ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Cappel, von  (läst 779 gånger)

2000-09-15, 18:19
läst 779 gånger

Göran Johansson

Jag försöker spåra två bröder (?) Herman och Didrik .  
 
Har funnit en tyskättad adelssläkt som efter svenskarnas uttåg ur Baltikum redovisats som rysk adel. Två av denna adliga släkts medlemmar under början av 1500-talet bar namnen Hermann och Dyrick. De härstammade båda från godset Dönhoff i Westfalen och redovisas i Genealogisches Handbuch, Estland II/III under rubriken Haus Kappel. Hermann Dönhoffs ättlingar levde vidare i Baltikum. Ätten Dönhoffs vapen innehöll en profil av ett vildsvin.  
 
Min frågor är nu:
Är det tänkbart/sannolikt att en del medlemmar av huset Kappel antog namnet Von Kappel efter godset med samma namn?  
 
Herman och Didrik von Cappel saknade vildsvin i sitt vapen. Deras vapen innehöll ett ankarkors och fem små stjärnar jämte ett litet kapell. Visar detta att det handlar om två olika familjer och där såväl personnamnen Didrik och Herman liksom gårdsnamnet Kappel råkar vara ett slumptartat sammanträffande utan betydelse för härledning av släkten von Cappel (Kappel, Cappelle)?
 
Det har funnits en adlig släkt Von Cappel i Westfalen med ankarkors jämte ett litet kapell i sitt vapnet (däremot inga stjärnor). Släkten Dönhoff hade likson denna släkt Von Cappel sin ursprungliga hemvist i Westfalen. Kan man tänka sig att de båda släkterna tillhörde samma familj trots skillnader i vapenbild? Är det vidare tänkbart att gården/godset Kappel i Estland kan ha fått sitt namn efter släkten Cappel från Westfalen eller är det alltför långsökt?

2000-09-15, 20:16
Svar #1

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Har du sett efter i någon av de stora heraldiska uppslagsverken? Bor du i närhet av t ex Uppsala så finns det ett par sådana i den ena läsesalen.  
 
Se även i www.libris.kb.se.
 
Att man lägger till ett von och att man ändrar smått i vapnet har jag märkt hos egna baltiska ätter.
 
Christina

2000-09-16, 15:01
Svar #2

Göran Johansson

De stora heraldiska uppslagsverken är kollade. Tack för tipset om KB. I mitt inlägg ovan nämnde jag en rysk adelssläkt Kappel (Cappel). För att undvika missförstånd så vill jag nämna att det inte finns något påvisat samband mellan denna släkt och de äldre syskonen Dyrick och Herman (Dönhof). Jag ska undersöka om det går att få fram fler uppgifter om den tysk-ryska släkten Kappel.

2000-09-19, 18:53
Svar #3

Johan Löfstedt

Det finns åtminstone tre gods i Estland med detta namn (estn. Kabala).Ett hörande till Pilistvere sn, ett hörande till Rapla sn (dessa båda Reichsgut) och ett Beigut ca 18 km öster om Rakvere (i Mahu sn). Det finns två hänvisningar till Capal, Cappala i Liber Census Daniae (Kung Valdemars Jordebok) från 1241 med förmodade anor från 1220. Godeschalk de Capelle var vasall 1318 i byn Cappala i Mahu sn. En Hincke van Kappele var borgare i Tallinn 1384.
 
Vilket utav godsen beboddes av de båda bröderna?

2000-09-20, 00:07
Svar #4

Göran Johansson

Tack för ditt initierade svar Johan. Jag kunde nog inte ana att Cappel förekom i så många sammanhang. Det enda jag vet är att Herman Dönhoff d. 1539 som nach Livland gezogen grundade linjen Kappel. Mina frågor var egentligen avsedda som en allmäna frågor om namnskick. Kan man t.ex. tänka sig att en medlem av en familj från huset Kappel tog sig namnet Von Cappel trots att grundaren hette Dönhoff?  
 
Diskussionen om von Cappel förs också under ointruducerad adel. Jag är mycket tacksam om du kan tipsa om hur man ska komma vidare med den speciella familjen, som uppenbarligen kom in från Westfalen. Kan den ha haft samband med de estniska gods som du nämner?  Beklagar att jag rört till det en aning.
 
Med vänliga hälsningar, Göran Johansson

2004-02-21, 16:08
Svar #5

Britta Rodin

Känner någon till om släkten Steinholtz i Dalarna härstammar från Tyskland?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna