ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olsson Johan *1876 i Mörrum - Cirkusolycka i Boston ?  (läst 1044 gånger)

2009-02-03, 15:24
läst 1044 gånger

Utloggad Lotta Malmstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 259
  • Senast inloggad: 2024-06-10, 20:01
    • Visa profil
Min morfars morbror, Johan Olsson f 1876-02-09i Mörrum, Blekinge, ska ha arbetat som trapetsartist på en cirkus i Boston, Massachusetts och omkommit där i en olycka. Omständigheterna runt det hela är obekant för oss och nu undrar jag om någon kan hjälpa mig att hitta uppgifter runt Johan, eller John som han hette i Amerika.  
Emigrerade han? Vilken cirkus kan det ha varit och när skedde olyckan? Är det någon som känner till om man kan hitta tidningsartiklar runt denna olycka?
 
Alla uppgifter som kan leda framåt i kunskaperna runt detta öde mottages tacksamt!
 
Mvh Lotta

2009-02-03, 20:37
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Kan det vara denne från Emibas?
 
Post 371229
 
Lindholm Olsson, Johan
Stenarbetare (ogift man)
 
f. 9/2 1876 i Mörrum, Blekinge län (Blekinge)
 
Utvandrad 15/8 1903
från Mörrum 18, Mörrum, Blekinge län (Blekinge)
till Amerika
 
Källa: Husförhörslängd, s. 348
 
Emibas emigrationsakt: Mörrum K 1903 036

2009-02-03, 21:04
Svar #2

Utloggad Lotta Malmstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 259
  • Senast inloggad: 2024-06-10, 20:01
    • Visa profil
Hej Elisabeth!
 
Intressant... Med tanke på namn, födelsedata och hemort så ser det ut som en fullträff, men - var kommer namnet Lindholm i så fall ifrån? Ingen annan i den familjen har det namnet. Syskonen heter alla Olsson, mamman Nilsdotter och pappan Ola Pettersson. Han verkar inte heller vara född utom äktenskap, då han är nummer fyra i en syskonskara på fem, alla med samma föräldrar.  
Hur kan jag leta vidare för att se om det är rätt Johan du hittat? Kan du i Emibas se om han har någon närmast anhörig eller liknande?  
 
Något i mig säger att han kanske är lite gammal att emigrera 1903 om han blev cirkusartist i Amerika och sedan avled i sitt jobb? Eller kan han möjligen har varit vid cirkus redan i Sverige?? Hur letar man reda på cirkusartister i Sverige vid den tiden? Frågorna hopar sig!
 
Mvh
Lotta

2009-02-04, 03:17
Svar #3

Utloggad Fredrik Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 510
  • Senast inloggad: 2015-08-24, 23:38
    • Visa profil
Lotta,
 
Här är samme man från Emigranten Populär:
Efternamn:   LINDHOLM
Förnamn:     JOHAN O
Ålder:       27            Kön: M
Född: 1875/1876
Församling:  MÖRRUM    Län: K
Titel/Anm:   STEN ARB
Utresehamn:  MALMÖ
Utvandrdag:  1903 08 18
Destination: NEW YORK
Medåkande:   NEJ
Källkod:     1903:3167:1199
 
Han kallar sig Lindholm redan innan 1903. Här är familjen 1900:
 
Post 389056

Petersson, Ola
Torpare

 
f. 1843 i Mörrum (Blekinge län, Blekinge)
 
Gift man, far i familjen
 
Mörrum n:r 18
Mörrum (Blekinge län, Blekinge)
 
Födelseort i källan: Mörrum
 
 
Post 389057

Nilsson, Anna

 
f. 1835 i Mörrum (Blekinge län, Blekinge)
 
h.
Gift kvinna, mor i familjen
 
Mörrum n:r 18
Mörrum (Blekinge län, Blekinge)
 
Födelseort i källan: Mörrum

Post 389055
 
Lindholm, Johan
Inhyseshjon
 
f. 1876 i Mörrum (Blekinge län, Blekinge)
 
s.
Pojke, barn i familjen
 
Mörrum n:r 18
Mörrum (Blekinge län, Blekinge)
 
Födelseort i källan: Mörrum

 
 
Post 389054
 
Nils Peter
 
f. 1879 i Mörrum (Blekinge län, Blekinge)
 
s.
Pojke, barn i familjen
 
Mörrum n:r 18
Mörrum (Blekinge län, Blekinge)
 
Födelseort i källan: Mörrum
 
Enligt Ellis Islands passagerarlistor ankommer han till New York den 29 Augusti 1903 me Lucania som avseglat från Liverpool. De har problem med sin bildtjänst just nu så jag får återkomma när den fungerar igen. Annars kan du söka själv här:  
 
http://www.jewishgen.org/databases/EIDB/ellis.html}
 
 
 
Med vänlig hälsning
Fredrik

2009-02-04, 11:02
Svar #4

Utloggad Lotta Malmstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 259
  • Senast inloggad: 2024-06-10, 20:01
    • Visa profil
Tack, Fredrik! Det här är väldigt intressant för mig! Jag undrar varför han bytte efternamn redan medan han bodde hemma hos föräldrarna? Och varför kallas han inhyseshjon när han är barn i familjen? Kan det bero på att han i själva verket har lämnat hemmet, men återkommit av någon anledning? Eller var det så man kallade vuxna barn som inte hade egen försörjning? Man kanske skulle lägga ut den frågan på något annat ämne, för det är ju väldigt intressant att veta. Det är ju lätt att missa en familjenanknytning annars i det här läget - annat efternamn och inhyseshjon...  
 
Måste rota vidare i det här.  
 
/Lotta

2009-02-04, 16:59
Svar #5

Utloggad Leif Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 344
  • Senast inloggad: 2023-10-25, 18:33
    • Visa profil
Lotta.
Jag bor i Mörrum och känner igen namnet Lindholm som fortfarande finns i socknen.
Man har berättat för mig att stenhuggarna ofta bytte efternamn för att man skulle kunna skilja dom från varandra, det fanns säkert många Johan Olsson. Man säger att det var smeden i stenbrottet som tilldelade namn för att han skulle kunna skilja på verktygen han arbetade med.
Jag känner till en familj där bröderna har 4 olika efternamn. Stenindustrin var stor i Mörrum med omnejd vid förra sekelskiftet, många hundra stenhuggare och många stora stenbrott.
Nmnbytet kan finnas registrerat i husförhörslängden - församlingsboken.
 
Inhyseshjon har väl prästen skrivit i utflyttningsbetyget, titta i utflyttningslängden för 1903.

2009-02-04, 22:16
Svar #6

Utloggad Lotta Malmstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 259
  • Senast inloggad: 2024-06-10, 20:01
    • Visa profil
Leif,
 
Jag får väl ta en tur till Pastorsexpeditionen i Mörrum igen då, för att se vad jag kan hitta. Det dröjer väl ett tag innan så sena uppgifter finns tillgängliga på Genline? Även om han enl. ovanstående uppgifter verkar ha emigrerat ensam, så kan han ju ha haft familj i Mörrum, som fortfarande heter Lindholm, eller om de åkte över senare, kanske.
 
Roligt att ha fått reda på så pass mycket ändå om denne hittills så okände släkting! Om han var stenhuggare innan han emigrerade (som så många andra i släkten var) så är det än mer otroligt eller i alla fall fascinerande, om han vid så hög ålder som i trettioårsåldern, lyckades bli trapetsartist i Amerika! Här skulle jag verkligen behöva tips på hur jag letar vidare! Är det kanske någon som känner till hur man kan få tag i ev tidningsartiklar om dödsolyckor på cirkus i Amerika? Kanske borde det till och med ha nämnts här hemma i lilla Blekinge?  
 
/Mvh
Lotta

2009-02-05, 17:58
Svar #7

Utloggad Stefan Dake

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2536
  • Senast inloggad: 2024-06-16, 21:08
    • Visa profil
Hej Lotta!
 
Kanske kan du få hjälp här:
 
Circus Historical Society.
 
Jag har inte funnit något som direkt anknyter till din fråga, men här finns historik om cirkusar i USA, länkar och ett diskussionsforum.
 
mvh
Stefan
Stefan Dake

2009-02-05, 20:20
Svar #8

Utloggad Lotta Malmstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 259
  • Senast inloggad: 2024-06-10, 20:01
    • Visa profil
Tack för tipset, Stefan! Och tack ni andra också som gett information! Nu har jag lite att arbeta med!
 
Mvh
 
Lotta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna