ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sundberg, Johanna f1868 Arvika lfs. Utv 1889  (läst 413 gånger)

2012-01-23, 16:37
läst 413 gånger

Utloggad Johanna Henricsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2014-08-01, 19:00
    • Visa profil
Jag har aldrig sökt på Amerika förut och har ingen aning om vart jag ska vända mig.  
jag söker Johanna Sundberg. Född 5 juli 1868 i Östra Sund, Arvika lfs (S). Utflyttad till Nordamerika 7 juni 1889 från Arvika lfs (S).  
 
Kan någonn hjälpa mig åt ena eller det andra hållet?  
 
 
Johanna

2012-01-31, 21:30
Svar #1

Utloggad Johanna Henricsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2014-08-01, 19:00
    • Visa profil
Johanna Sundberg född 1868 07 05 i Arvika,  
Enligt Avcesrt.se Hittar jag samma person men vid nytt namn Hannah Oleson. Hur kan det bli så att hon bytte namn?
Det står oxå att hon har 2 barn var av 1 i livet, Kan de barnet hon lämnade i sverige som menas med inte levande? Hon lämnade i alla fall min svärfars gammelfarmor på fosterhem.
 
Tack!

2012-02-01, 08:43
Svar #2

Utloggad Moderator USA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Första posten i tråden överflyttad från en stängd tråd under Efterlysningar USA-emigranter.
Detta gjort i samråd med postaren. (Trådens rubrik är samtidigt justerad av moderator).
 
Postaren ombedd att komplettera med källor som motiverar placeringen under denna delstat och källor.

2012-02-01, 08:56
Svar #3

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Johanna Sundbergs familj i Sverige och emigrationen nämns här  under Anbytarforum » Landskap » Värmland » Socknar » Arvika (landsförsamling), där Johanna frågat efter ledtrådar och fått kännedom om emigrationen. Hon lämnar en dotter i Sverige, och modern dör 1895 enligt inläggen där.
 
Hur kopplingen i USA ser ut vet jag inte - det är ju vanligt att Johanna blir Hanna och efternamnet i USA är i regel namnet som gift.  
 
Det kan ju vara idé att fråga Värmlandsarkiv om det finns en bouppteckning efter modern, eller om Johanna Sundberg har barnlösa syskon i Sverige om det finns någon notering där i deras bouppteckningar - eller om det för dottern i  Sverige finns någon mer uppgift i församlingsböckerna om var modern finns (det kanske bara står som vistas i USA).
 
Johanna, det finns bra böcker med tips och råd att läsa om emigrantforskning, du hittar några i Rötterbokhandeln, och på biblioteket.
 
Hälsningar,
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna