ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olof Albert Johansson f.7 juni 1888 i Mo sogn i Bohuslen  (läst 425 gånger)

2003-08-29, 15:35
läst 425 gånger

Jørn Olsen

Hei
Er det noen som har noe informasjon om Olof Albert Johansson født 7 juni 1888 på Sveningsrød i Mo sogn i Bohuslen. Han var sønn til Johan Fradrik Gustavson og Hilma Mathilda Olausdotter. Her er det jeg hvet: Han reiste til USA. Det er ganske sikkert han som ankommer Ellis Island i New Yourk 12 april 1906. Han kommer med båten Majestic fra Liverpool.(Det var seks stykker fra Mo i Sverige med båten.) Han står der som Olof Johanson 18 år fra Moo in Sweden. Han oppgir at han skulle besøke en venn som het Oskar Johanson som bodde i Balaton i Minnesota. (Box 137, Tracy. Balaton ,Tracy ligger i Lyon County.) Han reiste fra Gøteborg 30.03.1906. Håper noen kan hjelpe meg med hva som hendte han videre?
mvh Jørn Olsen fra Norge

2003-08-29, 23:17
Svar #1

Jan Ek (Janek)

Hei Jørn!
 
Du har vel et noe vanskelig utgangspunkt for å finne ham i census, Olof Johnson er et nokså vanlig navn. Hvis det var det navnet han brukte, eller andre brukte? Med alle mulige forbehold, dette er kanske en tenkbar kandidat?:
 
US census (folketellingen) i januar 1920: Olof Johnson (31), Stone mason, inneboende hos ekteparet Albin (35) og Ingrid Berggren i Kansas City, Missouri. Albin og Olof er oppført med samme invandringsår: 1906, og har samme yrke. Reste kanskje også sammen til USA? (Kilde: Kansas City, ED 66, side 13B)
 
Dette er selvfølgelig en *meget* usikker identifiering, du skal kun se på det som en mulig kandidat. Jeg finner ikke noe i census 1930.
 
I SSDI finner du og en Ole Johnson født 7 juni 1888 som dør 1986 i Ohio. SSN 527-07-9132. Denne kan du lettest utelukke eller bekrefte ved å bestille en SS-5. Tar tid og er ganske kostbart, men gir vedkommendes foreldre. Bli ikke forbauset om det er en kvinne, i census virker de fleste Ole Johnson å være just kvinner.
 
Noen tips,
 
mvh,
Jan i Sandnes

2003-08-30, 16:37
Svar #2

Jørn Olsen

Hei Jan!
Takk for nyttige tips. Jeg kan jo prøve å bestille en SS-5. Det er riktig navn og fødselsdato, så det er jo et godt tips. Jeg skrev ut et slikt brev. Sender jeg penger (29 dollar) med brevet? Svarer de alltid?
Jeg har drevet en del med slektsforskning, men er nybegynner på USA.
mvh Jørn i Langangen ved Porsgrunn

2003-08-30, 17:59
Svar #3

Jan Ek (Janek)

Jørn,
 
Ikke send penger! Prøv heller et følgebrev ala: Please charge my VISA card #99999 Exp date 99/99 with the neccessary amount. Standard airmail letter delivery is sufficient.
 
Dette må du signere med kulepenn for VISA sin del. Det er alltid lurt å si noe om ønsket sendemåte, en slektforsker jeg vet om opplevde å få en annen type kopi fra et delstatsregister sendt med kurerpost, til den nette sum av noen hundre kroner ekstra. Kjekt å få brev rett på døra, men neppe nødvendig!
 
Det er generellt lang ventetid på SS-5, men den kommer. Dette er en føderal myndighet og skal være å stole på.
 
Rett dato og (nesten?) rett navn er ju et godt spor, men du bør være forberedt på at det kanske er en annen person. Men uten å prøve kan jeg ikke se hvordan du kan avskrive det?
 
Hvis det er rett, kan du senere gå videre med å prøve å lokalisere en dödsattest, og/eller dødsrune i en lokalavis. Det går også å ta en ny titt i census. Så kan du i beste fall få spor på etterkommere og familie. SS-5 kan kun bekrefte slektskapet bakover, og etablere en sikker adress ved det tilfelle vedkommende søkte om SSN.
 
Lykke til videre,
Jan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna