ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vermillion  (läst 963 gånger)

2004-02-06, 10:35
läst 963 gånger

Utloggad Kjell Martinsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2014-06-05, 12:37
    • Visa profil
Jag har anledning att tro att den släkting jag söker emigerade till Vermillion 1881. Har också fått kontakt med en Svensk-Amerikans förening i närheten av Vermillion, South Dakota. Jag är dock fortfarande osäker om detta är rätt Vermillion. Min fråga är om det finns forskare som har stött på andra Vermillion med svenskanknytning.

2004-02-06, 11:26
Svar #1

Utloggad Judy Olson Baouab

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1355
  • Senast inloggad: 2015-07-14, 18:26
    • Visa profil
Hi Kjell,
 
I found these locations named Vermillion in my atlas.
 
Vermillion, Alberta, Canada
Vermillion, Illinois, U.S.A.
Vermillion, Ohio, U.S.A.
Vermillion county, Illinois, U.S.A.
Vermillion county, Louisiana, U.S.A.
a stream called Vermillion in Alberta, Canada
a stream called Vermillion in Illinois, U.S.A.
a stream called Vermillion in Minnesota, U.S.A.
a stream called Vermillion in Ohio, U.S.A.
Vermillion Bay (a town), Ontario, Canada
Vermillion Bay (a bay), Louisiana, U.S.A.
Vermillion Hills (hills), Saskatchewan, Canada
Vermillion Lake (a lake), Minnesota, U.S.A.
Vermillion Pass, Canada
Vermillion Range (hills), Minnesota, U.S.A.
Vermillion, Kansas, U.S.A.
Vermillion, South Dakota, U.S.A.
Vermillion county, Indiana, U.S.A.
Vermillion, East Fork (a stream), South Dakota, U.S.A.
Vermillion Bluffs (cliff), Colorado, U.S.A.
Vermillion Creek (stream), Colorado, U.S.A.
Vermillion Creek (stream), province of Quebec, Canada
 
I'm sorry there are so many Vermillions and maybe there were more when your relatives emigrated to whatever Vermillion it was. Lots of old towns have disappeared over the years.
 
Check out the online 1895 U.S. Atlas. (You need to scroll down the page to find the links for that atlas.)
 
http://www.livgenmi.com/1895/
 
I found a LOT of Swedes in Danville, Vermillion County, Illinois, when I checked Swedish-American church records. I copied some of those pages since I was intrigued by how many came from Frändefors, an important parish in my research. There is no guarantee that your relatives joined the church(es?) in Danville but if they did, maybe they are on one of the pages I copied.
 
Lycka till!
 
Judy

2004-02-06, 13:43
Svar #2

Utloggad Kjell Martinsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2014-06-05, 12:37
    • Visa profil
Tack Judy!
 
A lot of Vermillions, Yes!
 
Should really appreciate if you could take a look in your church records. Following story I have posted on the www.Rootswebs.com message board for SD.  
 
In the spring 1881 a young women left Sweden for N America. Her name was Johanna Mathilda Andersdotter and she was only 19 years old. She became the aunt of my grandfather. At the same time Johan Andersson and his wife Anna Sofia Norgren left the same household in Norberg. Johan and his wife entered a ship in Göteborg (Sweden) on 15 April 1881 and the destination was Vermillion. Maybe Johanna was with them. At the same date a Casper Johansson, 23 year old, did the same trip. Perhaps he was that young man who became her husband and gave her two children (as I have heard by elderly relatives)  
 
Facts:
Johanna Mathilda Andersdotter born in Grytnäs 24 April 1861
Johan Andersson born in Grytnäs 17 October 1838
Anna Sofia Norgren born in Grytnäs 6 January 1846
Casper Johansson (Johnson or Jonson) born 1857-58
 
Give me luck!
Kjell

2004-02-06, 18:54
Svar #3

Utloggad Leif Samuelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2018-03-14, 17:06
    • Visa profil
Hej Kjell,
 
You do indeed have luck!
 
I found Casper and Johanna in Wakefield, Dixon County, Nebraska in all the censuses (censi?) 1900-1930. They had four children: Carl A A, Josie E J, Nancy M A, and John A E. They also had a niece Deena (Dina) Edna M living with them. In 1930 it looks like the oldest son is married to Tillie A and they have a son Reuben.
 
I will send you the images by email.
 
Cheers,  Leif

2004-02-06, 19:28
Svar #4

Utloggad Leif Samuelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2018-03-14, 17:06
    • Visa profil
I found somebody in SSDI who might be their son:
 
CARL JOHNSON  Birth: 24 Jun 1887 Death: May 1963 Last residence: (Nebraska) SSN: 506-42-1904 Issued: Nebraska
 
I couldn't pin down a Reuben Johnson born in 1913-1914. There are a few of them, but none who lived or died in Nebraska.

2004-02-07, 01:13
Svar #5

Per-Åke Borssén

Hej Kjell. Jag har varit i Vermillion flera gånger. Har mött många svenskar från Dakotas, Nebraska, Iowa och Minnesota vid Midsommarfest i närliggande Dalesburg. Har även boken History of the Swedes who settled in Clay County South Dakota, August Peterson 1947. Boken innehåller över 380 sidor med namn och levnadsskildringar. Jag behöver mera kringfakta för att söka igenom boken, som inte har fullständigt person- eller ortregister. Hör av Dig så får vi se hur vi kan lösa Ditt problem. Vänligen Per-Åke

2004-02-07, 10:34
Svar #6

Utloggad Kjell Martinsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2014-06-05, 12:37
    • Visa profil
Tack Leif!
 
Knappt jag tror det är sant men det måste vara rätt Johanna och Casper som du har hittat. Det betyder också att det var Vermillion South Dakota som de kom till på försommaren 1881. Vermillion var kanske närmaste järnvägsstation och Dixon county i Nebraska ligger ju närmast söderut.
 
Det här betyder också att det kan finnas levande släktingar att leta efter.
 
Thanks also to Judy for engaging in this.

2004-02-07, 22:54
Svar #7

Utloggad Leif Samuelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2018-03-14, 17:06
    • Visa profil
Hej Kjell,
 
Jag undrar hur det kom sig att de två äldsta barnen Carl och Josie var födda i Wyoming?
 
Följande person i SSDI kan eventuellt vara hustrun till äldste sonen Carl:
 
TILLIE JOHNSON
Birth: 12 May 1885
Death: Jul 1979
Last Residence: 68104 (Omaha, Douglas, NE)
SSN: 506-86-0606 Issued in: Nebraska

2004-02-07, 23:05
Svar #8

Utloggad Leif Samuelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2018-03-14, 17:06
    • Visa profil
Ok, nu är jag kanske ute på lite väl tunn is, men om Tillie verkligen dog i Omaha, kan denna person i telefonkatalogen vara samma Reuben C L Johnson?

2004-02-07, 23:37
Svar #9

Utloggad Kjell Martinsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2014-06-05, 12:37
    • Visa profil
Hej Leif
 
Kanske är det den mänskliga faktorn i samband med folkräkningen. Den som har skrivit har helt enkelt gjort fel eller missuppfattat. Wyoming var kanske den stat de flyttat från när de flyttade hem till gården. Att det finns skrivfel ser man ju på åldersangivelserna som inte stämmer mellan de olika census.
 
Reuben skulle vara kring 90 år. Det är fullt möjligt. Min mamma blir 90 i år och de skulle i så fall vara sysslingar.
 
Undrar om det finns register över fastigheter där man kan hitta farmen de kom från. Det finns ett nummer längst till vänster i Census. Yngsta sonen John kan ju ha tagit över farmen.

2004-02-08, 00:36
Svar #10

Utloggad Leif Samuelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2018-03-14, 17:06
    • Visa profil
Jag tror nog inte att uppgiften om Wyoming är fel. Det står för båda barnen 1900 och 1910 samt för Carl A A (som väl måste vara samma person) på egen hand åren 1920 och 1930.
 
Det tycks inte finnas en webbsida för Dixon County på rootsweb men här är sidan för Nebraska med många länkar: http://www.rootsweb.com/~websites/usa/nebraska.html
 
/Leif

2004-02-08, 11:38
Svar #11

Jan Ek (Janek)

Kjell,
 
Det som man komma åt av fastighetsregistreringar via internet finner du via denna myndighetssida. Dessutom finns lokala insatser att lägga ut avskrifter på frivillig basis, Leifs link till Nebraska-sidan kan möjligen innehålla sådana tips. (Jag har inte tittat själv.)
 
Om internet inte erbjuder hjälp så är det på county-nivå du finner fastighetsböckerna, och räkna med att de måste sökas i av dig själv eller någon frivillig i området, eventuellt en uppdragsforskare. Av och till kan man nog stöta på hjälpsamma anställda som kan leta, utan att det egentligen är deras skyldighet.
 
Men uppgiften finns - det kan du vara säker på. Om det är något som är minutiöst arkiverat så är det dokument som avser äganderätt, en grundsten i det amerikanska samhället. Det finns en hel del bra material på internet om hur man letar i fastighetsregister och arkiv, sök med Google, eller via linksidor som Cyndi's list.
 
I ett land som saknar egentlig folkbokföring är egendomsdokument en mycket viktig källa för släktforskning. I samband med arvsuppgör eller försäljningar kan hela familjer finnas uppräknade och beskrivna, familjerelationer förklaras etc.
 
Min egen erfarenhet är att det oftast är lättast att börja leta i en platbook, en egendomskarta för området. Ibland kan farmers directory för lämplig tidsperiod göra samma nyttan. I några lyckliga tillfällen har dessa blivit scannade av lokala släktforskare och lagt ut på nätet, se ovan. Dessa källor finns också hos county-myndigheten, men ibland också på lokala bibliotek.
 
När det gäller löpnumren längst till vänster på censusarken är dessa inte permanent kopplade till gården i fråga, bara en löpande numrering för själva uppteckningen. Den som tar census lägger själv upp sin rutt. På landsbygden där det inte finns garuadresser måste kopplingen göras via andra register som t.ex de jag räknar upp ovan.

2004-03-07, 20:53
Svar #12

Lisbeth Gröning

hej
jag hade släktingar som emigrerade till usa på den tid det begav sig.En var gift med Andrew Lyckholm från Dalarna.Han hade visst en butik i Clay County min släkting dog barnlös.Däremot hade hon en bror som jag totalt tappat bort,jag vet att det fanns en släkt som hette Lindberg de hade en dotter som var gift Ester Wiberg i Iowa samt några som flyttat till CO vad det nu är någonstans i usa.Den familj jag söker hette Hedberg och kom från Hälsingland jag tror att sonen som jag tappat bort var gift med en kvinna som hette Berta men något mer har jag inte lyckats finna om honom.Om han hade barn eller ej inte heller när han dog ,om någon har hört talas om släkterna Lindberg eller Hedberg från Hälsingland Sverige så hör av er.

2004-03-07, 22:45
Svar #13

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
Hej. Här är en del av det jag fann på http://awt.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=:2454437&id=I519752244
Mailar dig gärna resten av informationen.
 
Personen som äger den informationen heter Elizabeth Wilenius och har emailadress: sr2il02@tctwest.net hon kanske vet mer om brodern till Christine.
 
ID: I519752244  
Name: Andrew LYCKHOLM  
Given Name: Andrew  
Surname: Lyckholm  
Sex: M  
Birth: March 22, 1858 in Dalarna, Sweden  
Death: March 4, 1929 in Hot Springs, Arkansas
 
Father: Lars Abraham LYCKHOLM b: December 24, 1828, in Leksand Parish, Dalarna, Sweden  
Mother: Karon Ruthberg JOHNSDOTTER b: January 22, 1833 in Leksand, Koppersbergslan, Sweden
 
Marriage 2 ID: I519752794  
Name: Christine HEDBERG  
Given Name: Christine  
Surname: Hedberg  
Sex: F  
Death: 1895  
Note: Married in Union Co., South Dakota in 1892. She died three years later of what was believed to be a severe infectious disease. They had no children.
 
Lycka till!

2004-03-10, 09:15
Svar #14

elisabeth gröning

Hej Anna
Tack för ditt inlägg.Elisabeth Wilenius forskar hon på Andrew Lyckholm?Är hon från Usa?Det finns en plats som heter Clay County i närheten av DalesburgDär finns familjen Lindbergs familjegrav och där är min mormorsmormor begravd 1915.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna