Josefina Vilhelmina f 1832
Lena Maja f 1834
I boken Gränsbygd Historia och sägen väster om Stora Lee skriven av Algot Gustafsson
kan Du läsa mer om Familjen Rye sid 33-36
mvh Rose-Marie Woldberg

2003-04-06, 00:11
Svar #3

Torunn Cathrine Ludvigsen

Mitt navn er Torunn Cathrine Ludvigsen. Jeg søker etter Peter Eriksson som skal ha kommet fra Nøssemark. 
 
jeg har følgende fakta om vedkommende:
 
Petter Eriksen (Eriksson?)
F: 28.09.1853
G: 23.06.1882 i Berg i østfold i Norge
D: 03.01.1920  Begravet09.01.1920 i Degernes
 
Foreldre: Erik Anderssen er oppgitt som far ved giftermålet
 
Søsken: Daniel Eriksen ( Eriksson )  Han er også flyttet til Norge
I 1900: FT: Bor på Neset i Rakkestad kommune med 4 barn og er oppført som gruvearbeider, selveier og gårdbruker
 gift med: Andrine Nikoline  Larsdatter F: 1851 Berg Smaalenene   
Barn: Lovise Pettersen  d ug Syerske 1883 Johannes Pettersen  s ug Søn 1889 Rakkestad Emma Pettersen  d ug Datter 1891 Rakkestad Sm   
Ragnhild Pettersen  d ug Datter 1894 
 
Fra kirkeboken:
I 1882: Giftermål Petter Eriksson, Tjenestedreng Vatnemellem, Født: Sverige 28.09.1853 far: skogmager Erik Anderssen,   
 
I følge familielegenden skal Peter (Petter) ha flyttet fra Nøssemark til Norge i 1879
 
Hvis det er noen som har noen opplysninger om vedkommende og eventuelle famile og aner hadde det vært spennende.
 
Med hilsen Torunn C. Ludvigsen

2003-04-07, 22:47
Svar #4

juditt h

Hej Torunn
Jag har tittat genom listor på emigranter till Norge, och listor på barn, och föräldrar i vår Nössemarksboken, men hittar ingen som stämmer med dina uppgifter, Har Du några mer upplysningar att komma med?
 
Hälsar Judit Hansson i Nössemark

2003-04-07, 22:50
Svar #5

Utloggad Judit Hansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2016-08-31, 14:45
    • Visa profil
Hej Torunn
Jag har tittat genom listor på emigranter till Norge, och listor på barn, och föräldrar i vår Nössemarksboken, men hittar ingen som stämmer med dina uppgifter, Har Du några mer upplysningar att komma med?
 
Hälsar Judit Hansson i Nössemark

2003-04-08, 15:08
Svar #6

Torunn Cathrine Ludvigsen

hmm.. dette var merkelig.. 
 
Men jeg lurer på om han kanskje har byttet navn? Var det vanlig?
 
For jeg har en annen  Eriksson flyttet inn til Rakkestad i omtrent samme alder og det skjedde i 1879.  Han var dreng på en gård. Broren Daniel bodde i Berg mellom 1865-1880 ( kanskje litt lenger.. ) Men bor i Rakkestad på samme sted som Peter i 1900.
 
Ellers vet jeg ikke så mye mer. 
 
Faren oppgis ved giftermålet til å være skomager (skomakare). KAnskje det kan hjelpe?
 
Torunn C

2003-04-09, 17:03
Svar #7

Torunn Cathrine Ludvigsen

For å komme med tillegssopplysninger  til forrige innelegg:
 
U Augsut Eriksson  F: 29.11.1853 konf: 29.11.1875
 
 
Peter(August?) Eriksson sine barn:
Lovise Emilie
Anna
Lava Regine
Johannes
Emma Otilie
Ragnhild Marie
 
 
Torunn C

2003-05-23, 12:32
Svar #8

Göran Svensson

HEJ!
Jag undrar om det är någon som vet något om mina morföräldras hem finns kvar.
Namnet på stugan är Smocka och ligger i Snickerud
i närheten av Nössemark.Jag har hittat lite information och även bilder på mina morföräldrar
och några andra personer i boken Nössemark-gränsbygd i ord och bild

2003-05-23, 18:22
Svar #9

Utloggad Judit Hansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2016-08-31, 14:45
    • Visa profil
Hej Göran
Det finns två hus i Smocka, Kontakta mig så skall jag vidarebordra kontakt med ägaren, eller berätta här vilka personer Du vill ha info om, så kanske jag kan hjälpa dig
 
MVH Judit Hansson Nössemark

2003-05-23, 21:17
Svar #10

Göran Svensson

Hej Judit
Det hus som jag är intresserad av ägdes av  
Johan Cornelius Johannesson och hans fru Helga
Malvina F.Karlsdotter.
Johan dog 1945 och Helga 1950.
 
MVH Göran Svensson

2003-05-24, 19:52
Svar #11

Utloggad Judit Hansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2016-08-31, 14:45
    • Visa profil
Hej igen
Jo, jag förstår det. Det gamla huset står kvar men jag är inte säker på om det är original i allt jag minns att förre ägaren byggde om. Huset ägs av släktingar till den som köpte efter Helga och Johan
Det finns Grannar kvar i grannhusensom nog bodde där redan på Johan, och Helgas tid. Om jag minns rätt så finns släktingar i Halden Norge, Hör du dit??
MVH Judit

2003-05-24, 21:01
Svar #12

Göran Svensson

Hej Judit
Johan och Helga fick 4 barn och en av sönerna (min morbror)gifte sig med en norsk kvinna och flyttade till Halden.
Om du vill kan jag ge dig namnen på barnen,men tyvärr är det  deras 2 döttrar som fortfarande lever.
MVH Göran

2003-05-27, 15:55
Svar #13

carolakleven

Hej!
 
Jeg er en norsk jente som har svenske aner og jeg prøver iherdig å finne ut fødselsdatoer på min forfædre som visstnok skal ha reist til USA.  
 
Axel Edvard Olson, trolig født 1880, Viktor Emanuel Olson, trolig født 1870 og Johan Agnar Olson, trolig født 1872. Men disse årstallene er ikke sikre. De skal ha 5 andre søsken, og være børn  av Anna Stina Jansdotter f.1841 og Olaf Andersson f.1840. De skal ha bodd på Rabben i N?s og senere flyttet til Svartevik.  
 
Alle tre guttene har jeg mulige kanditater i USA, men trenger fødselsdato og år før å være helt sikker på at jeg har riktige gutter.  
 
All hjælp er kjempeflott! Kom gjerne innom siden min www.kleven.net/slekt  og titt mer og legg gjerne igjen beskjed i gjesteboken hvis du har noen informasjon til meg, evt sende meg en mail: carola@kleven.net ..
 
Grunnen til at jeg spør her er at det ikke er så lett å få tak i kirkebøker fra Nøssemark i Norge. På forhånd tusen takk.

2003-05-27, 15:56
Svar #14

carolakleven

Rettelse Johan Agnar var en nevø av dem født 1890, han het Wiklund. Den siste av de tre brødrene skal være Karl Johan.
 
MVH
 
Carola

2003-05-27, 16:25
Svar #15

Utloggad Ulrika Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 560
  • Senast inloggad: 2008-01-14, 00:07
    • Visa profil
Carola,
 
jag tror att jag har hittat rätt familj i Folkräkningen 1890, Arkion.
 
Med vänlig hälsning
Ulrika Påhlsson
 
 
ANNO 1890 - Älvsborgs län
Nössemarks församling  
Olof Andersson f. 1840 N:mk  
Hemförsamling: Nössemarks
Hemort: Näs:
Kontrakt: Vestra Dals
Län: Älvsborg
Födelseår: 1840
Födelseförs: N:mk
Yrke: timmerman o hemmanseg.
Civilstånd: Änka/änkling (E)
Kön: Man
Famstkod: Far/man (F)
Hushåll nr: 228
Familj nr: 1
--------------------------------------------------------------------------------
SVARvolym: 000277  Kort nr: 7
Sida: 22  Rad: 2
 Personer i hushållet:
Fam nr: 1
Olof Andersson f. 1840, timmerman o hemmanseg.
Barnen, alla födda i Nössemark:
Viktor Emanuel Olsson f. 1870  
Karl Johan Olsson f. 1872
Klara Sofia Olsson f. 1875
Axel Edvard Olsson f. 1880
Alma Judenia Olsson f. 1886
 
 
 
Om Johan Agnar är ett syskonbarn så är troligtvis Anna Justina Olsdotter dotter till ovanstående Olof Andersson;
 
ANNO 1890 - Älvsborgs län
Nössemarks församling  
Anna Justina Olsdotter f. 1868 N:mk  
Hemförsamling: Nössemarks
Hemort: Rörviken Södra:
Kontrakt: Vestra Dals
Län: Älvsborg
Födelseår: 1868
Födelseförs: N:mk
Civilstånd: Gift (G)
Kön: Kvinna
Familjest: h.
Famstkod: Mor/fru (M)
Hushåll nr: 313
Familj nr: 1
--------------------------------------------------------------------------------
SVARvolym: 000277  Kort nr: 7
Sida: 29  Rad: 35
 Personer i hushållet:
Fam nr: 1
Haldor Viklund Magnusson f. 1868, soldat  
Anna Justina Olsdotter f. 1868
Johan Agnar Viklund f. 1890
 
samtliga födda i Nössemark.

2003-05-27, 17:39
Svar #16

carolakleven

Det der ser ut til å stemme veldig bra! Tusen takk, men vet du om noen sted man kan finne fødselsdato til disse? 
 
Tusen hjertlig takk igjen, da har jeg iallefall bekreftet årstallene. 
 
Jeg skal prøve å få tak i Kirkebøker fra Nössemark.

2003-05-28, 02:05
Svar #17

Torunn C Ludvigsen

Jeg prøver meg igjen jeg.. En ting som jeg kanskje kan prøve meg på, er om det er døpt/født en gutt 28.09.1853 i Nøssemark i det hele tatt? 
Eventuellt 29.11.1853
 
Er det noen som kan sjekke det for meg? 
For jeg tror at fødselsdatoen er ganske sikker. Den er oppgitt flere ganger, ved giftermål, ved noen av barnas fødsel og ved begravelsen.
 
Hva dette barnet heter, så bør det iallefall ha en far som heter Erik Andersson. 
 
Har forresten Nøssemark vært en del av Norge noen gang? ( Er veldig dårlig på gammel geografi, så håper jeg ikke tråkker på noen tør nå.. )
 
Noe annet som jeg gjerne vil sjekke er en Daniel født i 1856.
 
Jeg vet ikke hvor mange kirkebøker det er i Nøssemark fra denne tiden, men håper ikke det er så mange, og at noen har tid til å slå opp for meg..

2003-05-28, 08:37
Svar #18

carolakleven

Jeg var på Skjeberg bibl og skulle låne kirkebøker fra Nössemark i går, de hadde bare 3-4 stk, med div tidsrom så.. tror ikke det skal være all verdens mange.. [Det var tre svære mapper med XXX antall bøker å velge i fra Sverige] 
 
Men ettersom man må betale for å få lånt de til norge så tenkte jeg å ta turen til Söta Bror selv hvis ingen her kan hjelpe meg også..? 
 
Trenger fødselsdatoer på :
 
Viktor Emanuel Olsson f. 1870 
Karl Johan Olsson f. 1872 
Axel Edvard Olsson f. 1880 
 
Og gjerne:
Alma Judenia Olsson f. 1886, som er min tipp oldemor..

2003-05-28, 13:50
Svar #19

Torunn C Ludvgisen

et tillegg.. August Eriksson er født i Ostad ( er usikker på Oen da navnet kommer fra Familysearch). i alvsborgs lan ( får desværre ikke til svenske bokstaver her i dette... ) Er alvsborg det samme som Dalsland?  
 
hilsen en smule geografisk forvirret Torunn C

2003-06-04, 10:00
Svar #20

Svein Skartsterhagen

Er det noen som kjenner til forældrene til Jan Jonasson (iblant skrevet Johan Johansson) som skal være født 23.02.1795 iflg. hfl fra 1826 og utover?  
 
Fødested er oftest oppgitt som Nolby, men enkelte ganger som Jaren. Jeg har kunnet følge ham i hfl fra 1821 da han giftet seg med Lena Danielsdotter fra Jaren og bosatte seg samme sted.  
 
Dåpsboka mangler før dette året, men jeg har heller ikke kunnet finne ham i hfl før han giftet seg. Er det noen som kjenner til denne personen?

2003-06-10, 08:50
Svar #21

carolakleven

Hei, ville bare si at Gränsbygdens Släktforskare har hjulpet meg.
 
Viktor Emanuel 1870-03-17
Karl Johan 1872-02-18
Axel Edvvard 1880-03-07
Alma Judenia 1886-01-12

2003-06-10, 09:52
Svar #22

carolakleven

Hei Svein ..
 
Hva mener du med ifgl (i følge?) hfl? 
 
Min tipp tipp tipp oldefar het Jan Jonasson, men var født 1800 i Bomarken, men bodde senere på Nole. Han giftet seg med Sara Jacobson, men hun ble født i 1916, så han kan ha vært gift med en annen før henne.. Bare et tips på en mulighet..

2003-06-13, 09:44
Svar #23

Svein Skartsterhagen

Med ifølge hfl mener jeg at jeg har funnet den nevnte opplysningen i de såkalte husforhörslängdene.
 
Den Jan Jonasson du nevner er nok en annen siden min Jan var gift med Lena Danielsdotter.
 
Jeg er forøvrig med i Gränsbygdens Släktforskare, men det er ikke så mange der som forsker på Nössemark.

2003-06-25, 15:08
Svar #24

Torunn C Ludvigsen

Selvom jeg ikke har lyktes i å finne min ane, Peter Eriksson( se innlegg over) , så prøver jeg meg videre. 
 
Men jeg trenger noen tips, for jeg føler at jeg stanger litt i veggen. 
 
Kanskje det er enkelere å finne faren til Peter. Han skulle være skomager og het Erik Andersson.
Peter skulle jo også ha en bror som heter Daniel Eriksson F: 1856.
 
Er det noen ressurser på Nett som jeg kan benytte?
 
Hva er tittelen på det enkelte kaller Nøssemarkboken?
 
Torunn C

2003-06-25, 19:15
Svar #25

Utloggad Judit Hansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2016-08-31, 14:45
    • Visa profil
Hej Torunn
 
Boken heter Nössemark, dalsländsk gränsbyggd i ord och bild. Boken är utgiven 1985 Av hembygdsföreningen i Nössemark. Några få ex finns kvar till försäljning genom föreningen pris ca 285 kr.

2003-06-26, 01:20
Svar #26

Torunn C Ludvigsen

Takk for informasjonen!! Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke kan finne Peter.. Det er litt merkelig!! Men jeg får lete videre...
 
 
Torunn C

2003-06-26, 16:15
Svar #27

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6927
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:10
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Torunn, etter hva du oppgitt i tidligere innlegg, så står det bare Sverige som fødested i Berg kirkebok, mens du har Nøssemark frå familielegenden. Har du kontrollert innflyttingslista och flytteattesten i Bergs prestearkiv?
 
I innflyttingslista ser du når han flytta dit frå Sverige. Gå deretter til utflyttningslängden frå den samme tiden i Nøssemark (eller eventuelt et annet svensk sogn). Der finner du en henvisning til den side i husförhörslängden (hfl) der han er oppført. Och i hfl finner du fødselsdatoen og fødestedet hans; og bur han hos foreldrene, så finner du dem og i hfl.
 
Aller best er om du kan finne flytteattesten hans. Der finner du både sognet han flytta frå og fødestedet, som jo ikke behøver å være det samme.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-06-26, 20:10
Svar #28

Torunn C Ludvigsen

Hei Jørgen!
Jeg vet bare at han ( Peter) bor i Degernes i Rakkestad ved giftermålet. Han er en dreng på en gård der som heter Vatnemellem. Han bor der til søn død.  
 
 
Og i Rakkestad/Degernes sine innflyttningslister finner jeg ham ikke noe sted.
 
En Daniel Eriksen står som fadder ved dåpen til noen av børn  til Peter, og han bor på en nabogård i 1900 (FT) der det også står at en sønn er født i Berg. ( daniels) JEg antar at Daniel og Peter er i slekt, da begge har sverige som f?dested. Daniel F: 1856  Peter oppgitt til F: 1853.
 
Takk før tipsene iallefall!
 
Torunn C

2003-06-26, 21:01
Svar #29

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6927
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:10
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Sjøl om du ikke finner ham i Rakkestads og Degernes (og Os i det samme prestegjeldet?) innflyttingslister, så er det jo mulig at det kan finnes en attest.
 
Presten i Berg må i hvert fall ha fått en attest frå Rakkestad/Degernes vid vigselen. I den kan det stå mer enn det som ble skrevet inn i Bergs kirkebok.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna