ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 06 september, 2015  (läst 1128 gånger)

2014-04-10, 13:38
läst 1128 gånger

Utloggad Orvar Asplund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2020-06-18, 14:36
    • Visa profil
Hej igen Roy
Verkar vara en besvärlig gosse, hittar ingen födelsenotis i Dalskog heller
Orvar

2014-04-11, 13:12
Svar #1

Utloggad Mats Olander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 333
  • Senast inloggad: 2021-05-17, 22:22
    • Visa profil
Hej Orvar och Roy!
Familjen bor ju i Holm från 1834 och fortsättningsvis. Barnen födda 1835 och -38 finns i Holms födelsebok, liksom de födda 1850, -54 och 57, medan de som föds 1840, -44 och -47 saknas alla i födelseboken. Förmodligen är de tre helt enkelt i födelseboken.
Mats

2014-04-11, 14:02
Svar #2

Utloggad Orvar Asplund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2020-06-18, 14:36
    • Visa profil
Hej Mats
Tack, men vad menar du med att de tre helt enkelt i födelseboken?
Ska det vara ett saknas med?
Mvh
Orvar

2014-04-11, 16:00
Svar #3

Utloggad Mats Olander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 333
  • Senast inloggad: 2021-05-17, 22:22
    • Visa profil

2014-04-11, 18:36
Svar #4

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6046
  • Senast inloggad: 2021-05-11, 00:39
    • Visa profil
Familjen bodde inte hela tiden i Holm utan var 1841-1842 i Kvantenburg i Bolstad.
 
Men Gustaf var född i Holm 1844-01-28:
Holm C:7 (1830-1851) Bild 117 / sid 221 (AID: v9414.b117.s221, NAD: SE/GLA/13648)
 
Likaså Thilda 1861-05-15:
Holm C:9 (1861-1880) Bild 9 (AID: v9416.b9, NAD: SE/GLA/13648)
 
(Meddelandet ändrat av Kristina1 2014-04-11 22:11)

2014-04-11, 22:20
Svar #5

Utloggad Orvar Asplund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2020-06-18, 14:36
    • Visa profil
Hej
Allt tyder väl på att Daniel ska ha varit född i Holm församling. Verkar som födelsenotisen på något sätt tappats bort.
Orvar

2014-04-11, 22:43
Svar #6

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6046
  • Senast inloggad: 2021-05-11, 00:39
    • Visa profil
Jag tror att detta är din Daniel, född den 13 oktober 1847 i Gatan Lilla:
Holm C:7 (1830-1851) Bild 133 / sid 253 (AID: v9414.b133.s253, NAD: SE/GLA/13648)
 
Han är felaktigt struken och överflyttad till juli, men den födelsen gäller Josef med föräldrar Erik Danielsson och Krestina Jakobsdotter. Observera att vittnena inte är desamma i båda notiserna.
 
Men det är konstigt att han inte finns med i de tidigare hfl.
 
Yngsta barnet i familjen Johanna Sofia är född i Skållerud 1832-10-15, men det har du säkert sett.
 
(Meddelandet ändrat av Kristina1 2014-04-11 22:47)

2014-04-11, 23:59
Svar #7

Utloggad Orvar Asplund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2020-06-18, 14:36
    • Visa profil
Tack Kristina
Men borde inte faders förnamn vara Arvid och inte Erik
Mvh
Orvar

2014-04-12, 20:57
Svar #8

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6046
  • Senast inloggad: 2021-05-11, 00:39
    • Visa profil
Orvar
 
Såklart faderns namn är Arvid. Min teori är att prästen felaktigt skrivit in Arvids Daniel som barn till Erik Danielsson och Kerstin Jakobsdotter.  
 
När han upptäcker sitt misstag (kanske genom att han ser att Erik och Kerstin fick en son redan i juli) stryker han Daniels namn och skriver en hänvisning till juli där Josef är införd med ovanstående föräldrar. Men han glömmer både att ge Daniel sina rätta föräldrar och att skrivs in honom i hfl.
 
Observera att Arvid Danielsson och Erik Danielsson båda bor i Gatan Lilla vid ungefär samma tid.
 
Kontrollera hur faddrarna är relaterade till respektive föräldrapar.

2014-04-12, 21:02
Svar #9

Utloggad Orvar Asplund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2020-06-18, 14:36
    • Visa profil
Tack igen Kristina
Nu förstår jag vad du menar
Mvh
Orvar

2014-05-01, 22:12
Svar #10

Utloggad Ingrid M. Wolke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 207
  • Senast inloggad: 2021-05-04, 22:12
    • Visa profil
Lars Arvidsson
I Holm AI:14 sid 88 anges att Lars Arvidsson är född 1/5 1815 i G. Jag har sökt honom i Gunnarsnäs och Gunnarp utan resultat. Känner någon till var han är född och vilka föräldrarna är?
Tacksam för svar
Ingrid M Wolke

2014-05-02, 15:45
Svar #11

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1663
  • Senast inloggad: 2021-05-14, 17:05
    • Visa profil
Hej Ingrid
 
Har efter lite letande hittat din Lars Arvidsson i Holm se A1:10 år 1828-1833 s 50
Där finns Lars och hans familj.
 
MVH Ulla

2014-05-02, 17:46
Svar #12

Utloggad Orvar Asplund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2020-06-18, 14:36
    • Visa profil
Hej Ingrid
En kandidat är Lars enl. Födelsenotis C:5 sid137, men denne Lars är född den 11 maj  intendent 1 maj. Men jag tror det är rätt person
Mvh
Orvar

2014-05-02, 19:22
Svar #13

Utloggad Lisbeth Zachs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1461
  • Senast inloggad: 2021-01-24, 21:51
    • Visa profil
Ingrid,
Det verkar som prästerna i församlingen hade ett förkortningssystem för gårdarna, byarna i socknen. G blir alltså Gatan, lilla, Gutvik eller Gärdserud.  
Jämför förteckningen i hfl Holm AI:8 (1813-1818) Bild 5 (AID: v4231.b5, NAD: SE/GLA/13648)
 
Kanske inte så viktigt längre för nu har du ju fått lite tips om var Lars Arvidsson tagit vägen/kommit ifrån.

2014-05-02, 22:30
Svar #14

Utloggad Ingrid M. Wolke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 207
  • Senast inloggad: 2021-05-04, 22:12
    • Visa profil
Om Lars Arvidsson:
Tack för all hjälp.
Ingrid M. Wolke

2014-11-29, 10:17
Svar #15

Utloggad Per Dahlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2021-05-07, 10:41
    • Visa profil
Hej I Holm A:I 1765 sid 15 kan man läsa att det finns en f.d. dragon Dahlöf boende på Hassleängen med sin fru Rengale och dotter Maria. Har utan framgång sökt mer om denne Dahlöf. Vem vet något?
Tacksam för alla svar.
MVH Per Dahlöf

2014-11-29, 10:34
Svar #16

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3786
  • Senast inloggad: 2021-05-16, 21:48
    • Visa profil
    • animskog.se
Bouppteckningsregistret till Nordals härad nämner 3 personer Dahllöf. Har ingen aning om de är relevanta. Jon Larsson Dahllöf (1795:643), Lisa Dahllöf (1831:19) och Samuel Dahllöf (1831:19). Jon fanns i Svennungerud, Järn (P) och de andra i Östebyn, Brålanda (P).
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2014-11-29, 16:07
Svar #17

Utloggad Lisbeth Zachs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1461
  • Senast inloggad: 2021-01-24, 21:51
    • Visa profil
Per,
Släktnamnsregistret för Dalsland har i Faderskapsregistret flera soldater Dahlöf, som du kanske kan starta ifrån.
Släktnamnsregister Dalsland SlReg:1 (0-1800) Bild 121 / sid 117 (AID: v187516.b121.s117, NAD: SE/GLA/75001)
 
I motsvarande husförhörsregister verkar _din_ Dahlöf finnas med i just AI:1 för Holm och där får du sid hänvisning till var han i så fall fanns vid olika årtal.
Släktnamnsregister Dalsland SlReg:3 (0-1800) Bild 96 / sid 95 (AID: v187518.b96.s95, NAD: SE/GLA/75001)
1741 sid 22
1742 sid 14
1746 sid 16
osv

2014-11-29, 20:22
Svar #18

Utloggad Per Dahlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2021-05-07, 10:41
    • Visa profil
Tack Claes Göran Och Lisbeth.
Jon Larsson Dahlöf är min farmors farfars farfars far och den som gett mig namnet Dahlöf. Dragonen >Dahlöf i Hassle Holm hade jag däremot ingen kännedom om och det stör mig. Ska ge mig vidare på de föreslagna vägarna.
TACK!
MVH  
Per

2015-02-26, 12:16
Svar #19

Utloggad Roland Jargården

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 455
  • Senast inloggad: 2020-03-02, 15:17
    • Visa profil
God middag!
 
I Holm AI:9, sid. 66 kan man läsa att Johannes Jacobsson (1809-66) och hans hustru Maja Lisa Persdotter (1806-85)  fanns vid Mellerud i Holms socken där de med tiden fick minst nio barn. I all senare kyrkobokföring uppges att Maja Lisa var född i Holm just år 1806, men jag kan inte hitta några passande föräldrar till henne. Är det någon därute som vet något om det?
 
I volymen ovan står det också varifrån hon kom år 1828, men jag kan inte utläsa vilken plats det var så det skulle jag också vilja veta.
 
Med hållna tummar...
Roland Jargården

2015-02-26, 12:53
Svar #20

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3786
  • Senast inloggad: 2021-05-16, 21:48
    • Visa profil
    • animskog.se
Supra, betyder ovan. Hon står med sina föräldrar några rader upp på samma sida.
 
Holm AI:9 (1824-1828) sid 66 (AID: v4232.b39.s66, NAD: SE/GLA/13648)
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2015-02-26, 13:08
Svar #21

Utloggad Lisbeth Zachs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1461
  • Senast inloggad: 2021-01-24, 21:51
    • Visa profil
Roland,
Om du ändå inte kan hitta henne i Holms födelse och dopbok, så kanske du skall kontrollera Örs socken som vid den aktuella tiden var moderförsamling och där hamnade i vissa socknar en del dopnotiser.
 
Enl AD online:
Intill den 1/5 1927 var Ör moderförsamling i Örs, Holms (med Mellerud köping), Dalskogs, Skålleruds, Gunnarsnäs och Järns församlingars pastorat

2015-02-26, 13:14
Svar #22

Utloggad Roland Jargården

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 455
  • Senast inloggad: 2020-03-02, 15:17
    • Visa profil
Till Claes-Göran & Lisbeth!
 
Stort tack för era klargöranden som jag ska titta närmare på lite senare. Det verkar ju som att det går att komma vidare den vägen.
 
Ha det...
ROJ

2015-02-26, 15:23
Svar #23

Lotta Nordin

Roland,
det smidigaste är ju att följa Maja Lisas familj bakåt genom hfl.
 
I Holm AI:9 sidan 66 står att dom har två barn födda i Grinstad, Brita Stina 1814 och Andreas 1818.
 
I Grinstads födelsebok står att Brita Stina är född 1814-02-14 i Bergane, Grinstad C:1 (1763-1842) Bild 129/sid 249.
 
I Bergane nr 3 finns Per, hustrun Lisa och dottern Maja Lisa, men inte Brita Stina. Enl. Grinstad AI:12 (1814-1818) Bild 144/sid 137 flyttar dom till Södra Rådane nr 3 på sidan 114. Där finns familjen med flera barn.
I Grinstad AI:11 (1808-1813) Bild 129/sid 123 på Bergane nr 3 finns Per, Lisa och Maja Lisa, men även Pers första hustru Cajsa Amundsdotter som dog 1811.
Där står också att Per, Cajsa och Maja Lisa är inflyttade från Järns socken 1808.
 
I Järn C:1 (1702-1849) Bild 81/sid 151 finns Maja Lisa född 1805-11-25 i Järn med rätt föräldrar, Per Andersson och Cajsa Amundsdotter.
Och i Järn AI:4 (1801-1807) Bild 15/sid 10 finns under Järn familjen, och där finns också Cajsas föräldrar.

2015-02-26, 15:43
Svar #24

Utloggad Roland Jargården

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 455
  • Senast inloggad: 2020-03-02, 15:17
    • Visa profil
Lotta m.fl.!
 
Stort tack igen; det blev lite för mycket för att ta reda på just nu för jag är nämligen i England och packar för fullt för att ta mig hem till Bergslagen igen till helgen. Då ska jag ta tag i allt som ni har gett mig.
 
M.v.h.
ROJ

2015-05-25, 23:24
Svar #25

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
3 gåtor  
a) Var är Erik Olofsson född 1802?  
b) Var gifte han sig med Britta Jonsdotter 1841?
c) Var är hustrun Britta Jonsdotter född 1806?

 
Erik Olofsson
Blev 91 år.  
 
Född   1802-02-02 Holm (P) 1).  
Hittar inte hans födelse i Holm som det anges att han skall vara född i. Hittar inte heller i annexförsamlingen Skållerud och Järn, I Järn saknas födda 1802 då det är lucka flera år i födelseboken.  
 
Död   1893-08-11 Lilla Gatan, Holm (P) 2).  
 
Äktenskap 1
med Inga Persdotter
 
Maka   Inga Persdotter. Född 1780 Ånimskog (P) 3).  
Död 1841-01-01 Lilla Gatan, Holm (P) 4).  
   
Vigsel   1827-01-12 Holm (P) 5).  
Drängen Erik Olofsson och änkan Inga Persdotter i Källeberg i Holm.  
 
Äktenskap 2
med Britta Jonsdotter
 
Maka   Britta Jonsdotter. Född 1806-05-01 Gunnarsnäs (P) 6).  
Död 1857-01-18 Lilla Gatan, Holm (P) 7).  
   
Vigsel   1841-07-30 (enligt husförhör detta datum)
   
Son   Johannes Eriksson. Född 1842-06-13 Lilla Gatan, Holm (P) 1). Död .  
Son   Olaus Eriksson. Född 1845-03-06 Lilla Gatan, Holm (P) 1). Död .  
Son   Axel Eriksson. Född 1847-03-22 Lilla Gatan, Holm (P) 8).  
Död 1912-08-23 Eriksbyn, Skållerud (P) 9).  
 
Äktenskap 3 med Maja Lisa Andreasdotter
 
Maka   Maja Lisa Andreasdotter. Född 1823-04-04 Grinstad (P) 10). Död 1868-05-02 Lilla Gatan, Holm (P) 10).  
   
Vigsel   omkring 1858 Holm (P).  
   
Dotter   Britta Lena Eriksdotter. Född 1858-12-20 Lilla Gatan, Holm (P) 11). Död 1908-09-13 Hovförsamlingen, Haga Slott, Stockholm (AB,A) 12).  
Son   Anders Johan Eriksson. Född 1862-04-01 Lilla Gatan, Holm (P) 11). Död .  
Son   Gustaf Eriksson. Född 1866-09-05 Lilla Gatan, Holm (P) 11). Död .  
         
Källor
 
1)   Arkiv Digital husförhör Lilla Gatan, Holm AI:13 (1846-1851) Bild 130 / sid 119
2)   Arkiv Digital husförhör Lilla Gatan, Holm AI:22 (1891-1895) Bild 74 / sid 64
3)   Arkiv Digital husförhör Lilla Gatan, Holm AI:12 (1840-1845) Bild 120 / sid 114 och husförhör Lilla Gatan, Holm AI:10 (1828-1833) Bild 94 / sid 85
4)   Arkiv Digital husförhör Lilla Gatan, Holm AI:12 (1840-1845) Bild 120 / sid 114
5)   Arkiv Digital vigda Holm C:6 (1819-1869) Bild 76 / sid 145
6)   Arkiv Digital husförhör Lilla Gatan, Holm AI:13 (1846-1851) Bild 130 / sid 119 och Arkiv Digital husförhör Lilla Gatan, Holm AI:15 (1856-1860) Bild 166 / sid 157
7)   Arkiv Digital husförhör Lilla Gatan, Holm AI:15 (1856-1860) Bild 166 / sid 157
8)   Arkiv Digital församlingsbok, Eriksbyn, Skållerud AIIa:1 (1900-1911) Bild 1510 / sid 137 och födda Holm C:7 (1830-1851) Bild 130 / sid 247
9)   Sveriges dödbok 1901-2013
10)   Arkiv Digital husförhör Lilla Gatan, Holm AI:17 (1866-1870) Bild 173 / sid 163
11)   Arkiv Digital husförhör Lilla Gatan, Holm AI:19 (1876-1880) Bild 214 / sid 204
12)   Sveriges dödbok 1901-2013 och Arkiv Digital döda Hovförsamlingen F:5 (1895-1938) Bild 570 / sid 51

2015-09-06, 13:38
Svar #26

Eva Eklund

Hej
Jag hittar inte David Vilhelm Gustafsson i födelseboken.
Enligt hfl AIIa:4 sid 197  är han född 1903 12 18 i Vänersborg.
När jag följer familjen Gustafsson i hfl så finns han inte med förrän i ovan nämnda bok.
Han emigrerade till Amerika liksom flera av hans syskon gjorde.
Han finns med i bouppteckningen efter mamman, men jag undrar var han har vuxit upp.
Jag vill gärna ha tips hur jag kan hitta något om uppväxten, jag hjälper ättlingar i USA att kartlägga släkten.

2015-09-06, 14:41
Svar #27

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3786
  • Senast inloggad: 2021-05-16, 21:48
    • Visa profil
    • animskog.se
På skoj följde jag familjen bakåt och om flyttuppgifterna stämmer borde han vara född i Ör (P) eftersom familjen flyttar dit från Vänersborg 1902. Han finns inte med i Örs födelsebok. Familjens barn denna tid är odöpta, men att David Vilhelm inte finns med i hfl är märkligt.
 
Gestad AI:24 (1891-1900) Bild 327 / sid 313 (AID: v4132.b327.s313, NAD: SE/GLA/13149)
Gestad C:7 (1895-1938) Bild 39 / sid 31 (AID: v170534.b39.s31, NAD: SE/GLA/13149)
Gestad AIIa:1 (1901-1914) Bild 326 / sid 314 (AID: v154199.b326.s314, NAD: SE/GLA/13149)
Vänersborg 1901-1902 ??? (Hittar dem inte i flyttlängderna)
Ör AIIa:1 (1900-1912) Bild 550 / sid 46 (AID: v201562a.b550.s46, NAD: SE/GLA/13675)
Ör B:4 (1895-1938) Bild 500 / sid 46 (AID: v202190a.b500.s46, NAD: SE/GLA/13675)
Holm F:2 (1895-1916) Bild 630 / sid 58 (AID: v199298.b630.s58, NAD: SE/GLA/13648)
Holm AIIa:1 (1900-1914) Bild 5460 / sid 535 (AID: v199279.b5460.s535, NAD: SE/GLA/13648)
Holm AIIa:1 (1900-1914) Bild 1390 / sid 128 (AID: v199279.b1390.s128, NAD: SE/GLA/13648)
Holm AIIa:1 (1900-1914) Bild 5340 / sid 523 (AID: v199279.b5340.s523, NAD: SE/GLA/13648)
Holm B:5 (1895-1915) Bild 870 / sid 82 (AID: v199287.b870.s82, NAD: SE/GLA/13648)
Vänersborg AIIa:5 (1900-1914) Bild 265 / sid 761 (AID: v83625.b265.s761, NAD: SE/GLA/13632)
Vänersborg BII:1 (1916-1927) Bild 24 / sid 20 (AID: v83632.b24.s20, NAD: SE/GLA/13632)
Holm AIIa:2 (1914-1921) Bild 3560 / sid 347 (AID: v199280.b3560.s347, NAD: SE/GLA/13648)
Holm AIIa:4 (1921-1930) Bild 2090 / sid 197 (AID: v199282.b2090.s197, NAD: SE/GLA/13648)
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2015-09-06, 15:42
Svar #28

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3786
  • Senast inloggad: 2021-05-16, 21:48
    • Visa profil
    • animskog.se
David Vilhelm fanns inte heller med i folkräkningarna.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2015-09-06, 16:17
Svar #29

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6046
  • Senast inloggad: 2021-05-11, 00:39
    • Visa profil
David Vilhelm kan inte vara född 18 dec 1903 och få en bror den 2 februari 1904.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser






Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna