ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Syskonen Adolf & Johanna Lovisa Andersson  (läst 481 gånger)

2004-09-26, 19:02
läst 481 gånger

Heddan Johansson

Adolf Andersson f. 1847-05-04 Linderås, emigrerade (enl. cd-emigranten , källkod: 1:126:815) från Göteborg till new York.
 
Vart tog han vägen?
 
Hans syster Johanna Lovisa Andersdotter f. 1844-10-27 Linderås ska ha emigrerat 1868 men tyvärr så har jag inte funnit henne någonstans så jag vet inte var hon for åt i usa.
Är det någon som kan hjälpa mig att finna dessa två syskon så skulle jag bli väldig tacksam.
MVH
Heddan

2004-09-26, 21:23
Svar #1

Jan Ek (Janek)


2004-09-26, 21:45
Svar #2

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Så här ser Adolf ut på emigranten (enligt angiven källkod)
 
 
 
Mats

2004-09-27, 13:03
Svar #3

Heddan Johansson

Jan & Mats, ber så mycket om ursäkt att jag glömde skriva emigrations datumet.
MVH
Heddan

2004-09-28, 08:47
Svar #4

Jan Ek (Janek)

Tyvärr är namnen så vanliga att det blir alldeles för många möjliga vid sök i t.ex census 1870 och 1880. I tidiga census står heller inte invandringsåret, vilket gör det nästan omöjligt att skilja den ene Adolf Anderson från den andre. Du skulle behövt någon tilläggsupplysning, t.ex. en geografisk plats knuten till personerna. Men det förstår jag att du inte har på någon av syskonen?
 
Också de tidiga skeppslistorna har få skiljande uppgifter om personerna. Ändå är det väl sannolikt att Adolf är den som anländer NY 7/5 1869 med skeppet City of Boston. 22 år gammal, mechanic. Han har ju visserligen precis fyllt 23 (i så fall under överfarten), men det är den som passar bäst. Att Adolf har destination NY vid utresan från Sverige är tyvärr ingen hjälp för att veta var han tog vägen efter att han kommit fram.

2004-09-28, 11:17
Svar #5

Heddan Johansson

Jan, jag tacka jätte mycket för att du har tittat efter, dessa syskon verkar vara en svår nöt att knäcka.
Tyvärr så är det enda uppgifter jag har på de.
MVH
Heddan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna