ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Petter Jernberg, Arvika, född 26 december 1852 i Visnum  (läst 840 gånger)

2004-05-04, 15:15
läst 840 gånger

Utloggad Annette Stenbäck

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Den 3 maj 1870 utvandrade Anders Petter Jernberg från Arvika, där han arbetade som handelsexpedit. Han for med Rollo till Hull. Destinationen var Missippi och Water Valley. Vet någon något om honom och vart han tog vägen?
Tacksam för uppgifter.

2004-05-04, 16:11
Svar #1

Jan Ek (Janek)

Andrew P. Jernberg 67 bor 1920 i en självägd bostad på 1104 Central St. i Water Valley, Yalobusha County, Mississippi. (ED 124 s. 2B)
Han är gift med svenska Nicolene 46. Han är Grocer, Grocery store. I bostaden bor också hennes bror Olov W. Johnsen 43, han jobbar som maskinist vid järnvägen.

2004-05-04, 17:49
Svar #2

Jan Ek (Janek)

1930 bor familjen på samma adress, 1104 Central St. i Water Valley. Andrew P. Jernberg 78, hustrun Nicolene 57. Båda gifte sig när de var 30 år gamla, så Andrew är alltså gift för andra gång, logiskt med den stora åldersskillnaden. Han invandrade 1870, hon 1873. Han är nu gardner.
 
Jag gissar att Oscar W. Johnson 54 som bor på grannadressen är den samme brodern till Nicolene som kallas Olov 1920. Han uppges här som 1920 vara född i Mississippi, alltså Nicolene var spädbarn när hon kom från Sverige 1873, brodern föddes i USA. Denne Oscar är då fortfarande maskinist vid järnvägen, och han är nu gift sedan 6 år med Selma B. 41 född i Tennessee.
 
Jag finner paret Jernberg också 1910, men jag har tyvärr ingen möjlighet att leta dem fram 1900 pga tidsbrist. Där har jag inget index som kan hjälpa mig, utan måste leta sida för sida.
 
Ändå tror jag att den Pete Jernberg 20 år som återfinns som inneboende på en annan adress i Water Valley 1910, och jobbar vid järnvägen, bör vara Andrews son från första äktenskapet.
 
Den ogifta Mollie E. Jernberg 35 år som hittas i Water Valley 1930 kan ju också tänkbart vara ett barn från första äktenskapet.

2004-05-04, 18:14
Svar #3

Jan Ek (Janek)

Från ett register över mönstrade inför första världskriget återfinns:
 
Name:    Jernberg, Dalmar  
Birth Date:    13 Dec 1889  
Birth Place:    Water Valley MS  
City/County:    Yalobusha  
State:    MS  
Ethnicity:    W  
 
Denne Dalmar återfinns också i census 1920 i Water Valley med familj. Dalmar Jernberg 30, jobbar vid järnvägen, hustru Pearl R. 31, dotter Doris L. 1 år 11 mån.
 
Kanske är denne Dalmar den samme Pete som återfinns 1910, men helt säkert är det ju inte.
 
I dödsregistret SSDI återfinns Mollie som jag också fann i Water Valley 1930:
 
Name:    Mollie Jernberg  
SSN:    426-05-8240  
Last Residence:    38965  Water Valley, Yalobusha, Mississippi, United States of America  
Born:    19 Sep 1892  
Died:    Jan 1974  
State (Year) SSN issued:    Mississippi (Before 1951 )
 
Glöm inte heller bort att det finns ett Jernberg board på Ancestry/Rootsweb.  
 
Nu har du några personer att pussla vidare med

2004-05-22, 11:07
Svar #4

Utloggad Annette Stenbäck

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Varmt tack Jan!
Anders Petter Jernberg var morbror till min mormor. Jag har alltid hört, från min mamma, att han troligen omkom, när Missisippifloden svämmade över. Så vitt jag vet visste ingen av släktingarna något om hans öde i Amerika.  
Hans mor hette Carolina född Kropp gift Jernberg. Hon var född den 2 april 1829 i Amnehärad och dog den 5 januari 1889 i Ekshärad.
Hans far var Anders Jernberg född den 3 september 1821 och död den 30 augusti 1861 i Kongsberg i Norge.
Efter mannens död tog Carolina barnen med sig och flyttade till Ekshärad till sin bror Petter Kjell?n (Kropp). Hon gifter sedan om sig med Aron Wennerström och bildar ny familj.
Hoppas nu kunna söka efter eventuella ättlingar till Anders Petter i Amerika.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna