ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svinhultsbröder som åkte till Norra Amerika  (läst 244 gånger)

2004-03-06, 17:44
läst 244 gånger

Christina Johansson

Min morfar Karl August Evald Johansson f 18851003 i Sund åkte till Amerika omkring 1905. Flera av hans bröder åkte också dit, men jag vet inte när. Johan Adolf f 18871120, David f 18920808, Erik Gustav f 18960926 Alla födda i Sund Östergötland.
Min morfar kom tillbaka till Sverige omkring 1912 och stannade här. David och hans familj hade vi kontakt med på 60-talet, så jag vet att han avled 19620915 och att hans hustru Gerda kom tillbaka till Sverige och avled här 19660726. Adolf ska ha varit gift med en Allida och hade adress 3001 Briggs ave., Bronx New York, 1944, när hans far avled. Erik lär ha drunknat i Amerika. Var får jag reda på mera om dessa bröder och deras eventuella efterlevande?

2005-04-25, 15:47
Svar #1

Markus Preston

Hej!
Jag tror jag har hittat en lämplig som Erik Gustav på EllisIsland.org:
 
First Name: Eric Gustaf  
Last Name: Johansson  
Ethnicity: Swedish Scandinav.  
Last Place of Residence: Surte, Sweden  
Date of Arrival: July 10, 1923  
Age at Arrival:  27y    Gender:  M    Marital Status:  S    
Ship of Travel: Stavangerfjord  
Port of Departure: Christiania  
Manifest Line Number: 0012  
 
 
Stället som det står att han kom iftrån, Surte, kan ju vara en feltolkning.
 
I de handskrivna listorna står det att han skulle till sin syster Mrs. Signe Foss, 1769 S. Highland Ave. Freeport, Illinois. Stämmer det att han hade en syster som hette Signe?
 
Annars kan det ju vara denna:
 
 First Name: Eric Gust  
Last Name: Johansson  
Ethnicity: Swed  
Last Place of Residence:  
Date of Arrival: June 07, 1919  
Age at Arrival:  22y    Gender:  M    Marital Status:      
Ship of Travel: Fjelleheim  
Port of Departure: Bergen, Norway  
Manifest Line Number: 0011  
 
Han var anställd på båten och det står inte att han deserterade.
 
Markus P

2005-07-16, 18:58
Svar #2

Christina Johansson

Hej Markus
Tack för att du har kollat detta åt mig. Jag vet inte om någon är den rätte, Erik Gustaf hade iallafall ingen syster som hette Signe.
Det sista spår jag har efter honom är att han flyttar från Södra Vi i Småland till Borås 1919,
Sedan vet jag inte vart han tar vägen, men han lär ha utvandrat till N Amerika.
 
Christina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna