ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svenskt och amerikanskt medborgarskap  (läst 2190 gånger)

2014-05-31, 19:04
läst 2190 gånger

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Jag stötte på en uppgift för en tid sedan som jag tyckte var märklig.
En svensk kvinna hade gift sig med en amerikansk medborgare och då fått amerikanskt medborgarskap. Man kunde läsa mellan raderna att hon då inte hade sitt svenska medborgarskap kvar. Maken avled tidigt och kvinnan flyttade tillbaka till Sverige. Detta hände under 1920-talet. I församlingsboken stod en notering om att hon fick skriva till Kungs för att återfå sitt medborgarskap i Sverige. Fungerade det så då eller har jag fått fel uppgifter ?

2014-06-01, 18:20
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21995
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 10:39
    • Visa profil
Ja, det fungerade så då, eftersom dubbelt medborgarskap inte var tillåtet. Det blev det först den 1 juli 2001 med den nya svenska medborgarskapslagen, som innebär att svensk medborgare som får medborgarskap i ett annat land får behålla sitt svenska medborgarskap om det andra landet inte kräver att man avsäger sig det. Den som blir svensk medborgare får också behålla sitt utländska medborgarskap om lagen i det landet tillåter det. För tidigare svensk medborgare gäller fortfarande att ansökan måste göras (numera till länsstyrelsen) om man vill ha tillbaka det svenska medborgarskapet.
Hälsar vänligen
Maud

2014-06-02, 07:53
Svar #2

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil

2014-07-17, 21:15
Svar #3

Utloggad Marita Axelsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2022-05-13, 12:29
    • Visa profil
Min far emigrerade från Sverige  till USA på 1920-talet. Våren 1936 blev han amerikansk medborgare men senare samma år återvände han till Sverige. Han hade tänkt åka tillbaka till USA men gjorde det aldrig. Jag har funderat mycket på om han återlämnade sitt amerikanska medborgarskap eller inte. 1939 i alla fall tror jag att han fortfarande hade sitt amerikanska medborgarskap och jag skulle vilja veta hur länge han egentligen hade det. Han dog 1977 i Sverige och var svensk medborgare då. Ett äldre syskon till mig föddes 1939 och jag undrar om han automatiskt blev amerikansk medborgare då. Vår mor var svenska. Hur får man reda på detta? Vart vänder man sig i Sverige?
När någon säger upp sitt medborgarskap, får personen då behålla de ogiltiga medborgarskapspapperen som souvenirer?

2014-07-19, 16:23
Svar #4

Utloggad Charles LaVine

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2017-11-16, 16:53
    • Visa profil
Marita,
 
Vända sig till Amerikanska Konsulat i Stockholm eller Göteborg.
 
Jag tror att om han aldrig offentliga avsägde hans amerikanska medborgerskap att han återstod så.
 
Charles LaVine

2014-11-16, 08:52
Svar #5

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
En ogift kvinna åkte 1911 till USA för att föda sitt barn. Kan man få reda på när modern åkte tillbaka till Sverige?  
 
Modern står fortfarande skriven hos sina föräldrar tills hon gifter sig med barnafadern, som nu skilt sig från sin första fru, och flyttar till honom 1916. Strax efter flyttar barnet till sina föräldrar, enligt inflyttningslängden från Amerika. Jag antar att barnet blev amerikansk medborgare i och med att det föddes i USA.  
 
Behövde man ansöka om svenskt medborgarskap för barnet när det kom till Sverige eller fick det automatiskt medborgarskap när det kom till Sverige eftersom föräldrarna var svenska medborgare?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna