ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olof Edvin Söderberg född 19/5 1904 i Käxed Ångermanland  (läst 1073 gånger)

2002-07-07, 13:54
läst 1073 gånger

Utloggad Monica Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej
 
Jag söker min fars bror som emigrerade till USA
i tjugoårsåldern. Han fortsatte sen till Kalifornien där spåren upphörde.
Förmodligen en omöjlig uppgift att lösa.
 
Mvh Monica

2002-07-07, 14:59
Svar #1

Jan Ek

Antagligen kom han efter 1924 till USA då, vilket gör Ellis Island oanvändbar? Jag tror däremot att din bästa chans är att hitta honom 1930, i folkräkningen som enligt löften från Ancestry.com skall vara färdigt indexerad i år. Det är ju ett ganska ovanligt namn.
 
Finner honom inte heller i SSDI. Å andra sidan kan han ju rentav vara i livet, min farmors bror blev 100 jämnt. Men inte i telefonkatalogen, där det finnes över 100 st Soderberg bara i Californien.

2002-07-07, 17:39
Svar #2

Utloggad Monica Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej
Tack för ditt svar.
Jag får söka vidare på 1930 års folkräkning.
 
Mvh Monica

2002-07-07, 18:35
Svar #3

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Monica, å andra sidan kan man söka på Rootsweb och hitta Kaliforniens Death records (sök på www.rootsweb.com) där det bara finns 3 Soderberg avlidna som är födda 1904, en man med andra födelsedata dock. Du kan ju söka runt lite.  
 
När försvann kontakten med honom (SSDI har i princip inga avlidna före 1962) och hur säkert är Kalifornien? Finns han i bouppteckningen efter sina föräldrar?  
 
Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg
 
PS Är det han som reser 1923, vid en ålder av 19 från Själevad till Quebec enligt CD:n Emigranten under namnet Elof Edvin Söderberg? I så fall finns han troligen inte på Ellis Island om han inte ändrade destination/avstigningshamn. Det är också för tidigt att söka på den kanadensiska motsvarigheten Pier 21 (www.pier21.ns.ca) eftersom den börjar först 1925.

2002-07-07, 19:29
Svar #4

Jan Ek

Många tack Eva för ett tips om en site jag inte ens visste fanns. Rätta mig om jag har fel, men om jag läser FAQ:en rätt finnes filmerna före 1925 tillgängliga, i Canada, men inte indexerade. Därför kan man inte beställa ett sök. Databasen är vad jag kan se heller inte sökbar direkt likt Ellis Island, bara via beställning?
 
Koll av bouppteckning var annars ett gott råd, något jag själv inte utnyttjat ännu och därför brukar glömma. Jag har några försvunna emigranter själv jag skall ta itu med efter sommaren. Hittills har jag mest jobbat med de jag faktiskt har spåren efter.

2002-07-08, 20:14
Svar #5

Utloggad Monica Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tack för Era svar!
Jag har nu interjuvat min 92 åriga mor, och enligt henne skulle Edvin skrivit brev från Seattle ev. något år efter ankomsten.
Han skulle efter det tagit sig över till Canada
och där försvinner spåren. Jag vet inte om detta kan påverka eftersökningarna.
Mvh Monica

2002-07-08, 20:25
Svar #6

Utloggad Monica Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej igen
Du skrev ju att han åkte till Quebec från Själevad
han kanske var i Canada från början.
Är det lättare att söka där tro?
 
Mvh Monica

2002-07-08, 21:20
Svar #7

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Monica, OM det är han - du svarade inte på om det kan vara samme (du såg väl att förnamnet skiljde lite), jag vet ju inte om din eftersökte kunnat vara i Själevad, det var bara en från Ångermanland i lämplig ålder vid lämplig tid - kolla med pastorsexpeditionen när exakt han emigrerade.
Både Seattle och Canada skiljer ju något från Kalifornien. Kolla med bouppteckningarna efter hans föräldrar om de levde efter hans emigration, om det finns en adress till honom.
Läs gärna tipsen på Rötters sidor om emigration.
Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg

2002-07-09, 21:43
Svar #8

MonicaJansson

Hej Eva!
Jo jag tog för givet att det var Han.  Hans förädrar är begravda i Själevad. O.K det är inte säkert att dom bodde där då. Beträffande skillnaden på namnet tänkte jag att det är lätt att ett O blir ett E.
Tack för tipset om pastorexpeditionen och bouppteckningarna. Jag går direkt till tipsen om emigration.
Mvh Monica

2003-06-04, 01:09
Svar #9

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1340
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 23:27
    • Visa profil
Hej!
Om du inte redan hittat det kan jag berätta att i census 1930 finns Edwin O Soderberg 25 år som boarder i ett skogshuggarläger i King County i Washington.  
 
Soderberg, Edwin O    
Age: 25 Year: 1930  
Birthplace: Sweden Roll:  T626_2505  
Race: White Page:  1A  
State: Washington ED:  391  
 
Många emigranter som skulle till USA tog vägen via Quebec och Halifax i Kanada.
County: King Image:  1106  
Township: Woodland

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna