ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur hittar jag Emigranter i Sverige  (läst 607 gånger)

2006-06-07, 15:30
läst 607 gånger

Rigmor Andersson

Hej  
Kan någon ge mig tips om hur hittar jag detta par i Sverige Claus Gustav Olsson född 1844-12-28 död i Madrid Boone Iowa 192?-02-14 Gift 1881-10-15 i Boone Iowa Christine Mary Peterson född 1853 död 1925 Både Claus o Christina utvandrade 1881 till USA.Detta har jag om Claus.  
New York Passenger Lists Record info  
Name:C Olson  
Arrival Date:7 jun 1881  
Age:37  
Gender:Male  
Port of Departure: London England  
Destination:United States of America  
Place of Origin:Sweden  
Ship Name:The Queen  
Port of Arrival:New York  
Line:37  
Microfilm Serial:M237  
Microfilm Roll:438  
List Number:731  
Kan inte finna detta par varken i Cd emigranten eller Emibas.Tacksam för alla tips.  
Mvh Rigmor

2006-06-07, 23:06
Svar #1

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Lite spekulationer. Emigrant-CDn tar upp två Clas Olson, 37 år gamla, som emigrerar 1881.
 

 

 
Jag tror att den C Olson som du funnit är den Clas Olson som kommer från Varnhem. Den andre, Clas Olson från Västerås, kan möjligen vara intressantare. Källkoden efter honom har:
 

 
Man kan ju undra om det är frågan om Claus Gustav Olssons blivande hustru. Nu stämmer dock inte hennes angivna ålder med det födelseår som du anger.
 
Jag hittar inte några av dessa personerna på CD-skivan Emibas.
Bengt Johansson

2006-06-08, 08:07
Svar #2

Rigmor Andersson

Hej Bengt!
Tusen tack dom får jag kolla upp.
Mvh Rigmor

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna