ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vart tog Carl Wilhelm Eriksson f. 1874-04-22 Almundsryd vägen?  (läst 473 gånger)

2004-10-15, 17:40
läst 473 gånger

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1369
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 09:34
    • Visa profil
Jag söker efter Carl Wilhelm Eriksson f. 1874-04-22 i Almundsryd, Kronoberg. Enl. utflyttningslängden, Almundsryd BI:2 T05145 1881-1895, avflyttar till N.Amerika 1892-05-07. Och enl. Emigrant CD:n avseglar han från Malmö 1892-05-12 med destination Metropolitan, Dickinson, Michigan. I sällskap har han  Berndt W Lindblom, 20 år, och Anna Katr Svensdotter, 28 år, alla från Almundsryd.
 
Jag har sökt på alla möjliga ställen utan framgång. Vore tacksam om någon har den minsta ledtråd.
 
Mvh
Peppe

2005-08-06, 17:18
Svar #1

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1369
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 09:34
    • Visa profil
Vill gärna upprepa ovanstående efterlysning. Lyckas inte på egen hand komma längre. Är det någon som har en ledtråd?
 
Hälsningar
Peppe

2005-08-06, 23:15
Svar #2

Jan Ek (Janek)

Hej Per,
 
Grunden till att du inte fått svar är säkert att namnet är vanligt, och att det finns få möjligheter att säkert skilja en Charles/Carl/Chas Ericson/Erickson från den andre.
 
Tar man utgångspunkt i det du vet, att han kom till USA 1892 med målet norra Michigan hittar jag en tänkbar person i folkräkningen 1900. Detta är också den enda folkräkningen som har födelsemånad med, så fyndet ökar en del i sannolikhet.
 
Men det stora förbehållet är ju att det kan vara en helt annan Karl Eriksson född i april 1874 jag hittat. Och vidare, det finns ingen som helst garanti för att din emigrant varken kom ända fram, eller att han stannade i området. Unga ogifta män på jakt efter arbete (och ibland äventyr) rörde sig i hela USA, från kust till kust och ofta också upp i Kanada. Åtta år är en lång tid, och mycket kan ske på den tiden.
 
Men här är han i alla fall den jag fann:
 
I Wells, Delta county, Michigan (ED 41, sid 7A) i juni 1900:
 
I vad jag gissar är ett arbetarläger av något slag bor svensken Charles Erickson född i april 1874, han är ogift och invandrade 1892, och han är bara uppförd som arbetare som alla de andra ca 35 männen som är räknade på denna lista. Första namnet står som förman, men det finns inget som talar om vilken verksamhet det handlar om. När det är skogshuggning eller järnvägsbygge brukar det framgå. Många av männen är skandinaver, särskilt finnar. Den andra hälften är kanadensare. Genom att läsa om Wells historia kan du kanske få en id? om vad som var den stora aktiviteten där ca 1900.
 
Alltså, ingen som helst garanti för att detta är rätt person, och jag finner heller ingen som jag med någon sannolikhet kan säga bör vara den samme i senare folkräkningar, t.ex. 1910 och 1920 som jag också tittat i, för Michigans del. USA är alldeles väldigt stort ...

2005-08-10, 13:44
Svar #3

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1369
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 09:34
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna