ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Domstolshandlingar  (läst 493 gånger)

2007-08-07, 16:14
läst 493 gånger

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Jag har tittat lite på möjligheterna att få del av olika domstolshandlingar i USA i samband med testamente, dödsfall, bouppteckning och arvsskifte. Det verkar som att möjligheterna är goda att få del av dessa. Det verkar som att handlingarna ofta är sökbara på nätet även om kopia på själva handlingen i sig måste beställas på vanligt sätt.
 
Ett exempel:
 
Jag sökte uppgifter om avlidna släktingar i Chicago. Efter lite letande hittade jag den domstol som handlägger ovanstående ärenden, nämligen Circuit Court Cook County. Där hittade jag en utmärkt databas för testamenten:
 
 Probate Wills Search
 
Via den databasen fick jag rätt enkelt fram uppgifter om mina avlidna släktingar i Chicago. Domstolen har material från 1871 (då allt äldre material brann!) till nutid. Det är dock endast de senaste 20-30 årens material som är direkt sökbart via nätet.
 
Direkt via nätet hittade jag alltså dödsdatum mm. Genom att beställa kopia på testamentet fick jag uppgifter om efterlevande släktingar.
 
Att beställa kopian var lite krångligt. Jag försökte först beställa direkt via mail, men det accepterades inte. Jag fick istället göra en skriftlig beställning och bifogade betalningen för kopiorna i kontanter (ca 20 USD) och det fungerade utmärkt. Efter någon vecka kom kopian på testamentet.
 
Ett litet tips alltså till andra med släkt i USA är att på nätet försöka leta upp den domstol som handlägger arvsfrågor i det aktuella området och se om uppgifterna är sökbara på nätet.
 
Tipsa gärna här om andra amerikanska domstolar som har sökbara databaser av genealogiskt intresse tillgängliga via nätet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna