ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oscar Algoth Petersson, Fagerhult (Smål) f 1846-03-02  (läst 337 gånger)

2003-08-25, 13:45
läst 337 gånger

Christer Germerud

Oskar Algot emigrerade som nr.2 av syskonskaran.
Utflyttningen är noterad 1868-12-01 att.nr 65
Övriga syskon är dokumenterade i USA.  
Tror att syskonen ändrade efternamn till Bäckstrand eftersom dom senare är registrerade som Beckstrand (Rockford,IL) alt. Backstrand (Hennepin, MN)
Har haft lite tur med en biografi från Illinois som publicerats på internet:
 Biografi om lillebror Otto
I artikeln står att 7 syskon (av nio) forfarande lever. I min forskning har jag år 1892 bara en noterad som död. Oscar kanske avled någonstans på vägen. Jag har inte hittat några uppgifter om att han verkligen emigrerat. Bara noteringar i hfl. 1861-1870, Skälsbäck, Fagerhult (Smål), A1:5 sid.240  Gid:nr 25.17.35600.  
Emigrantcd'n innehåller bara uppgifter om när Adolph hämtar lillasyster Ida i Fagerhult och dom reser Göteborg/Chicago 1873.  
Var är det troligast man kan finna uppgifter om Oscar Algoth? Finns det någon möjlighet alls om han nu avled under resan? Är fortfarande en nybörjare i släktforskning. Tacksam för alla förslag
 
/Christer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna