ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karlsson Selma Alfrida *1875 i Kalmar utv 1892  (läst 1156 gånger)

2009-08-29, 14:42
läst 1156 gånger

Utloggad Mats Hallberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2009-08-31, 11:16
    • Visa profil
Jag har bestämt mig för att försöka hitta två släktingar som utvandrade till USA, den ena 1892 och den andra nio år senare. Det var systrar till min morfars farfar.  
 
Jag vet mest om den som utvandrade 1901 men börjar ändå från början med Selma Alfrida Karlsson som enligt Emigranten Populär (källkod 3805d:41:3071)steg på båten i Kalmar 30/7 1892, ensam och endast 17 år. Destination Boston.  
 
Jag har köpt ett abonnemang hos Ancestry och eftersom jag har hittat båda dessa kvinnor i Emigranten Populär trodde jag, lite naivt har det visat sig, att det skulle vara ganska lätt att hitta dem i passagerarlistorna för Boston. Men så är det inte. Jag har några frågor som kanske någon erfaren emigrantforskare kan svara på.
 
Det närmaste jag kommer Selma Alfrida Karlsson vad gäller ankomst till Boston är en Selma Carlson som anlände med båten Pavonia den 14/8 1892 från Liverpool. Tidsmässigt så stämmer väl detta väldigt väl. Men inte åldern. Denna Selma Carlson är 20 år. Vad hade man för ID-handlingar med sig på den tiden? Fanns det något liknande dagens pass eller uppgav man bara muntligt sitt namn och sin ålder? Frågan är ju då varför hon skulle ha sagt att hon var 20 år och inte sin rätta ålder.  
 
Teorin att man bara sa sitt namn stärks av att hon vid en sökning på sidan www.findmypast.com heter Selmah.  
 
Det är sällan man ser efternamnet Karlsson i dessa listor. Var det amerikanerna som amerikaniserade efternamnen och gav alla Karlsson efternamnet Carlson, eller var det svenskarna själva som föredrog att göra sitt efternamn lite mer engelskt?
 
Hon hette ju Carlson redan i Liverpool, vilket också stärker teorin att man inte visade upp några som helst identitetshandlingar utan bara sa sitt namn. Och då förstår jag att så många Karlsson blev Carlson.
 
Gick förresten alla båtar via England? Och färdades man i samma båt hela vägen eller var det likt dagens mellanlandningar med flyg att man bytte båt? Destinationen var ju Boston redan vid avgång i Kalmar. Men sannolikheten att båten skulle gått direkt från Kalmar är väl inte så stor?
 
Nå, min huvudfråga är nog egentligen hur troligt det är att jag har hittat rätt Selma? Det är bara detta med åldern som är ett stort frågtecken. Och jag vet att hon bara var 17 år, hon föddes 1875 i Kalmar - det är bekräftat via kyrkböcker.

2009-08-29, 18:53
Svar #1

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Ett enkelt tips är att försöka hitta andra som reste samtidigt.  Finns det någon med ett mindre vanligt namn ger det en större möjlighet att hitta en resenär

2009-08-29, 19:09
Svar #2

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Mats
Det finns en Kristina S Karlsson, som har samma källkod som Selma. Reser de tillsammans? Vem är  
då hon?
 
(Meddelandet ändrat av mats 2009-08-29 19:09)

2009-08-29, 20:45
Svar #3

Utloggad Mats Hallberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2009-08-31, 11:16
    • Visa profil
Mats,
Jag såg det nu när jag sökte i Ancestry att det fanns en annan med samma kod. Jag vet inte vem det är. Samma efternamn skulle ju tyda på något slags släktskap men enligt mina tidigare efterforskningar i kyrkböcker etc. så hade hon ingen syster vid namn Kristina. I Emigranten 2001, där jag ursprungligen hittade emigrantuppgifterna, står det Medåkande: Nej. I Ancestry står det Medåkande: M Vet du vad M står för?

2009-08-29, 21:12
Svar #4

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
1892 gick i allmänhet båtarna inte direkt till den amerikanska hamnen. 20 år tidigare var det segelfartyg, och de kunde då segla från olika hamnar och direkt till USA (med direkt menas, precis som med flyg idag, att de kunde angöra hamnar under färden, men man bytte inte fartyg).
 
Under 1880-talet blev emigrationen strömlinjeformad och även om det naturligtvis fanns alternativa rutter så for den överväldigande majoriteten enligt fasta rutter. Dock inte alltid via Liverpool! I England var Liverppol visserligen den vanligaste utresehamnen, men man kunde också åka via Southampton. En Kalmarbo kunde välja att åka med tåg till Göteborg och sedan vidare via Grimsby/Hull och Southampton/Liverpool eller ta tåg eller båt till antingen Hamburg eller Köpenhamn. Hamburg och Bremen var också stora omlastningshamnar för emigranter. Många svenskar från de sydligaste landskapen åkte också via Köpenhamn; fartygen från Köpenhamn angjorde oftast Oslo (på den tiden Christiania) på vägen och hämtade upp fler passagerare där (varav långtifrån alla var norska, många från t.ex. Värmland for via Oslo).
 
Använd källkoden för att ta reda på vart den första delen av resan gick. Jag tror Göteborgs Landsarkiv har alla emigrantregister, eller så finns de i Vadstena (se  Statens Arkiv för adresser); med hjälp av källkoden kan de ta fram just den uppgiften. Samt naturligtvis den korrekta uppgiften för vem som var medåkande, om det nu fanns någon (fel förekommer givetvis i alla avskrifter).
 
Ingela

2009-08-30, 14:54
Svar #5

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Jag tror att den ålder som anges i manifesten kan vara lite approximativ. Den Selma du hittat i Bosten 1892 är eventuellt den du söker.  
Varför inte försöka följa henne framåt i tiden och om möjligt bevisa eller vederlägga teorin.
I manifestet står att Selma ska till 'Mass.', wilket väl är Massachusetts.
Problemet med att spåra kvinnor är att de byter efternman vid giftermål,  
men i Census 1900 finns faktiskt en person som kan vara samma Selma.
 
Hon bor i Brockton Ward, Plymouth i Massachusetts och är tjännarinna hos en George Churchill. Denna Selma är född i janauri 1874 i Sverige och kom till USA 1892.
 
En annan ledtråd kan vara den Selma Alfrida Carlson som kommer 1898 (going home) till Boston tydligen efter besök i Sverige. En adress i East Boston anges vara hennes destination och hon verkar komma tillsammans med två småländskor (Jenny Elisa Fransson och Bertha Othilia Jönsson/Nielson).
 
Kanske värt att försöka kolla upp!
 
/Håkan
 
(Meddelandet ändrat av Hawkeye 2009-08-30 15:46)

2009-08-30, 16:11
Svar #6

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
De som kommer 1898 finns i Emihamn, med där kallas Selma för Mathilda istället för Alfrida som anges vid ankomsten till Boston.
Flickorna har källkod 1898:1085:537, 1898:1086:538, 1898:1087:539

2009-08-30, 17:37
Svar #7

Utloggad Mats Hallberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2009-08-31, 11:16
    • Visa profil
Min Selma är född 16 maj 1875 enligt kyrkboken. Men jag antar att både datum och år är just approximativ i dessa sammanhang. Så jag undrar fortfarande lite om detta med eventuell ID-handling vid ankomsten, något som sedan ligger till grund för amerikanska ID-handlingar. Jag har sökt bland passansökningar också, men hittar inte Selma där. För att komma ut ur USA behövde man väl pass även i slutet av 1800-talet?
 
Annars är det dock troligt att Selma åkte tillbaka till Sverige en sväng. Vi har nämligen en familjebibel från denna Selma. Den är tillägnad hennes föräldrar och daterad maj 1897. Visst, hon kan väl ha skickat över den till Sverige på något sätt men det känns ändå troligt att hon åkte hem en sväng och hade den med sig. Man kanske ska tillägga att dedikeringen i bibeln är undertecknad Frida och det är just Frida jag hört från släkten när det talats om henne. Det står dock utom allt tvivel att hon föddes som Selma Alfrida. Men själv kanske hon föredrog att kalla sig Frida.
 
Till saken hör också att det fanns två Selma Alfrida Karlsson i Kalmar och som utvandrade. Men efter noga kontroller i kyrkböcker, husförhörslängder, utflyttningslängder etc. så är jag 100% säker på att det är emigration 1892 som är det korrekta. Och jag har faktiskt för mig att den andra Selma Alfrida emigrerade just 1898.  
 
Tackför hjälp med detta. Jag vet absolut minst om Selma och hennes fortsatta öde i USA. Den andra systern, Esther Emilia Karlsson, vet jag betydligt mer om eftersom jag vet vad hennes barn hette. Inget problem alls att hitta hennes ankomst 1901. Dock hittar jag sen henne och hela familjen först i census 1920.

2009-08-30, 18:42
Svar #8

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Nej, man behövde oftast inget pass. ID handlingar var fram till 9/11 fortfarande summariska inom landet i vissa stater, det räckte med ett brev med ens adress på. Det var inte alltid foto på körkortet ens. Vid ankomsten utkrävdes inga ID-handlingar. Men hon kan ju angett fel ålder för att lättare komma in i landet, det var strängare eftet Elis Island öppnade.

2009-08-30, 18:46
Svar #9

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
NU är jag trött Karlsson hette hon ju! Borttaget
 
 
(Meddelandet ändrat av izla 2009-08-30 18:53)

2009-08-30, 19:09
Svar #10

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Kristina Karlsson borde vara denna kvinna som utvandrar samtidigt som Selma Alfrida:
Post 324708
 
Karlsson, Sofia Kristina
Piga (ogift kvinna)
 
f. 19/2 1862 i Ålem, Kalmar län (Småland)
 
Utvandrad 20/7 1892
från 190 Vk, Kalmar stadsförs, Kalmar län (Småland)
till Amerika
 
Källa: Husförhörslängd, s. 11
 
Emibas emigrationsakt: Kalmar stadsförs H 1892 114

2009-08-30, 19:10
Svar #11

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Den Selma som åker ut 1898 har Amerika som hemvist, så det finns ingen säker koppling att hon är från Kalmar. Posten har Malmö som avresehamn. En koppling kan vara att resesällskapet, som ska till samma adress i Boston, Jenny Elisa Fransson, anges vara från Kalmar. En annan kan vara att Berta, som också ska till samma adress, förmodligen är den Berta Ottilia som avreste 1891 till Boston. Hon anges vara från Ventlinge i Kalmar län. Källkod 1891:3834:6921 i Emihamn.

2009-08-31, 09:58
Svar #12

Utloggad Mats Hallberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2009-08-31, 11:16
    • Visa profil
Chris,
Skulle du, eller någon annan, möjligtvis kunna kolla vad Kristina Karlssons föräldrar hette? Jag har inte mitt abonnemang hos riksarkivet kvar - trodde jag hade lämnat den delen bakom mig.
 
Selma Afridas föräldrar hette Per-Olof Karlsson och Maria Johanna Jansson och då Selma Alfrida också var född i Ålem kan det nog mycket väl vara en för mig okänd syster till Selma som hittats.

2009-08-31, 10:30
Svar #13

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Oäkta, moder änkan Anna Cajsa Jonsdotter i Nyemåla. Hon är född 8/11 1833 i Ålem enl hfl, änka 13/5 1858.
Kan Per-Olof vara fadern?

2009-08-31, 11:16
Svar #14

Utloggad Mats Hallberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2009-08-31, 11:16
    • Visa profil
Per-Olof Karlsson var född 1844 så det är väl inte helt omöjligt att han kan vara far till Kristina. Och att vid 17-18 års ålder få barn tillsammans med en 11 år äldre kvinna, dessutom änka, var nog inte speciellt passande på den tiden. Det kan nog förklara att fadern är okänd.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna