ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hugo Valdemar Nylén: Var i USA blev du bosatt....  (läst 498 gånger)

2005-09-28, 08:29
läst 498 gånger

anita.karlsson

Hej! Jag undrar om någon kan hjälpa mig att finna var Hugo Valdemar Nylén född 1896.12.16 i Väse, Värmland, bosatte sig i USA? Har funnit honom på Ellis Island: Ankomst 1922.08.28 i New York (Port of Departure) och fartyget hette Stockholm.Det stod Nylen utan apostrof på efternamnet. Han var bosatt på Hammarö utanför Karlstad, Värmland innan han åkte. Hoppas någon kan ge mig en ledtråd. MVH.Anita Karlsson.

2005-09-28, 17:31
Svar #1

Jan Ek (Janek)

Hej Anita,  Jag håller en knapp på att det rör sig om den Hugo Nylen som återfinns i folkräkningen 1930 (ED 1808, sid 6A) i Chicago: Denne Hugo Nylen är 33 år gammal, snickare, ogift, och invandrade 1922. Han är lodger i ett så kallat rooming house som förestås av en 44-årig skild kvinna. Tre äkta makar och tre ensamstående bor där för tillfället. Hugo är den ende svensken.  Om vi tillåter oss lite spekulation så håller jag en knapp på att det också rör sig om denne man funnen i dödsregistret för Illinois.  NYLEN   HUGO                      M/W  Y-53  6037434  1949-12-29  COOK  Som du ser stämmer åldern (53 år 1949), och jag tror att om du inte hittar andra starkare uppgifter bör du absolut kontrollera just denne person. Det kan du göra genom att beställa en kopia av dödsattesten från Cook County Clerk.  Min känsla är att han aldrig gifte sig, men just det kan bekräftas eller avkräftas i attesten som säkert anger om han var gift eller ogift. Födelsedatumet avgör givetvis också om vi här har rätt person. För en ogift person är kanske en dödsruna i Chicago Tribune mindre spännande, den pekar nog inte på anhöriga i så fall, och dog han ganska ensam kan den vara mycket knapphändig. Skulle det vara så att det rör sig om en arbetsolycka kan det däremot vara en sak för en större artikel eller notis. För oss släktforskare är ju omständigheterna oftast väl så intressanta som själva händelsen, eller hur?

2005-09-28, 20:34
Svar #2

Anita Karlsson

Hej Jan! Tusen tack för dessa uppgifter. Ska försöka kolla upp detta. MVH.Anita.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna