ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktforskning i nazisttidens Tyskland  (läst 2556 gånger)

2005-07-28, 10:49
läst 2556 gånger

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Under nazisternas styre i Tyskland på 1930-talet skulle SS-män kunna visa upp ett s.k. Ahnenpass, där förfäder ett visst antal generationer bakåt var redovisade. Någon som känner till denna udda tyska släktforskningshistoria och vart dessa arkiv idag förvaras?
Söker även litteraturtips om dessa Ahnenpass insatta i en historisk kontext.

2005-07-28, 11:06
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Per Clemensson har skrivit om detta i Västanbladet organ för fd Västra Sveriges Genealogiska Förening, numera Göteborgs Regionens Släktforskare, för några år sedan.

2005-07-28, 14:16
Svar #2

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 20:22
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Googlade med sökorden Ahnenpass SS och fick 303 svar, varav ett var detta:
http://halflives.adc.rmit.edu.au/memory/hl054.html
 
Onekligen intressant ämne, tyskar visade anor tillbaks till 1800, men SS-män skulle visa sin härstamning till 1750. Tur för Hitler att hans anor inte visades så långt med tanke på de judiska anor han lär ha haft.
 
Detta påminner lite om de utredningar som Rasbiologiska Institutet i Uppsala gjorde om olika svenska släkters inavel raser och underraser. Hittade ett uppritat släktträd över delar av min gotländska släkt på vaxpappersrullar i Genealogiska Föreningens arkiv för 10-15 år sedan där släktskapen var utskriven, särkilt för de som gift sig med varandra.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-07-29, 09:03
Svar #3

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Påståendet att Hitler ska ha haft judiska anor är ju spännande, men enligt William L. Shirers Tredje rikets uppgång och fall är det bara en skröna.

2005-07-29, 15:26
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
En intressant länk är Ahnenstammkartei des deutschen Volkes.

2005-07-30, 18:50
Svar #5

Utloggad Matts Sandström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
I min forskning beträffande några tyska familjer har jag kommit i kommit i kontakt med ett par Ahnenpass. Dessa utfärdades inom den borgerliga folkbokföringen och omfattade ett antal generationer bakåt i tiden. Såvitt jag har förstått var åtminstone alla tjänstemän i staten tvungna att genom ett Ahnenpass redovisa sin härkomst.
 
Ett Ahnenpass är förstås en sekundär källa, men är en utmärkt ingång i primärkällorna. Jag har gjort några stickprov och jämfört med kyrkböcker och funnit en mycket god överensstämmelse.  
 
Syftet med Ahnenpass var att redovisa en persons ariska ursprung och i dokumentet tas endast hans / hennes förfäder upp. Uppgifter om syskon och eventuella övriga äktenskap saknas därför.
 
Genom denna länk kan man bläddra några sidor i ett autentiskt Ahnenpass och dels se hur det ser ut, dels få information om hur det tillkommit.
 
http://www.wichert.de/ag/ahnenpass/ahnenpass_01.gif
 
 
Matts Sandström, Ovanåker

2005-08-03, 00:49
Svar #6

Liv Wallin Andersen

En inngiftet tante i vår familie var ballerina ved Statsoperaen i Berlin. Vi har hennes Ahnenpass som går tilbake til midten av 1800-tallet. Moren var adoptert som baby, og både hennes adoptivforeldre og biologiske foreldre står oppført i passet.

2005-08-03, 02:42
Svar #7

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Skolbarn i Tyskland under nazitiden var tvungna att visa upp en antavla för läraren. Såvitt jag förstått gällde det alla skolbarn; har för mig att det i detta sammanhang dock räckte med tre generationer anor.
Från en föreläsning av Ingrid Lomfors (föreståndare för Grundtviginstitutet vid Historiska institutionen, Göteborgs universitet). Ingrid disputerade 1996 med avhandlingen Förlorad barndom - återvunnet liv. De judiska flyktingbarnen från Nazityskland.; det står nog en del om Ahnenpass i avhandlingen.
 
Ingela

2014-09-30, 17:19
Svar #8

Utloggad Louise Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2015-02-24, 15:52
    • Visa profil
1. finns det någon sökfunktion där man i dag kan komma åt en viss persons Ahnenpass?
2. behöver hjälp med att ta reda på om min pappa och hans dåvarande maka adopterade en tysk pojke/man vid namn Hermann Albert någon gång mellan 1932 och 1936. Anledningen är ett kryptiskt formulerat julkort postat december 1936 i Berlin där H.A. bl.a. beskriver sej som er tyske son och talar om sina svenska föräldrar. Fyra år tidigare var han på besök i Sverige tillsammans med en vän men då undertecknade man ett vykort postat i Kiruna med från era tyska vänner. Hur får jag rätsida på detta? Behövs det fler personuppgifter? Vid inresan 1932 måste man kanske ha lämnat personuppgifter eller? Och var finns dessa? Tanken slog mej att adoptionen kanske var för att få till stånd ett Ahnenpass. De två vykorten är de enda spår som finns av Hermann Albert. Tack på förhand.

2014-09-30, 18:26
Svar #9

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Om han bodde i Sverige finns det nog en utlänningsakt på honom. Hör med Riksarkivet.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2014-10-04, 12:00
Svar #10

Utloggad Louise Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2015-02-24, 15:52
    • Visa profil
Jag har kontaktat Riksarkivet i Stockholm, men där jobbar man inte lika effektivt som här på Rötter. Jag har dåliga erfarenheter. Förra gången fick jag vänta ett par månader på respons. Och dom svarar inte på e-post eller röstmeddelanden.

2014-10-06, 16:49
Svar #11

Utloggad Louise Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2015-02-24, 15:52
    • Visa profil
Riksarkivet jobbar med mitt ärende nu så vi får se vad som går att få fram den vägen.

2014-10-15, 14:46
Svar #12

Utloggad Louise Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2015-02-24, 15:52
    • Visa profil
Tyvärr tycks inte Riksarkivet ha något att bidra med. Alltså tillbaks på ruta ett.

2014-10-15, 17:39
Svar #13

Utloggad Per Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1476
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 21:23
    • Visa profil
Adoptioner brukade noteras i socknens församlingsbok.
Social-/barnavårdsnämnden har säkert noteringar om det skett en formell adoption.
Har Du varit i kontakt med aktuellt kommunarkiv?
Jag har fått hjälp denna väg i samband med en släktutredning, där adoption ingick.

2015-02-24, 15:52
Svar #14

Utloggad Louise Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2015-02-24, 15:52
    • Visa profil
Finns det någon som känner till om det 1932 krävdes pass, visum eller annat för att resa in i Sverige från Tyskland? Om så var fallet kanske det går att hitta uppgifter i tyska arkiv?
Det märkliga med allt detta är att dessa två vykort överhuvudtaget finns bevarade och för det andra varför finns inte några andra spår? Han finns ju inte nämnd i någon bouppteckning. En gissning är att Hermann Albert avled före 1948 eller kanske utvandrade till något annat land.
Tacksam för information om vilken tysk myndighet som eventuellt kan kontaktas för att hitta pass - eller andra utreseuppgifter om personer som reste till Sverige 1932.

2015-04-21, 11:01
Svar #15

Utloggad Emil Broling

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2018-04-24, 21:22
    • Visa profil
Louise, jag märker att vi är intresserade av att få reda på ungefär samma grejer ang arkiv och forskning i Tyskland. Jag har också svensktyska släktingar som bodde där under denna tid och som flyttade fram och tillbaka mellan länderna etc. Om du vill får du gärna maila på emil.broling@gmail.com så kanske vi kan utbyta lite erfarenheter?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna