ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Axel Fredrik Borgström med fru Florie i Census 1930?  (läst 1410 gånger)

2004-08-28, 10:23
läst 1410 gånger

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 00:33
    • Visa profil
Hej!
 
Finns det någon som kan finna Axel Fredrik Borgström med fru Florie (Florence?) i Census 1930? Troligen i New York?
 
Tyvärr är det för mig okänt när Axel föddes. Men han hade en bror född 1889 och en halvsyster född 1896 (han är inte född efter 1896). Hans mor kom till Uppsala från Småland 1882ca. Senast 1888 fanns hon i Stockholm.  
 
Axel har inte återfunnits i Ellis Island Records, så kanske han kom till Amerika efter 1922? Eller reste till en annan hamn. Enligt en yngre broders anteckningar (och bilder) hette hans hustru Florie, han hade (åtminstone) en dotter och två dottersöner. Sistnämnda troligen födda i slutet av 1950-talet eller början av 1960-talet (efternamn Cruz).  
 
Jag har funnit en Florence Borgstrom f.1902-06-30, död 1987-08-26 med flera adresser i Suffolk county, New York. SSN utfärdad i New York. Och en Alex Borgstrom f.1891-01-09, död 1964-10 i New Jersey. SSN utfärdad i New York. Detta skulle kunna vara dem, men det är osäkert.  
 
Jag vet inte i vilken församling Axels mor bodde 1891, men 1890 fanns hon först på Odensg. 8 (Jakob och Johannes) och sedan i kv. Trasten 17 i Hedvig Eleonora. Hon hette Elisabet Borgström, f.1865 i Gamleby. Axel bodde aldrig tillsammans med modern och hennes kommande familj, troligen sattes han i fosterhem eller på barnhem omedelbart efter födseln. Har ej funnit honom på Söderskivan, så han föddes antagligen inte på Söder (där brodern föddes 1889).
 
Tacksam för hjälp!
Pernilla

2004-08-28, 11:32
Svar #1

Jan Ek (Janek)

Finner inga riktigt bra kandidater i census 1930 för fortsatt forskning. Men kanske andra har bättre tur, eller så måste forskningen koncentreras om att hitta hans födsel i Sverige? Kanske kommer han till USA efter 1930 rentav?
 
I USA kan han ju också valt att kalla sig Frederick eller Fred. Alex i SSDI har jag liten tro på, som felskrivning i en folkräkning kanske, men knappast som korrekt förnamn. Bara en åsikt.

2004-08-28, 12:19
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
En Axel F Borgström, 19 år, utvandrade 1911 8/3 från Horn i Östergötland till New York [Emihamn].  
 
Han kan ju ha varit fosterbarn i Horn?  
 
Ja, enligt Folk 1900 var han fosterson i Misterfall i Horn, och född 1892 i Kungsholm. Men hans andra namn var Fabian, inte Fredrik. Kanske värd att kolla litet på ändå?

2004-08-29, 11:15
Svar #3

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 00:33
    • Visa profil
Jan och Elisabeth,
 
Tack för hjälp och tips. Det kan hända att han kallade sig Fred eller liknande i USA (men han kallas Axel när omnämnd av brodern). Det kan också hända att han kom till USA efter 1930. Angående Alex tänkte jag att det möjligtvis kunde vara en amerikanisering av Axel?
 
När det gäller Axel Fabian tror jag inte riktigt att det kan stämma, både pga det avvikande namnet och pga att modern inte finns med i Rotemansarkivet för Kungsholmen. Däremot finns flera andra ensamstående kvinnor vid namn Borgström där. I hfl i Horn anges han som inflyttad från Adolf Fredriks församling 1894, född i Kungsholmens församling 14 mars 1892, barnhusbarn 7382 (AI:11 s.360).
 
Det är naturligtvis bäst att som Jan säger leta reda på Axel Fredriks födelse först och främst.  
 
Pernilla

2004-08-29, 12:04
Svar #4

Jan Ek (Janek)

Pernilla,
 
Skulle du ändå vilja undersöka den Florence Borgstrom du fann i SSDI vidare, kanske denna forskare kan vara till hjälp? Dödsattesten kommer du vad jag kan se inte åt, då NY har en 50 års spärr. Men en dödsruna (obituary - obit) ur en lokaltidning som ofta är minst lika matnyttig kan kanske lokaliseras.
 
Annars stödjer jag helt din tanke om att finna Axels födelse i Sverige är avgörande för all vidare forskning. Jag tror inte på ett namnbyte Axel-Alex, båda namnen fungerar lika bra på engelska om än det senare är mer vanligt. Axel - 6717 personer, Alex - 45600 personer (SSDI).

2004-08-29, 17:42
Svar #5

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22001
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 16:44
    • Visa profil
Men jodå, enligt rotemansarkivet för Kungsholmen, rote 17, är Axel Fabian Borgström, f 1892-03-14 i Kungsholm, son till jungfru (piga/hembiträde) Elisabeth Borgström, f 1865-06-04 i Gamleby.  
Hon inflyttar i rote 17 från Uppsala 1892-01-14, adress Fleminggatan 65, och bor där tillsammans med sonen till 1892-11-04. Då flyttar hon till rote 10, Hedvig Eleonora förs, och Axel Fabian till rote 4, Kungsholm.
 
Där blir han fosterbarn hos järnarbetare Anders Johan Alm och dennes hustru Wilhelmina Karlsdotter/Alm, födda 1859 i Ask, Östergötlands län resp 1861 i Ålem, Kalmar län. 1894-02-21 flyttar Axel Fabian Borgström ensam till rote 6, Adolf Fredriks förs.
Hälsar vänligen
Maud

2004-08-29, 18:56
Svar #6

Jan Ek (Janek)

Beväpnad med riktigt födelsedatum blir det spännande att se om någon nu kan finna hans emigration? Jag har inte tillgång till CD Emigranten, men finner en möjlig kandidat i census 1920 och 1930, i Aurora, Kane county IL.
 
Denne Axel är visserligen uppförd som Bergstrom båda gångerna, men det kan ju vara namnkorrektion såväl som felskrivning. 1920 är han 27, gift med Lucille 24 från New Mexico. 1930 är han 38 (stämmer med födelsedagen tidigt på året), hustrun 34, paret gifte sig ca 1918. Nu har de också en dotter Flossie 6, född i Ilinois. Han är mekaniker vid järnvägen 1920, drill operator vid en fabrik för pneumatiska verktyg 1930.
 
Invandringsår anges till 1911 och 1912.
 
Då är frågan, kan Flossie vara Florence som Pernilla hade namn på? Och att det alltså är namn på dottern, inte hustrun?
 
Jag ville vara försiktig med champagnekorkarna, men ändå behållit informationen som en möjlighet. Namnet Borgstrom är ganska vanligt, men Bergstrom ändå mer så. Det finns egentligen ingen praktisk vinst med att byta från Borgstrom till Bergstrom, men kanske var det enklast att låta en tidig felskrivning hänga med? Eller har censustagaren bommat två gånger på stavningen, och valt den vanligaste varianten?

2004-08-29, 19:19
Svar #7

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22001
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 16:44
    • Visa profil
Jan,  
vad gäller emigrationen se Elisabeth Thorsells inlägg ovan.
Hälsar vänligen
Maud

2004-08-29, 19:50
Svar #8

Jan Ek (Janek)

Det var inte meningen att överse Elisabeths uppgift, beklagar ...
 
... och den gör väl Axel i Illinois en något starkare kandidat. Jag har också försökt flera gånger att finna honom i Ellis Island records utan att lyckas. Men där kanske andra lyckas bättre.

2004-08-29, 20:08
Svar #9

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22001
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 16:44
    • Visa profil
Det tog en stund att hitta Axel Fabian på Ellis Island (trots de goda sökfunktionerna på http://stevemorse.org), för där har han begåvats med efternamnet Bovgstrom.  
Han anländer med The Lusitania från Liverpool 17/3 1911. 18 år gammal, farm laborer, född i Stockholm. Senaste residence Horn, Östergötland, närmaste anhörig i Sverige fadern (d v s fosterfadern) Karl Östling, vars adress anges som Misterhult Björkhult.  
Destinationen är Emerson, Iowa, där vännen John Berg bor.
Hälsar vänligen
Maud

2004-09-01, 17:52
Svar #10

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

(För fråga gällande en Gustav Sjogren född 1892 som hamnat här - klicka här istället..)

2004-09-02, 19:35
Svar #11

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 00:33
    • Visa profil
Hej Maud och Jan!
 
Det här var överraskande. Tusen tack för all hjälp! Maud, hur fann du Elisabet i rote 17? Inte på nätet?  
 
Det här måste betyda att namnet Fredrik är ett misstag/ minnesfel. Den enda källan för uppgiften är ett album tillhörigt Axels bror (se ovan). Uppgifterna i albumet är inskrivna på 1970-talet, i förbindelse med bilder sända från Axel. Därifrån stammar också uppgifter om frun Florie. Detta kan ju vara fel, jf. dotterns namn i den eventuellt riktiga familjen som Jan hittat. I handskrift kan dessutom Florie och Flossie kanske förväxlas?
 
Jag ska informera Eva Wernström om den här diskussionen, och höra vad hon tror. Axel är hennes farfars halvbror (och min farmors kusin).
 
Många hälsningar,
Pernilla

2004-09-03, 17:25
Svar #12

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 00:33
    • Visa profil
Nu har jag antagligen funnit Axel i SSDI (LDS):
 
Axel Burgstrom f.14 Mar 1892, död Dec 1968 i Rockford, Winnebago, Illinois. SSN issued in Illinois.
 
Någon passande Lucille finner jag däremot inte.

2004-09-03, 19:08
Svar #13

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22001
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 16:44
    • Visa profil
Pernilla,
mor och son finns i rotemansarkivet på Stadsarkivets hemsida.
www.ssa.stockholm.se
Hälsar vänligen
Maud

2004-09-03, 20:33
Svar #14

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Pernilla (och Jan)
 
Axel Burgstrom, född 14/3 1892 har ett WW1 draft card, men jag har svårt att läsa det som står på det, Kanske Jan kan läsa det?
 
Axel Fabian Burgstrom finns också med i register avseende ansökan om naturilazation.
 
Mvh
Mats

2004-09-04, 09:19
Svar #15

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 00:33
    • Visa profil
Maud och Mats,
 
Tack så mycket! För att leta efter Elisabet och Axel har jag bara gått in här:
http://www.ssa.stockholm.se/Forskarsalen/, och där är de inte registrerade. Jag visste inte att SSA opererar med två system. Men nu har jag sett dem med egna ögon.
 
Draft card; är det scannat? Är det ett Civilian draft card eller ett vanligt? Står det var han bodde då? Hur får man fram var han bodde när han sökte om naturalization, och när det var?

2004-09-04, 09:51
Svar #16

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Pernilla
 
Naturalization beskrivs i  i KANE COUNTY, ILLINOIS NATURALIZATION INDEX, mer ser jag inte.
 
Beträffande Draft så finns det inscannat,hittade det på ancestry.com,  men jag har svårt att läsa vad som står.  
Följande finns i klartext
Axel Burgstrom  
City:    Aurora  
County:    Kane  
State:    Illinois  
Birthplace:    Sweden  
Birth Date:    14 Mar 1892  
Race:    Caucasian  
Roll:    1452430  
DraftBoard:    0  
 
Det går säkert att få ut mer av det scannade kortet, så vi får se om någon lyckas tolka krumelurerna på det dåligt avfotograferade kortet.
 
Mats

2004-09-04, 10:01
Svar #17

Jan Ek (Janek)

Mönstringskortet som Mats fann återger jag nederst, för en lista över frågorna, se mitt svar under en annan person här. Tyvärr är denna lika dåligt fotograferad, och för att säkert kunna läsa allt finns då möjligheten att skaffa en ny kopia av orginalet från NARA, USAs Riksarkiv, avd. Atlanta. Se mitt andra svar.
 
Tillsammans med några nya fynd i Illinois Death register online är det möjligt att sätta upp en kronologi i USA:
 
* Invandrar 17/3 1911, destination Iowa. (Ellis Island)
 
* Mats andra fynd visar att Axel Fabian Burgstrom lämnat first papers/declaration of intention 1916 i Kane county Illinois. Här är namnbytet till Axel Burgstrom klart fastslaget. First papers kan potentiellt innehålla mycket information, och finns att läsa vid Kane County Circuit Court.
 
* Mönstrar för WWI 5 juni 1917 i Aurora, Kane co, IL (se nedan) Han är ogift, men på fråga 9 som ska ange om han har något försörjaransvar kan jag inte låta bli att läsa Partly? Vem har han i så fall delvis försörjaransvar för? Hans bostadsadress kan vara 454 Garfield Ave, Aurora, Illinois. Jag är inte säker på tolkningen, men adressen finns också idag. Hans immigrantstatus är fortfarande Declared Alien. Yrke och verksamhet tolkar jag som Laborer, farm R. Paul, Aurora Illinois. Han är kort, medium kroppsbyggnad, brunögd med rött hår.  
 
* 1918 gifter han sig fyra år yngre Lucille, född i New Mexico av föräldrar från Illinois. (Uppgifter från census 1920/1930)
 
* 1919 Lämnar han second papers, och söker om att bli amerikansk medborgare. (Kane County Circuit Court) Enligt uppgift i census 1920 är han ännu inte medborgare i januari det året.
 
* Januari 1920 är han räknad i folkräkningen i Aurora, Kane. (ED 56, s. 13A) Hans yrke är Mechanic, Steam Railroad.
 
* Mars 1920. Här kommer en gissning baserad på en uppgift från dödsregistret: BURGSTROM  LUCILE  E  0013306 1920-03-10 KANE AURORA
Jag tror att hustrun Lucille är höggravid i januari, och att detta är parets första barn som avlider i samband med födseln eller strax efter, i mars månad. (IL Death register)
 
* ca 1923-1924 föds en dotter, Flossie, antagligen Florence. (census 1930)
 
* 1930 är paret bosatt i north Aurora, och enligt folkräkningen (ED 43, s. 3A) är Axel nu Drill operator, pneumatic tool factory. Paret hyr bostaden vid Lincoln Highway för blygsamma 10 dollar/mån.
 
* November 1935. Gissning nummer två. Baserat på denna uppgift ur dödsregistret: BURGSTROM AMANDA  L   Y-40 0051419 1935-11-30 KANE AURORA
... tror jag att detta är hustrun Amanda Lucille som avlider och Axel blir änkling. Vad sker med dottern Florence ca 11 år gammal? (IL Death register)
 
* Dec 1968 avlider Axel i Rockford, Illinois. (SSDI)
 
---------------
 
De dokument som jag ville försökt skaffa mig är Axels first papers, pga att de kan vara relativt utförliga på genealogiska uppgifter. Dessutom de två dödsattesterna från Kane County, liksom Axels egen från Winnebago. Den senare kan ju ge spår på var dottern tog vägen, i bästa fall hennes namn som gift. Det bör kanske också kunna gå att se födelseattesterna för de (2?) barnen Lucile E. 1920, och Florence 1923-24. Jag gissar att Lucile fick farmoderns namn Elisabeth som sitt andra namn. Även vigselattesten bör vara öppen för genealogisk forskning, spärren för både födsel och giftermål är 75 år i IL.
 
I Kane verkar finnas mycket hjälp att få. Dels har du genealogisidan för Kane här.
Det genealogiska sällskapet i Kane.
Många frivilliga hjälpare här (främst Jeanette Holmes) och här.
 
Jag ville inte bara sökt dödsattester, men också dödsrunor obits då de ofta är mer matnyttiga. Vad lokaltidningarna heter i Aurora ser du på sidorna ovan, och du ser ut att kunna få hjälp med uppslag där.
 
-------------------
 

2004-09-05, 11:48
Svar #18

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 00:33
    • Visa profil
Tusen tack till alla som har bidragit till att reda ut Axels identitet. Jag började tro att det här var ett ”lost case”. Nu blir det dokumentjakt i Illinois! Det ser ut som att du Jan hittade rätt person i Census 1920 och 1930 med en gång. Tack för att du har lagt ut bilden av Axels draft card.
 
Det här med försörjningsansvar; ”partly” kan kanske betyda att han då var förlovad med Lucille? Jag tror också att det står Garfield av. Jag undrar om det är hans egen namnteckning? Roligt att veta något om hans utseende som ung. På bilderna jag har sett var han en gammal man med grått hår. Angående Amanda L och Lucile E låter det väldigt troligt att de är Axels hustru och dotter, men dödsattesterna måste naturligtvis beställas för bekräftelse. Axel var bevisligen omgift enligt de bilder som brodern fått av honom (eller av familjen?), så det lär vara hustruns namn som står på Axels dödsattest som närmaste släkting eller ”informant”. Kanske den andra hustrun faktiskt hette Florie. Kanske han också fick fler barn. Om inte tror jag att det måste vara dottern Flossie (Florence/ Florentina?) som var mor till de båda barnbarnen med efternamn Cruz, och som alltså var gift Cruz. Barnen har ett latinamerikanskt utseende. Men under bilden av hustrun och dottern (troligtvis tagen på 1960-talet) står det ”Axels fru Florie med dotter” och den formuleringen skulle ju kunna betyda att det var just Axels andra hustrus dotter, och därmed hennes barnbarn och inte Axels. Det här blir väl antagligen svårt att utreda.  
 
Många hälsningar,
Pernilla

2004-09-05, 12:26
Svar #19

Jan Ek (Janek)

När det gäller namnteckningen så ska det enligt instruktionerna vara hans egenhändiga. Bara om personen inte kunde skriva kan man misstänka något annat. Du kan också se hur a-et är annorlunda, och att underskriften är Axel F. Burgstrom, överst står bara Axel. Du kan nog vara mycket säker på att detta är hans egen penna.
 
Det finns i den historieskrivning jag läst ett par serier av kort i Chicago som slagits samman i eftertid, och där informationen kopierats över på nya kort. Detta är nog bara ett litet undantag. Totalt mönstrades 24 miljoner män, och är därmed en mycket betydelsefull databas, nästan jämförbart med en folkräkning. Tyvärr är indexeringen mycket långt från färdig, du hade bara tur att Axel var med!
 
Om det blir svårt eller lätt att pussla ihop Axels efterkommare blir spännande att se. Har du tur kan en utförlig dödsruna över Axel ge alla svaren i en enda text. Så turligt är det kanske inte, men med så många infallsvinklar för vidare forskning tror jag ändå säkert att du kommer fram. Var inte rädd att kontakta voluntärerna på RAOGK-siten, lokal hjälp går så mycket snabbare än att beställa kopior i brev från myndigheter, och är ofta väldigt mycket mer givande. Oväntade tilläggsupplysningar från källor du inte känner till är bara en möjlighet. Du kan lätt klicka dig fram till Winnebago county, och voluntärerna där.
 
Kom också ihåg att beväpnad med dottern Flossie/Florence födelsedatum kan du också söka i SSDI, utan att veta vem hon eventuellt gifte sig med. Men hon kan ju faktiskt också vara i livet ännu.

2004-09-05, 15:41
Svar #20

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 00:33
    • Visa profil
Jag har skickat iväg ett par mail till passande personer på RAOGK-siten, för hjälp både med uppgifter från Kane county (dotterns födelse 1923/24, hustruns och dotterns död, medborgaransökan) och Axels eventuella obituary i Rockford. Det blir spännande att se om jag får svar!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna