ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ester Emilia Jabkobsson/Jakobson, f. 1886  (läst 1076 gånger)

2004-05-28, 08:30
läst 1076 gånger

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
Hej,
undrar om någon kan hjälpa mig att hitta Ester Emilia Jakobsson/Jakobson?
 
Informationen jag har är:
Förnamn: Ester Emilia
Efternamn: Jakobsson (Jakobson på ett annat ställe).
Född: 1886-11-01
Församling: Örgryte
Utvandrar: 1910-09-06
Destination: Jamestown, NY
Fadern: Johan A. Jakobsson. Födelseort: Härryda Göteborgs Gamlestad (Göteborgs och Bohus län, Västergötland). Född: 1857.
Modern: Alma Josefina Gustafsson. Födelseort: Sätila (Älvsborgs län, Västergötland). Född: 1858-02-05.
 
Ester reser ogift till Amerika och hon reser ensam. I Ellis Island Records står det att hon ska hälsa på en vän, Evald Carlson som bor i Jamestown, New York.  
 
I raden ovan står det ytterligare en person som ska hälsa på Evald. Ester och denna person kanske lärde känna varandra på turen över och angav sedan samme man som den person de kände och skulle hälsa på, för på CD-skivan står det att hon reste ensam.
 
I Social security death index har jag hittat en Ester som stämmer överens med födelsedata och den Ester heter Ost i efternamn. I sökning på Ost i Ancestry hittar jag ingen Ester/Esther som stämmer överens med födelsedata.
 
Med vänliga hälsningar
Anna

2004-05-29, 07:37
Svar #1

Jan Ek (Janek)

Det finns ju en i census 1930 som är nära;
 
Name:    Esther Ost  
Age:    41 years  
Estimated birth year:    1888  
Birthplace:    Sweden  
Relation to Head-of-house:    Head  
Race:    White  
Home in 1930:    Chicago, Cook, Illinois  
Year: 1930; Census Place: Chicago, Cook, Illinois; Roll: T626_441; Page: 8A; Enumeration District: 599; Image: 1096.  
 
Men eftersom hon uppger invandringsår 1903, och åldern inte stämmer helt tror jag faktiskt inte på denna träff.
 
Den som du funnit i Connecticut däremot är värd att undersöka närmare. Uppgifterna från CT eget dödsregister är något fylligare, och ger makens namn Gustav;
 
Name:    ESTER OST  
Death Date:    16 February 1974  
Death Place:    Hartford, Connecticut  
Age:    87 Years  
Birth Date:    xxxYOB  
Marital Status:    Widowed  
Spouse:    GUST  
State File #:    02997  
Residence:    Hartford, Connecticut  
Gender:    Unknown  
Race:    White  
 
Med attestens nummer och exakta dato för både f. och d. skulle det vara en enkel sak att beställa en kopia från Hartford county.
 
En annan källa till mer kunskap om denna person kan vara en obituary från Hartford Courant. Tyvärr går deras online-arkiv bara tillbaks till 1991, så det måste göras lokalt.

2004-05-29, 08:45
Svar #2

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
Hej Jan,
kan du möjligtvis finna någon annan träff än just den/de Ester Ost? Jag har ju inga bevis på att det skulle vara så att hon gifte sig med en person med efternamnet Ost. Det hade varit dumt att snöa in på bara Ostarna om det finns fler alternativ menar jag  
 
Med vänliga hlsningar
Anna

2004-05-29, 12:08
Svar #3

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Man kan möjligen fundera lite över en post på Emigrant-CDn. Ester E Öst, 51 år gammal, och Elsa A Öst, 21, båda från Amerika, lämnade Göteborg för New York 1938-07-12. Källkod 137:637:94942B. Esters ålder kan ju stämma med antagandet att det är frågan om Ester Emilia Jakobsson, och att hon då skulle kunna vara den Ester Ost som dog i Connecticut. (Men detta är naturligtvis en ren gissning.)
Bengt Johansson

2004-05-29, 14:29
Svar #4

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Jag får nog ta tillbaka detta antagandet. Emigrant-CDn tar också upp hustru Ester Emilia Öst, 32, Gustaf William Öst, 4, och Elsa Anna Elis. Öst, 1, från W-län, som lämnade Stockholm för New York 1918-09-03. Det bör ju ha varit dessa Ester och Elsa som besökte Sverige 1938.
Bengt Johansson

2004-05-29, 14:57
Svar #5

Jan Ek (Janek)

Med Bengts viktiga upplysningar så försvinner väl i stort sett möjligheten att familjen Öst i Connecticut har något som helst att göra med Ester Emilia Jacobsson från Göteborg.
 
Ett lustigt sammanträffande visserligen, att det finns två Ester Emilia i Sverige med precis samma födelsedag, och att båda emigrerar till USA. Men omöjligt är det givetvis inte. Namnen är ju inte ovanliga på något sätt.
 
När du letar i SSDI på personer födda före sekelskiftet är ju också oddsen sämre för att hitta alla. SSDI blir täckande först i och med 60-talet, och då kan redan många vara avlidna.
 
Om jag får tid senare i helgen ska jag försöka leta lite mer på hennes flicknamn i census, som väl är det hon emigrerar under, men har misstanke om att det kan bli svårt. Hon kommer ju precis försent i september för att blir räknad 1910. Tio år senare är hon antagligen gift. Jag återkommer om inte någon annan har lust att kasta sig över denna uppgift.

2004-05-29, 19:06
Svar #6

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
Hej, lite mer information.
 
Jag har precis pratat med min pappas moster Birgit som är syskonbarn till Ester Emilia (hennes mamma och Ester var systrar). Birgit trodde sig komma ihåg att Ester hade en man eller son som hette Kurt/Curt.
Vill understryka tror sig komma ihåg. Birgits minne är enormt bra men man vet ju aldrig.
 
Tackar er båda för informationen ni kommit fram till hitintills och hoppas såklart att det finns mer att hämta  
 
Med vänliga hälsingar
Anna

2004-05-31, 07:22
Svar #7

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
Hej,
jag tror jag har hittat Ester som gift men behöver nu lite läshjälp.
 
Personen som jag nämnde som står ovanför Ester på Ellis Island records är Carl E. Sundberg (vilket jag inte kollade från början utan läste bara 2:a sidan som kom upp först). I sökning på www.ancestry.com står det att han är gift med Ester E och båda kom till USA 1910. Tyckte att jag hörde ett Bingo när jag läste det  
 
Jag kan inte läsa vad det står att deras son heter varken i 1920 (Jamestown City, Chautauqua, New York) eller i 1930 (Jamestown, Chautauqua, New York)års census så där behöver jag verkligen hjälp. 1930 står det i textformat står det att han heter C O Sulmert Sundberg men står det verkligen så i det handskrivna? Får det inte riktigt att stämma med vad som står i det handskrivna 1920... 1920 hittar jag bara Carl, 1930 hittar jag alla tre.
 
Med vänliga hälsningar
Anna

2004-05-31, 09:37
Svar #8

Jan Ek (Janek)

Hej Anna,
 
Jag är 99% säker på att detta är rätt person  Sonens namn är Carl Culmert Sundberg och han återfinns i SSDI här:
 
Name:    Carl Sundberg  
SSN:    108-05-5288  
Last Residence:    33577  Sarasota, Sarasota, Florida, United States of America  
Born:    4 Mar 1912  
Died:    Jan 1976  
State (Year) SSN issued:    New York (Before 1951 )  
 
Och i Floridas eget dödsregister här:
 
Name:    Carl Culmert Sundberg  
Place:    Sarasota  
Race:    W  
Birth Date:    04 Mar 1912  
Death Date:    20 Jan 1976  
Certificate:    7794  
 
Florida är en av de stater där det är lätt att beställa kopior av dödsattesten med VISA-kort.
 
1920 är det en sammandragning av Carl och Culmert, utfrågaren har tydligt blivit förvirrad av två så ljudlika namn. Detta år är bara Head of family indexerade, därför finner du bara pappa Carl.
 
Denna länken på RootsWeb kan vara nyttig. Och dessa frivilliga hjälpare i Sarasota County.
 
Mvh,
Jan

2004-05-31, 21:43
Svar #9

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
Hej Jan!
TACK för hjälpen!!    
 
Jag ska ta och beställa dödsattesten via Ancestry tror jag.
 
Med vänliga hälsningar
Anna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna