ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: My Relative  (läst 1123 gånger)

2005-04-25, 14:29
läst 1123 gånger

Inger Rozén

Hallo!
I am looking for Gustav Söderlund/Roz?n and his wife.They came to U.S.A during 1800,perhaps to New York.My Mail:Irozen4466@hotmail.com

2005-04-25, 16:11
Svar #1

Ann Kristin Elvsveen

Hej Inger!
 
Har du något namn på hustrun?
Det är några Gustav Söderlund i 1900 census i USA, Men det är lite svårt att veta vilken som kan vara den rätta, om man inte har lite mera upplysningar.
Födselsår och emigrationsår är viktiga.
 
Ann Kristin

2005-04-25, 16:20
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Det finns mer info här om mannen:
Anbytarforum: Landskap: Okänt landskap / Spårlöst försvunna: Söderlund, Gustav f. 1819 Norrbyås sn (T) - Gustav Roz?n född 1843 är tydligen son till Gustav Söderlund född 1819.
 
Hälsningar,
Eva

2005-04-25, 21:24
Svar #3

Jan Ek (Janek)

Inger,
 
I ditt andra fylligare inlägg som Eva pekar på skriver du:
 
Sonen Gustav Roz?n (Söderlund), född 1843-09-03 i Sörby, Sköllersta sn (T). Han är nämnd på Söderskivan. Emigrerar till USA år 1883-08-02. Han är då gift med Brita Kristina Blyckert f 1834-01-05 i Västra Vingåker.
 
Med alla möjliga förbehåll kan det kanske vara denne herre i New York 1900:
 
Census för New York > Schenectady > Schenectady Ward 2, ED 125, sid 7B:
 
I den hyrda bostaden på adressen 322 State Street bor Gustav Roseen f. i sep 1843, han är byggnadssnickare och har en yngre snickare inneboende; George Bell 27 år från NY. Gissningsvis jobbar de ihop.
 
En sak stämmer kanske inte så bra. I census står Gustav som ogift. Men eftersom det andra stämmer så bra, inklusive invandringsåret som uppges till 1883, tror jag du ska samla på honom. Kanske uppehåller sig hustrun på en annan adress? Eller de kan vara skilda, eller han änkling. Civil status kan vara ett språkförbistrat missförstånd.
 
Hälsningar Jan

2005-04-25, 22:09
Svar #4

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Emigrant-CDn tar upp ett par som man kanske kan fundera över, fast de kom från Torpa (U) och inte från Stockholm:
Gustaf Rozzen, 40, och hustru Brita, 48, Torpa (U), lämnade Göteborg för New York 1883-08-24. Källkod 23:227:4035.
Bengt Johansson

2005-04-26, 10:26
Svar #5

Jan Ek (Janek)

Paret som Bengt funnit ankommer NY den 14 sep 1883 med skeppet State of Pennsylvania. Gustaf Rozen 40, farmer, hans hustru Brita 48, destination Pennsylvania.
 
(Manifestet är felaktigt tolkat av den som indexerat, man måste söka på Rozar)
 
Som avresehamnar i Europa anges Glasgow Scotland och Larne Irland.
 
Jag tror att detta är det rätta paret Inger letar efter.

2005-04-29, 10:40
Svar #6

Inger Rozén

Hej på Er foskare!
Inger här.Tack så mycket för hjälp.Det sistnämnda är de rätta par.Jag känner mig så upphetsad att veta,var de tog vägen.Jag har gamla almenackor där de skriver,skrev till Gustav i Amerika,fick brev från Gustav.Har retat mig på att inte veta vad som hände sedan.Kan det möjligen finnas levande släkt?Tackar allra ödmjukast.Gusav, är släkt på så vis att han är bror till Alfred Rozén,min fars,fars far.Kan man kolla vad hände sedan?

2005-04-29, 13:07
Svar #7

Jan Ek (Janek)

Inger,
 
Vad som händer tiden efter paret ankommer USA är svårt att finna ut. Hade du bara haft en adress för den korrespondens du hänvisar till hade situationen varit en annan. Men det förstår jag att du inte har, ett enda bevarat brev hade ju förändrat oddsen fullständigt.
 
Nu vet du faktiskt inte helt säkert att paret verkligen fortsatte till Pennsylvania, kanske blev de kvar i NY. Du bör i alla fall hålla skarp utkik i din forskning på hela släkten efter äldre familjemedlemmar på båda sidor som kan ha emigrerat tidigare, och varit de som dragit dem över. Personer som då sannolikt slagit sig ned i Pennsylvania. Ett sådant spår kan leda till upplysningar om deras vidare öde.
 
Det finns tyvärr ingen folkräkning 1890 att leta i, den brann upp.
 
Med tanke på parets ålder är det väl mindre troligt att det finns några gemensamma barn att leta efter. Jag har egentligen stor tro på att det är Gustav som dyker upp i folkräkningen 1900 i Schenectady. Då betyder det antagligen att den äldre hustrun är avliden, och att Gustav egentligen är änkling, inte ogift som antecknats. (Är du gift? Nej. Vilket ju också är sant.)
 
Den Gustav jag fann 1900 finns fortfarande i livet 1920, han är då inneboende, inte gäst, på ett privat fattighus i Schenectady; Schenectady County Almshouse. Almshouse eller Alms House är ett fattighus som baserar driften på gåvor. Ordet Alms är det samma som dyker upp i ordet allmosa.
 
I folkräkningen 1920 står han uppförd som attendant, med sin bakgrund som snickare är han givetvis en nyttig passare, som gissningsvis byter sitt uppehälle mot arbete. Men det är givetvis en fin gräns mellan de som är beboarna och passarna. 1920 bor här 167 personer, de flesta i åldrar runt 70 år. Fåtalet yngre kan man gissa är fysiskt eller mentalt handikappade. Så är det bestyraren James Chisholm och hans familj, plus nio anställda. Jag gissar att alla jobbar i stort sett mot uppehälle. Det är yrken som cook, orderly, repairman, nurse och så tre attendants, varav Gustav är den ene.
 
Uppgifterna är som vanligt sparsamma, men de som står stämmer på din Gustav: Gustave Rosen 76, änkling, svensk, invandrade 1883. (Källa: ED 155, sid 2B)
 
Kan du då slå fast att detta är rätt? Nej, men du kan försöka följa detta spår vidare. Schenectady har en ganska omfattande resurs för historie- och släktforskning på USGenWeb. Här fann jag helt oväntat att en frivillig person indexerat alla beboarna vid Alms House, och där står om Gustav Rosen att han kom dit i nov 1908. Det är också möjligt att beställa hans journal kort!
 
Som du kan se av det publicerade exemplet är det inte säkert att det ensamt kan avgöra att det rör sig om din Gustav. Men du bör absolut kolla detta, kostnaden 5 dollar är ju blygsam.
 
Denne person avlider med stor säkerhet i Schenectady, och det bör därför inte vara alltför svårt att lokalisera en dödsattest. Förutom att du kan hyra en professionell släktforskare i området, så kan du ju prova en fråga om hjälp på Rootsweb forum från någon frivillig. Och Beth Snyder erbjuder sin hjälp på denna sida hos RAOGK.
 
En dödsattest (death certificate) kan antagligen bekräfta om detta är rätt person, då den ska innehålla fullständigt födelsedatum (något inte journalen från Alms House har enligt exemplet).
 
Mvh, Jan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna