ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dohna, Samuel f. 1809  (läst 691 gånger)

2003-08-06, 09:22
läst 691 gånger

Utloggad Micke Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 15:24
    • Visa profil
Hej!
Jag har hittat det här i en kyrkbok fr. V. Vingåker och det är allt jag vet.
 
Samuel Dohna kom efter 46 års frånvaro från .................... i fam 1874 tillbaka från Washington, USA, för att tillse sina anförvanter och återse den kära fosterjorden. Han begick den heliga nattvarden i W. Wing. kyrka tillsammans med brodern Johan Fredric, systern Juliana samt måg och systerdottern söndagen d. 4 juli 1874. S. Dohna återvänder till USA och vara i Washington där han vunnit välstånd och anseende.
 
V. Vingåker 7/7 1874
 
Joh. Alb. Ekström, Kyrkoherde
 
Samuel verkar ha utvandrat omkring 1828.Är det någon som vet något mer?
 
MVH
 
Micke Andersson

2003-08-06, 20:14
Svar #1

Jan Ek (Janek)

Hej Micke,
 
Det var ju spännande att prova om de äldre US census kunde ge några fler upplysningar. Jag klarade återfinna honom både 1860 och 1880 utan alltför stora problem. Det går givetvis att leta upp honom manuellt 1870 också, men detta census är under indexering, så det vill bli enklare om en tid. Eftersom 1890 brunnit upp, tror jag detta är vad som kan finnas just nu.
 
1860 uppges i census att han är av rysk härstammning. Detta är nog bara en följd av att han är anställd hos den ryske diplomaten Edward de Stoeckl i Washington DC, och är räknad i hans hushåll som totalt består av 3 vuxna samt 7 tjänstefolk. Samuel Dohna är uppförd som steward och står först. Detta är en ansvarsfull uppgift som kan omfatta att sköta arbetsgivarens affärer förutom att vara en chef för tjänstefolket, som i övrigt här består av kockar, tjänare, kammarjungfrur och en kusk.
 
Det finns en hel del att läsa på nätet med anknytning till Edward de Stoeckl, han var en viktig person i samband med förhandlingarna mellan USA och Ryssland när Alaska såldes till Amerika. En viktig händelse i amerikansk historia. 18 okt 1867 formaliserades detta tillsammans med en del andra territoriella frågor i ett avtal där den ryske tsarens representant kallas the Privy Counsellor Edward de Stoeckl, his Envoy Extraordinary and Minister Plenipotentiary to the United States. Stilig titel eller hur!
 
Samuel är 50 år gammal, men census detta år är sparsamt på andra upplysningar. 1880 (där han kallas Dohnia) är han enligt census sjuklig och utan anställning. Han lever tillsammans med sin tio år yngre hustru Clara S. Här är båda makarna uppförda med svensk härkomst. Man får väl tänka sig att de har en pension från Ryssland att leva på?
 
Sett i perspektiv av den tidens kommunikationer och avstånd till världspolitiken är det lätt att förstå att hans besök i hemsocknen 1874 skapade en del uppståndelse.
 
Mvh,
Jan

2003-08-06, 20:34
Svar #2

Jan Ek (Janek)

Ett tillägg; 1860 blev han faktiskt räknad två gånger, både i den ryska legationen ovan och på hemadressen. Där finns också hustru Clara med den sedvanliga förvirringen runt ålder, hon är här 38. Men här är nationaliteten riktig, båda svenska.
 
Samuel, som här kallas Dona uppges äga bostaden värderad till 5000 dollar, ett ansenligt belopp på den tiden, och med en privat förmögenhet på 250 dollar. Detta kan säkert ytterligare förklara hans mottagande i hemsocknen, och prästens tydliga beundran.

2003-08-06, 21:34
Svar #3

Utloggad Micke Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 15:24
    • Visa profil
Tack Jan för denna mycket intressanta information.
Jag är nybörjare på det här med släktforskning. Några tips på hur jag kan gå vidare på Samuels öden och äventyr over there?
 
Micke

2003-08-06, 21:47
Svar #4

Utloggad Micke Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 15:24
    • Visa profil
Tillägg till förra inlägget:
Jag vet inte vad census är... Ska jag ange det som källa?
 
Micke

2003-08-06, 22:44
Svar #5

Jan Ek (Janek)

Hej Micke,
 
Det enklaste först, census är det samma som folkräkning, i USA genomförs de var tionde år med en 72-årig sekretess. Eftersom våra husförhörslängder inte har någon generell motsvarighet i USA, är forskning i census en hörnsten i amerikansk släktforskning. Problemet är uppenbart, mycket vatten kan rinna under broarna under tio år, och det är sällan som man klarar att hitta en viss person i alla de folkräkningar som är tänkbara.
 
Detta i sin tur gör det av och till mycket svårt att finna dödsdatum som man behöver för att sedan finna dödsattester, dödsrunor etc. Precis som i Sverige finns en rad andra källor att gräva i, fastighetsarkiv, tidningsarkiv, juridiska arkiv mm mm. Uppgifterna 1860 är från betaldatabaser, uppgifterna från 1880 ligger fritt på nätet. Det är nog svårt att tänka sig att man kommer så mycket längre via Internet, utan att antingen engagera forskarhjälp over there, eller att forska vidare själv på ort och ställe.
 
Men lite fler uppgifter har jag funnit som fyller ut bilden. Enligt census 1900 lever då Clara som änka i den självägda bostaden i Washington DC. Alltså dör Samuel någon gång 1880-1900, ett stort spänn! Men census 1900 innehåller en hel del mer om henne. Clara L. är född oktober 1813, och hon invandrade 1846 från Sverige.
 
Clara har en servant till att hjälpa sig, en 50-årig kvinna, Annie Dugan. Men så är hon ju också 86 år gammal. Ekonomin är nog till en del uppehållen genom att hon har fyra ensamstående män som inneboende. Tre av dem är svenska emigranter, två av männen jobbar som clerk, government. Detta antyder väl också att det var ett stort hus Samuel lämnade efter sig. En till viktig uppgift; Clara har aldrig fött barn.
 
När det gäller källhänvisningar till census brukar jag ange år, folkräkningsdistrikt (Enumeration District) och sida. Uppgifterna ovan blir då US census 1900, ED 31, s. 10B.
 
När det gäller släktforskning i USA finns många här på forumet som vet mer än jag, och som kan ha andra tips. Mycket står också att finna under rubrikerna på huvudsidan Rötter. Men jag tror det är viktigt att komma ihåg att trots en rivande utveckling med internet är fortfarande de flesta källor nödvändiga att utnyttja på ort och ställe. Det är en gräns för hur långt man kan komma med långdistansforskning.
 
Om du är intresserad av själva de avfotograferade sidorna, ge mig en vink så kan jag posta dem till din telia-adress.
 
Mvh,
Jan

2003-08-07, 08:24
Svar #6

Utloggad Micke Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 15:24
    • Visa profil
Tack Jan för dessa upplysande uppgifter!
Det vo?re intressant att se de fotograferade sidorna.
 
MVH
 
Micke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna