ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Eriksson, Hans Peter f1875 Ådals-Liden. Utv 1893  (läst 1261 gånger)

2015-10-13, 14:30
läst 1261 gånger

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Min man har en ana, Hans Peter Eriksson född 1875-11-09 i Moflo, Ådals-Liden, som emigrerade till Minnesota 1893. Mer information om honom finns att läsa här: http://smulansblog.blogspot.dk/2006/09/det-kom-ett-brev.html
 
Jag har sökt efter denne man i omgångar under många år men inte lyckats komma till något resultat. Hans Peter är försvunnen, borta och ingen i familjen fick någonsin veta vad som hände honom.
 
I det enda brev som finns bevarat (från 1897) skriver Hans Peter att han troligtvis kommer att resa vidare till Wisconsin för det är bättre betalt i skogen än i Minnesota. Hans Peter arbetade som skogsarbetare lumber laborer. Vi vet inte om han någonsin åkte till Wisconsin, men all kontakt till hemmet i Ådals-Liden Västernorrland upphörde i början av 1900-talet.
 
En möjlig ledtråd kan vara denna uppgift som finns i Census 1920 i Summit, Douglas County Wisconsin. Men jag kommer inte vidare. Har någon ett tips hur jag ska söka mer information om denne man? Är det rätt man? Finns han med i senare Census i Wisconsin?
 
Tacksam för alla tips!
 
Med vänlig hälsning Anita
 
Name: Peter Erikson
[Peter Erickson]  
Age: 44
Birth Year: abt 1876
Birthplace: Sweden
Home in 1920: Summit, Douglas, Wisconsin
House Number: X
Race: White
Gender: Male
Immigration Year: 1893
Relation to Head of House: Head
Marital Status: Single
Father's Birthplace: Sweden
Mother's Birthplace: Sweden
Native Tongue: Swedish
Able to Speak English: Yes
Occupation: Laborer
Industry: Lumber Camp
Employment Field: Wage or Salary
Naturalization Status: Papers Submitted
Neighbors: View others on page
Household Members:  
Name Age
Peter Erikson 44
 

2015-10-13, 18:27
Svar #1

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3638
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 11:39
    • Visa profil
Anita, detta kanske är ett långskott (ingen aning om vilket county det gäller):
https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:FDX3-M5R
 
Faderns initial stämmer inte men informationen om föräldrar kan vara felaktig. Det beror på om den som lämnat informationen visste detta eller inte. Jag skulle ändå kolla upp detta om jag vore du. Har också sett förr att föräldrars efternamn fått samma som den person som dog.
 
Tyvärr är dödsdatum 1902, dvs innan 1904 så det är inte säkert att det finns hos MNHS. Jag skulle ändå försöka ta kontakt med dem och höra hur man ska göra för att få en kopia (email finns ute till vänster):
http://sites.mnhs.org/library/researchservices
 
Men det kan ju vara någon helt annan Peter Erickson förstås.du skriver också att kontakten upphörde runt 1910 så kanske är 1902 för tidigt?
 
(Meddelandet ändrat av kristinar 2015-10-13 18:38)

2015-10-13, 20:31
Svar #2

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Tack Kristina för detta! Jag minns inte på rak arm om jag sett/undersökt denna uppgift tidigare, men det är absolut värt att försöka hitta mer information om nämnde Peter Erickson. Vilken ytterligare information har eller kan MNHS ha? Gravplats? Dödsbevis?
 
Hans Peters mor hette Anna Märta Hansdotter, så dödsbevisets namn på henne Martha kan ju stämma om man är välvillig. ;)  
 
I familjen har det sagts att Hans Peters brev upphörde att komma i början av 1900-talet, men tidpunkten måste vara mycket osäkert eftersom det är så långt tillbaka i tiden och ingen av dem som levde då har jag/vi träffat. Årtalet 1902 för hans död är därför mycket möjligt.
 
Åter igen ett varmt tack Kristina! Jag hoppas få anledning att återkomma.
 
Med vänlig hälsning Anita

2016-10-22, 07:32
Svar #3

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Återkommer om denne, för evigt tycks det, försvunne person i Amerika. I ett sökregister av gamla tidningar på nätet hittar jag en Hans Peter Erickson som tillsammans med annan person misshandlade en tredje person så illa så han dog. Detta hände 1906 på Milwaukee Ave i Chicago.

Finns det någon möjlighet att ta reda på vem denne Hans Peter Erickson var?

2016-10-22, 10:38
Svar #4

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3638
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 11:39
    • Visa profil
Jag hittar en artikel om händelsen via newspapers.com...i Cook County Herald (Arlington Heights, Illinois) den 7/9 1906.


Hans P Erickson och Peter Frugaard (två bagare) åtalades för att ha mördat Rudolph Eckert (teamster) utanför en saloon (Johnson & Hunt Saloon). Johnson & Hunt Saloon låg mittemot Milwaukee Avenue State Bank i Chicago. Det var ett fyllebråk och tydligen så var Hans P Erickson den som till slut orsakade Rudolph Eckerrs död. Peter Frugard ska ha sprungit iväg innan. Om du vill kan jag skicka hela artikeln till dig?

2016-10-22, 11:10
Svar #5

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hej Kristina och Tack för din respons! Min fråga är nog ett riktigt långskott.. Jag läste också ett par små artiklar om händelsen i Chicago i ett par amerikanska tidningar, men jag tror inte att det är den Hans Peter Erickson i Chicago jag söker. "Min" H.P. Eriksson var skogsarbetare och inte bagare och dessutom så är det ganska långt från Minnesota där han befann sig (åtminstone till år 1900) till Chicago..

Mer om H.P. Eriksson: http://smulansblog.blogspot.se/2006/09/det-kom-ett-brev.html

Men jag tar gärna emot artikeln! Det kan vara roligt att läsa. :)

Bästa hälsningar Anita anita.omsjo@telia.com

2016-10-22, 11:25
Svar #6

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3638
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 11:39
    • Visa profil
Nej, det passar inte riktigt in på "din" Hans Peter. Hör av dig om du inte kan öppna artikeln. Jag skickade den via newspapers.com.

2016-10-22, 11:37
Svar #7

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Tack Kristina! Ja, det var ungefär som jag läst tidigare om denna händelse. Men det är högst sannolikt inte "min" Hans Peter.

Allt gott! Anita

2016-11-02, 18:18
Svar #8

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3638
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 11:39
    • Visa profil
Den Peter Erickson som dog 28/3 1902 är inte "din" Hans Peter Eriksson.


Jag vet inte om du beställde en kopia på det death record jag länkade till tidigare...? Nyfiken som man är så gjorde jag det. Fick hem det idag. Det är en Pete Erickson och han var 26 år och 3 dagar gammal. Han dog i Lakeside, Aitkin, MN. Begravd i Malmo, Aitkin.


1900 så finns det en Pete Erickson i Lakeside:
https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:M995-DPK


Hans föräldrar var K och Martha Erickson och han var född i mars...

2016-11-02, 20:03
Svar #9

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Tack Kristina för ditt engagemang! :) Den Pete Erickson du tittat på har dykt upp tidigare i min forskning. Men som du skriver, så är det fel person. Men ett stort tack ändå för din hjälpsamhet! 

Jag är just nu inne i en spännande forskning när det gäller Hans Peter.  Jag fick ett tips i en facebookgrupp, som gjorde att jag fått kontakt med en fantastisk hjälpsam person i Wisconsin. Och faktiskt är det så att jag hoppas och tror att gåtan "Peter Eriksson" är på väg mot sin lösning..

Jag har uppdaterat och kommer att uppdatera mitt inlägg om Peter Erickson i min blogg. Om du vill följa hur det går så går det att läsa vidare här:
 
http://smulansblog.blogspot.se/2006/09/hans-peter-eriksson-f-1875-11-09.html

Allt gott! Anita
 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna