ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 02 februari, 2009  (läst 2959 gånger)

2008-11-23, 11:30
läst 2959 gånger

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Lotta, står Maria verkligen som gift utan notering om honom fram till sin död? Hur har familjen skiftat arvet/egendom?  
Du har ju inte uttömt allt om du inte tittat i de svenska kyrkböckerna hela vägen  
 
Jag sökte på dina gamla inlägg - och Amerikaväst hade han troligen inte eftersom han inte rymde från Sverige (han finns ju i utflyttningslängden i Emibas) - han och kompisen Axel Nilsson * från Nybro som enligt EllisIsland-registret ska till samma destination finns inte i Emigranten Populär 2006, men de har enligt passagerarmanifesten betalt sina biljetter själva - de har kanske bara inte rest i emigrantklass och därför inte registrerats i utresehamnens emigrantlistor.
 
Chicago, Cook County
Illinois
Minnesota
 
Hälsningar,
Eva
 
För övrigt kan ju kanske även denna vara av intresse Diskulogen nr 72, april 2006, sidorna 12-22
 
TILLÄGG:
* på Axel Nilsson står visserligen att han ska till friend Niels Axell Johnson i Duluth, Minnesota - inte bara till friend Mr Niels Jonsson i Duluth Minnesota, men det borde väl vara samme man? I så fall kanske det ringar in de 10 ...
 
(Meddelandet ändrat av edah den 23 november, 2008)

2008-11-23, 11:57
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det finns en Adolf Johnson i Idaho i mönstringen med rätt födelsedatum, men han har en bror Carl i North Dakota som närmast anhörig så det är nog inte rätt person.

2008-11-23, 12:02
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Enligt Social Security Death Index dör Adolph Johnson, född 24 juni 1881, i delstaten Washington i juli 1972, så förhoppningsvis är det inte han ... (med tanke på Maria och barnen och deras ovisshet alltså)
 
Lotta, jag hittar med hjälp av dina äldre efterlysningar hans föräldrar i Sveriges befolkning 1890 och 1900. Modern Pernilla lever 1900 - när dör hon? Syskonen - har de barn? Fick han halvsyskon i hennes andra äktenskap?
 
Även om man har muntliga berättelser om vad familjen har vetat, så kan de mycket väl ha vetat mer fakta än vad som förts vidare till Adolfs barn och barnbarn (och kanske förändrats genom åren). Det är alltid värt att se alla uppgifter i kyrkböckerna (originalförsamlingsboken - inte den s.k. folkräkningen/SCB-utdragen ur församlignsboken - obefintlighetsboken - om inte annat ströks man när man skulle bilvit 100 år ...), se kopior på bouppteckningarna efter de släktingar där Adolf eller hans barn är arvsberättigade.
 
hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah den 23 november, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av edah den 23 november, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av edah den 23 november, 2008)

2008-11-23, 14:08
Svar #3

Utloggad Lotta Malmstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 259
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 16:19
    • Visa profil
Chris!
Den uppgiften har dykt upp tidigare (minns inte var) och verkar inte ha med vår Adolf att göra. Han hade iaf ingen bror som hette så. Tack ändå!
 
Eva!
 
Jag har inte följt böckerna längre än till det som fanns på församlingshemmet om hans införande i obef.boken, men måste kanske ta tag i det igen. Mer exakt vad är det jag ska leta efter? Jag ska också beställa bouppteckningar, men är tämligen säker på att där inte finns något att hämta i informationsväg. Det ar en attig familj, utan något av vikt att fördela till arvingar.
 
Det jag vet, vet jag från min mormor, som berättade allt hon visste i samband med att jag skrev en uppsats i början av 80-talet. Kort sammanfattat så dog Pernilla 1924 (tror jag), pappan var ju död sedan länge. Adolf hade äldre halvsyskon. Enligt min mormor (f 1915 d 1989) så fick inte några efterforskningar göras så länge hon själv, Maria alltså, levde. Detta ska ha berott på ryktet att Adolf gift om sig och därmed begått bigami. (Kanske visste hon mer än hon talade om för sina barn?)Hon ville inte riskera att han blev straffad, hade hon sagt. Maria dog 1944 och min mormor gjorde en del efterforskningar på 50- och 60-talet, men utan resultat. Hur den forskningen gick till vet jag inte, det var en av alla de saker jag glömde fråga. Jag är tämligen säker på att det min mormor berättade stämmer med verkligheten så långt att ingen visste vart Adolf tagit vägen. Han har iaf inte dykt upp i Sverige igen vad någon vet.  
 
Så att han blev kvar i Amerika är nog det enda säkra. Uppgifterna om en Adolf som du nämner med efternamnet Johnsson känns värt att undersöka mer. Det skulle ju i så fall konfirmera ett av ryktena.  
 
Hans reskamrats namn var nytt för mig! Ska undersöka vem det kan tänkas vara. Att han skaffade en vit väst är också mormors uppgifter. Det ska ha berott på att han hade rymt från värnplikten, men precis som du reagerade jag på att han trots det använt eget namn. Men kanske var det hans enda sätt att få ett pass? Hade han sökt om det på vanlig väg kanske han skulle varit tvungen att rycka in eller hamna i fängelse, som mormor sa?  
 
Så slutligen fler frågor: Kan man få fram mer uppgifter om den Adolf Johnsson som dog 1972? Familj, yrke m.m.? Jag ska leta igenom alla länkar du skickade och se vad jag hittar.
Vad betyder det du skriver att han inte finns i Emigranten Populär och att han ev inte rest i emigrantklass? Mormor sa att han lånat del av pengarna till sin biljett.  
 
Hoppas jag inte tröttar ut er! Det här var så spännande så jag struntar i att putsa fönster idag!  Längesen jag jobbade med släktforskningen nu, så jag har mycket att ta igen.
 
Mvh
 
Lotta

2008-11-23, 14:37
Svar #4

Utloggad Lotta Malmstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 259
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 16:19
    • Visa profil
Hej igen!
 
Glömde fråga om den Adolph Johnsson som dog 1972, om man kan se när han immigrerade? Om det datumet stämmer överens med min Adolfs så ökar ju möjligheten att det är en och samma person.  
 
/Lotta

2008-11-23, 14:49
Svar #5

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Lotta, vi diskuterade västen redan i våras här och 1911 hade han ju gjort värnplikten för länge sedan, han var ju 30 när han emigrerade, och de flesta gjorde den i vanlig värnpliktsålder.
 
Han var artillerist 1900 enligt Sveriges befolkning 1900, så det var hans militärtjänst tror jag:
 
Post 436007
Augustsson, Adolf
Artillerist
f. 1881 i Mörrum (Blekinge län, Blekinge)
Pojke, ensam i familjen
Kongl. Carlskrona Amiralitet
Karlskrona amiralitetsförs (Blekinge län, Blekinge)
Födelseort i källan: Mörrum Blekinge län
 
Jag tycker du ska genomföra forskningen från början, innan du eller någon annan lägger ner en massa jobb i USA, med de uppgifter vi vet finns: 1) han är född den 24 juni 1881, 2) han emigrerade 1911 från Mörrum, 3) han hade då fru, barn och mor i livet.  
Glöm för tillfället de muntliga uppgifter som finns från förr ...
 
Det du kan göra är ringa eller mejla Mörrum-Elleholms församling (de har inte lämnat kyrkböckerna till landsarkivet i Lund) - kan du åka dit är det ännu bättre. Ge dem uppgifterna du har, ovanstående ur Emibas och t.ex. dotterns födelsedatum så de lätt kan hitta familjen i församlingsboken. Fråga om alla uppgifter från Obefintlighetsboken om honom (den förs troligen i någon form till 1991), och vad som står i församlingsboken om Adolf och Maria, fram till hennes död. Det är inte ovanligt med anteckningar om familjemedlemmar som befinner sig utomlands, och något bör följa Maria genom åren.
 
Be också om Pernillas dödsdatum, och fråga därefter Landsarkivet i Lund om en bouppteckning efter henne.  
 
Hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah den 23 november, 2008)

2008-11-23, 14:52
Svar #6

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Lotta - det är ju troligen samme Adolf som jag hittar i Washington och som Chris hittar, dvs. han med en bror Carl ... Dessutom finns ytterligare en Adolf född den 24 juni 1881 i Emibas som ändå bara täcker 75 % av Sveriges emigranter, utöver din Adolf, men den heter knappast Johnson med tanke på faderns namn.  
 
Hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah den 23 november, 2008)

2008-11-23, 14:55
Svar #7

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Lotta, är din mormor Adolfs dotter? Är hon född 1915?
 
Hälsningar,
Eva

2008-11-23, 15:30
Svar #8

Utloggad Lotta Malmstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 259
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 16:19
    • Visa profil
Nu blev det mycket.  Jag ska försöka ta en sak i taget.
 
Den vita västen: Jo, jag vet att jag frågade vad det var etc. Min tanke där var om de inte på den tiden också gjorde vad som kallades repövningar och att det var de som han ville bort ifrån? Men det kanske är långsökt... Han var rallare och reste runt mycket fram till 1906 (om jag minns rätt). Min mormor var naturligtvis inte född 1915 som jag skrev, utan 1905, men Adolfs dotter, ja. My mistake! Yngsta barnet föddes två månader efter det att Adolf rest iväg.
 
Jag ska kontakta Mörrums församling igen. Jag har varit där och tittat i böckerna, så det får bli en ny omgång snarast möjligt.  
 
Jag uppfattade inte att du och Chris pratade om samme Adolf. Att det finns flera andra som är födda samma dag och har (nästan) samma namn gör det ju inte lättare. Därav min fråga om hur mycket man kan utläsa ur de uppgifter du har från Census etc.
 
Mvh
 
Lotta

2008-11-23, 18:04
Svar #9

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Lotta, jag har inte census (betalabonnemang) f.n. utan söker i gratisregister i första hand. I november månad är World War I Draft Registration Cards, 1917-1918, gratis hos Ancestry (www.ancestry.com) och där finns 3 st Adolf/Adolph födda i Sverige den 24 juni 1881, en Johnson (med uppgiften en bror Carl Johnson i North Dakota, den Chris hittar och troligen den som jag hittar avliden 1972), en Henrikson och en Anderson.  
 
Jag bara tycker att man när det är så osäkra uppgifter (för många Nils Johnson bara i Duluth, MN, för många Adolf födda den 24 juni 1881, för många uppgifter om hans livsöde och varför/hur han emigrerade) så kan man försöka säkra uppgifterna genom att verkligen se vad som står på hemmaplan och med fräscha ögon se att man kollar alla typer av uppgifter, och får med alla upplysningar som kan stå.  
 
Artikeln i Diskulogen som jag hänvisar till ovan har ett antal länkar till gratissidor och framför allt bilder på olika typer av dokument. Census ger bara en åldersuppgift (se på sidan 22 hur det kan se ut) bortsett från 1900 då man skulle uppge födelsemånad och födelseår.
 
Det finns två sorters emigrant-cd, Emibas som är avskriven ur de svenska kyrkböckerna (och där han hittas) respektive CD-Emigranten 1&2/2001 - Emigranten Populär 2006 som är två olika varianter av cd som innehåller uppgifter från utresehamnarna (i Sverige, Köpenhamn och några i Tyskland). De uppgifterna bygger på att emigranter som reste på biljett i form av ett kontrakt med en emigrantagent skulle visa upp dem, det krävdes inte med vissa andra typer av biljetter. Det är alltså inte ovanligt att folk man vet emigrerade ändå saknas i Emigranten (2001 eller 2006).
 
Hälsningar,
Eva

2008-12-09, 15:00
Svar #10

Thomas Börjesson

Hej Bo Nordenfors!
Har du fått någon dödsruna för Robert Steiner ännu?
Hoppas att du lyckas!
Tacksamt Tack!  
Thomas

2008-12-09, 22:43
Svar #11

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Nej Thomas, inget har hörts. Du fick bestämt en annan dödsruna för ett tag sedan, hoppas den nådde dig.
 
 
//Bo

2008-12-10, 14:19
Svar #12

Thomas Börjesson

Hej Bo!
Menar du här på Anbytarforum?
Du gav ju mig här en massa nyttigheter i början av november.
Tacksam!
Thomas

2008-12-10, 16:17
Svar #13

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Du fick ett mail 7 november från mig med en dödsruna. Jag har precis repeterat meddelandet. Får du inget så mejla mig, du har kanske annan mejladress nu??
Klicka på mitt namn som får du upp e-postadress.

2008-12-10, 17:02
Svar #14

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Två dödsrunor nu mejlade till dig på din spray-adress! Hoppas du får dem OK.

2008-12-12, 13:35
Svar #15

Thomas Börjesson

Tack Bo!
Kunde inte ha fått en bättre present på min födelsedag!

2008-12-15, 19:55
Svar #16

Utloggad Linda Göthberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 08:55
    • Visa profil
Är det någon som kan hjälpa mig att leta efter Anders Petter Salomonsson.
Född 1863 i Ljungby församling, Kronobergs län.
Emigrerade till Nordamerika 1883. Han åkte från Göteborg den 6 april.

2009-01-19, 15:56
Svar #17

Utloggad Ulrika Lundin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2014-07-29, 23:04
    • Visa profil
    • www.facebook.com/pages/Ten-siblings-from-N%C3%A4rke-Tio-syskon-fr%C3%A5n-N%C3%A4rke/1473390246207688
Jag undrar om någon kan söka efter Anna Eldfrick i Census åt mig? Anna föddes 1875-09-20 i Längbro, Örebro län, Närke. Annas flicknamn var Andersdotter, enligt min farbror bytte hon senare efternamn till Hagman och emigrerade till Denver, Colorado, USA.  
 
Enligt fotografier gifte hon sig i USA och fick då efternamnet Eldfrick och även en son som hette Karl/Charles. Kanske även en son som hette Frank eftersom det finns fotografier med Karl och Frank tillsammans. Jag vet inte vilket år hon emigrerade. Hon fanns i Stockholm 1896 (Rotemansarkivet på webben; http://www3.ssa.stockholm.se/Rotemansarkivet/Search.aspx) men på CD-skivan Sveriges befolkning 1900 återfinner jag henne inte.

2009-01-19, 17:12
Svar #18

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Jag tror jag snart hittar mer men under tiden får du studera nedanstående uppgifter:
 
Kan detta var din Anna? Immigrationsåret är ju långt ifrån vad du kanske trott. Vi får en bättre uppgift i passansökan längre ner i detta inlägg - 1899. Colorado stämmer ju däremot.
Axel anges invandrad 1890. Carl född i Colorado. Möjligen står Axel som Tent maker, men kan vara fel.
 
1920 United States Federal Census 1920 United States Federal Census
Name:    Anna Eldfrick
Home in 1920:    Denver, Denver, Colorado
Age:    42 years  
Estimated Birth Year:    abt 1878
Birthplace:    Sweden
Relation to Head of House:    Wife
Spouse's Name:    Axel H
Father's Birth Place:    Sweden
Mother's Birth Place:    Sweden
Marital Status:    Married
Race:    White
Sex:    Female
Year of Immigration:    1889
Able to read:    Yes
Able to Write:    Yes
Image:    501
Neighbors:    View others on page
Household Members:    
Name    Age
Axel H Eldfrick    41
Anna Eldfrick    42
Carl E Eldfrick    15
 
Source Citation: Year: 1920;Census Place: Denver, Denver, Col
 
 
1910 ser det besynnerligt ut. En 82-årig man Herman Eldfrest .. kopian på originalhandlingen är i mycket eländigt skick, men nog står det Herman......åldern går inte att utläsa alls ....
 
1910 United States Federal Census 1910 United States Federal Census
Name:    Anna Eldfrest
[Anna Eldfrick]  
Age in 1910:    33
Estimated Birth Year:    abt 1877
Birthplace:    Sweden
Relation to Head of House:    Wife
Father's Birth Place:    Sweden
Mother's Birth Place:    Sweden
Spouse's Name:    Herman
Home in 1910:    Denver Ward 7, Denver, Colorado
Marital Status:    Married
Race:    White
Gender:    Female
Neighbors:    View others on page
Household Members:    
Name    Age
Herman Eldfrest    82
Anna Eldfrest    33
Carl E Eldfrest    5  
 
 
En passansökan betr. Anna från 1920 - definitivt din Anna men uppger att hon är född 1877-09-20 och mannen heter Axel Herman, som du ser indexerat till Ane Herman.
Hon säger att hon emigrerat i oktober 1899 och nu bott dryga 20 år i USA, bor i Denver, naturaliserad 1908.
U.S. Passport Applications, 1795-1925 U.S. Passport Applications, 1795-1925
Name:    Anna Eldfrish
Birth Date:    20 Sep 1877
Birth Place:    Sweden
Gender:    Female
RESIDENCE:    Denver, Colorado
Passport Issue Date:    22 Apr 1920
Spouse Name:    Ane Herman Eldfrish
Spouse Birth Place:    Sweden
Passport Includes a Photo:    Y
Source:    Passport Applications, January 2, 1906 - March 31, 1925 (M1490)

2009-01-19, 17:26
Svar #19

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Skälet till passansökan var att hon skulle fara till Sverige och hälsa på sin mor.
 
 
Axel då:  Jo, han har tydligen varit i Sverige ett varv 1930, finns i CD Emigranten Populär
Som du ser ett födelseår kring 1880/1881.
Efternamn:   ELDFRICK
Förnamn:     AXEL
Ålder:       49            Kön: M
Född: 1880/1881
Församling:  AMERIKA    Län: US
Titel/Anm:    
Utresehamn:  GÖTEBORG
Utvandrdag:  1930 11 22
Destination: NEW YORK
Medåkande:   NEJ
Källkod:     129:1117:49545B
 
2 dec. 1930 var han åter i USA:
 
New York Passenger Lists, 1820-1957 New York Passenger Lists, 1820-1957
Name:    Axel Eldfrick
Arrival Date:    2 Dec 1930
Estimated Birth Year:    abt 1881
Age:    49
Gender:    Male
Port of Departure:    Gothenburg, Sweden
Ship Name:    Gripsholm
Search Ship Database:    View the Gripsholm in the 'Passenger Ships and Images' database
Port of Arrival:    New York, New York
Line:    6
Microfilm Serial:    T715
Microfilm Roll:    T715_4879
Page Number:    42
 
 
Carl Eldfrick dör:
 
 
Social Security Death Index Social Security Death Index
Name:    Carl Eldfrick
SSN:    521-09-2662
Last Residence:    80215  Lakewood, Jefferson, Colorado, United States of America
Born:    9 Oct 1904
Died:    29 Nov 1994
State (Year) SSN issued:    Colorado (Before 1951)
 
Source Citation: Number: 521-09-2662;Issue State: Colorado;Issue Date: Before 1951.
 
kan troligtvis vara hans fru: /ev. i senare äktenskap, se nedand Edith i Ceneus 1930)
 
 
Social Security Death Index Social Security Death Index
Name:    Opal D. Eldfrick
SSN:    521-14-1281
Last Residence:    98277  Oak Harbor, Island, Washington
Born:    18 Jul 1912
Last Benefit:    80215  Lakewood, Jefferson, Colorado
Died:    4 Nov 2006
State (Year) SSN issued:    Colorado (Before 1951)
 
Source Citation: Number: 521-14-1281;Issue State: Colorado;Issue Date:
 
Carl med sin familj 1930:
 
1930 United States Federal Census 1930 United States Federal Census
Name:    Carl T Eldfrick
Home in 1930:    Columbia Heights, Jefferson, Colorado
Age:    25
Estimated Birth Year:    abt 1905
Birthplace:    Colorado
Relation to Head of House:    Head
Spouse's Name:    Edith M
Race:    White
Occupation: glass glazier, Plate Glass Co.
 
Education:
 
Military service:
 
Rent/home value:   rent
 
Age at first marriage: 25 (anmärkningsvärt. se barnen - men fel förekommer i Census)
 
Parents' birthplace: Sweden
   
View Image
Neighbors:    View others on page
Household Members:    
Name    Age
Carl T Eldfrick    25
Edith M Eldfrick    23  född i Colorado, hennes far f. i Mass. ; modern i Kansas.
Doris L Eldfrick    4 11/12
Ronald E Eldfrick    3 9/12
 
Source Citation: Year: 1930; Census Place: Columbia Heights, Jefferson, C
 
Ronald  Eldfrick, död:
Social Security Death Index Social Security Death Index
Name:    Ronald M. Eldfrick
SSN:    524-20-8046
Last Residence:    85204  Mesa, Maricopa, Arizona
Born:    14 Jul 1926
Died:    12 Nov 2006
State (Year) SSN issued:    Colorado (Before 1951)

2009-01-19, 17:34
Svar #20

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Det synes finnas en hel del Eldfrick i US Public Records Index, de bor/ har bott i Arizona, Colorado, Washington etc. - men om de ö h t hör ihop med dina Eldfrick låter jag vara osagt. Förnamnen Donald, Ronald m.m. men det rör sig nu om för mycket chanstagande och kanske även rätt gamla uppgifter, som ligger kvar ute på nätet.

2009-01-19, 17:44
Svar #21

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
På denna kyrkogård : Fairmount Cemetery, Denver, Colorado
 
ligger Axel och Anna begravda.
 
Axel anges född 1878 och död 1943  , mellannamn Hoffman!
 
Anna född 1876 o. död 1953
Kolla själv på
 
http://files.usgwarchives.org/co/denver/cemeteries/fairmount/fairmoun3gcm_a_f.tx t

2009-01-19, 21:15
Svar #22

Utloggad Ulrika Lundin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2014-07-29, 23:04
    • Visa profil
    • www.facebook.com/pages/Ten-siblings-from-N%C3%A4rke-Tio-syskon-fr%C3%A5n-N%C3%A4rke/1473390246207688
Åh, tusen tack för alla uppgifter. Immigrationsårtalet 1889 enligt Census 1920 måste vara fel eftersom hon befann sig i Stockholm 1893. Då är uppgiften om immigration 1899 enligt passansökan år 1920 mer rimlig. Jag har också av min farbror hört att Anna besökte bl.a. min farfars familj, dvs. sin systersons familj, år 1920 i Stockholm så det är helt klart rätt spår.  
 
Att Annas son Carl fick barnen Doris och Ronald förklarar också det fotografi där det står antecknat just Doris and Ronald!

2009-01-20, 16:47
Svar #23

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Ulrika,
 
Lite Obituaries:
Jag fann detta på:
http://www.legacy.com/denver/Obituaries.asp?Page=ObitFinder
Om man alltså vill se hela texten måste man betala med kreditkort.
 
Eldfrick, Ronald M. -  ELDFRICK, RONALD M. Passed away, Nov. 12th, 2006 in Mesa Ariz. He will be deeply missed by his daughters, Rhonda and Janet; grandchildren, Matthew, ...
Published in the Denver Newspaper Agency on 11/19/2006.  
75 total words
 
Eldfrick, Opal D. -  ELDFRICK, OPAL D. 94. Graveside Service, Monday 2 pm, at Crown Hill Cemetery, 29th and Wadsworth....
Published in the Denver Newspaper Agency on 11/12/2006
17 total words
 
To view the full text of this obituary along with a photograph (if available) and Guest Book (if available), please complete the form below. Your credit card will be charged $2.95 and the obituary will be available to you for one day.  
 
Mvh,
Anne-Lee Wilson.

2009-01-27, 00:06
Svar #24

Utloggad Margaretha Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 11:33
    • Visa profil
Hello!
 
I am writing this in English - and I am not quite sure if this is the right place to post my queery.
 
I am looking for three sisters that emigrated from Rasmyran, Boden, Överluleå Parish, Norrbotten,  in the Twenties.  
 
What I am looking for is when they passed away. Their maiden-name was Isaksson.
 
Here they are:
 
Helga Amanda Thompson, born 21st of Nov. 1904 in Sweden. Last known address, in 1954, when her mother passed away: Mile Road, Suffern, New York.  
 
}Esther Katarina Webster, born 12th of Nov.1909 in Sweden. Last known address, in 1954: Montrase, Chicago.
 
Olga Melinda Olsson, born 18th of Jan. 1911 in Sweden. Last known address, in 1954: Tremont, Chicago.  
 
I would really appreciate if somebody could find out when they passed away.  
Thank you in advance for every effort you make!  
 
Margaretha

2009-01-27, 00:43
Svar #25

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Margaretha,
 
Here you have Esther and Olga:
 
Esther WEBSTER     
Birth Date:    12 Nov 1909  
Death Date:    Mar 1979  
Social Security Number:     337-05-7957  
State or Territory Where Number Was Issued:     Illinois
Death Residence Localities
ZIP Code:    60626  
Localities:     Chicago, Cook, Illinois
             Rogers Park, Cook, Illinois
Death Benefit Localities  
Zip Code:     60626  
Localities:    Chicago, Cook, Illinois
             Rogers Park, Cook, Illinois
 
 
Olga OLSON     
Birth Date:    18 Jan 1911  
Death Date:    Apr 1982  
Social Security Number:  330-24-3868  
State or Territory Where Number Was Issued:     Illinois
Death Residence Localities
ZIP Code:    27104  
Localities:     Peace Haven Estates, Forsyth, North Carolina
             Winston Salem, Forsyth, North Carolina
             Winston-Salem, Forsyth, North Carolina
Death Benefit Localities  
Zip Code:     27104  
Localities:    Peace Haven Estates, Forsyth, North Carolina
                Winston Salem, Forsyth, North Carolina
                Winston-Salem, Forsyth, North Carolina
 
Helga Amanda Thompson I am not sure of,I do not find anyone with that name and birth date.
I only get up one Helga Thompson born 1904 in SS Death Index:
 
Helga THOMPSON     
Birth Date:    17 Sep 1904  
Death Date:    Dec 1983  
Social Security Number:     564-42-3381  
State or Territory Where Number Was Issued:     California
Death Residence Localities
ZIP Code:    96027  
Localities:     Etna, Siskiyou, California
             Sawyers Bar, Siskiyou, California
 
There is also a person named Amanda Thomson,born 1904:
 
Amanda THOMPSON     
Birth Date:    12 Apr 1904  
Death Date:    15 Oct 1993  
Social Security Number:     502-22-9788  
State or Territory Where Number Was Issued:     North Dakota
Death Residence Localities
ZIP Code:    58366  
Localities:     Fonda, Rolette, North Dakota
             Nanson, Rolette, North Dakota
             Rolette, Rolette, North Dakota
             Thorne, Rolette, North Dakota
 
Source:Familysearch.org
 
Best Wishes,
Anne-Lee Wilson
Virginia,USA

2009-01-27, 12:24
Svar #26

Utloggad Margaretha Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 11:33
    • Visa profil
Thanks a lot Anne-Lee - tusen tack!
That helped me a lot!
 
All the best to you! Hälsningar från ett snöigt men vackert Norrbotten!  
Margaretha

2009-02-01, 14:45
Svar #27

Utloggad Elisabeth Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 123
  • Senast inloggad: 2021-09-08, 09:16
    • Visa profil
Hej
 
Vet inte om jag är på rätt forumsida men jag söker en Karl Emil Johansson Född 1870 i Föra Socken, Kalmar Län, Sverige.
Denne man emigrerade till Amerika 1902, enl. uppgifter ifrån Emihamn/Emigranten åkte han 19020328 ifrån Göteborg till Boston.
Han lär ha stannat i Amerika till 1912-1913.
Går det att få fram några mer uppgifter om hans emigration här ? Eller kanske nånting om var han befann sig i Boston ?
 
Tacksam för alla tips
 
Elisabeth

2009-02-02, 02:57
Svar #28

Utloggad Fredrik Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 510
  • Senast inloggad: 2015-08-24, 23:38
    • Visa profil
Jag söker en familj Shook som bor i Lewis and Clark county, Montana år 1910.
 
Fadern är då död och modern Elizabeth är änka. Hon är född 1856 i Ohio.
Två döttrar bor fortfarande hemma.
 
Tack på förhand,
 
Fredrik

2009-02-02, 14:33
Svar #29

Kerstin Thölix

Hej Fredrik!
 
I cencus 1920 så finns Elizabeth i Helena Montana . Hon är då änka och ensamstående.
 
I cencus 1910 bor hon hos sin bror Charles L Reiney och hans familj.Hon har då med sig sina 2 döttrar Eliza A Shock 27 och June E Shock 16. Båda flickorna är födda i Ohio

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna