ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Magdeburg  (läst 1264 gånger)

2009-02-27, 18:26
läst 1264 gånger

Utloggad Therése Gradler

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2009-07-31, 17:40
    • Visa profil
Hejsan !
Jag söker föräldrar till Max* Otto Rickard Fölsch f. i Sudenberg-området i Magdeburg 6 Aug 1901.
Han gifte sig i Ungern 1927 med Elisabeth född 23 Dec 1902 i Ungern. Paret emigrerade till Sverige.
 
Max Fölsch var min makes morfar.
 
Vänliga hälsningar
 
Therése Gradler

2009-02-28, 10:37
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Therése!
 
Först Max Fölschs data ur Sveriges dödbok:
 
19010806-4510
Fölsch, Max Otto Rickard
Sävstaholmsgatan 21, Malmö
Malmö Ö
Död 1/9 1968.
Kyrkobokförd i Kirseberg, Malmö kn (Malmöhus län, Skåne).
Född 6/8 1901 i Tyskland, Magdeburg, Sudenberg.
Gift man (16/9 1927).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Kirseberg, Malmö kn (Skåne län, Skåne)
Födelseförsamling i källan:
Tyskland, Magdeburg, Sudenberg
Källor:
DB, PA, FS / DOR 68 / RFV 70
*****************
 
Sudenberg, eller rättare Sudenburg som det faktiskt heter i Tyskland (svenska källan är alltså fel), är en av tre orter som blev staden Magdeburg, som idag är Sachsen-Anhalts huvudstad. Magdeburg består av tre ursprungsorter: der Altstadt, der Neustadt och Sudenburg, som alla i äldre tid var egna fristående självstyrande stadsdelar.  
 
Det finns två vägar du kan göra för att efterforska Max Fölsch, dels via kyrkoförsamlingen som Max Fölsch tillhörde (var född i) eller via en kontakt med Standesamt Magdeburg (de har uppgifter ifrån 1870-talet och framåt, en slags dubbel, civil, folkbokföring som sköttes parallellt med den kyrkliga).  
 
Om Max Fölsch var luthersk-evangelisk tillhörde hans föräldrar Sankt Ambrosius kirche i Magdeburg-Sudenburg, men var han däremot katolik så tillhörde de Sankt Marien kirche.  
 
I Magdeburg kan utdrag ur evangeliska kyrkböckerna erhållas ifrån:
Kirchliche Archive und Bibliotheken
in der Evangelischen Kirche der Kirchenprovinz Sachsen
Dr. Margit Scholz, Freiherr-vom-Stein-Str. 47, 39108 Magdeburg
Telefon  0391 / 50 66 59 - 90
Fax  0391 / 50 66 59 - 96
Mail  archiv.magdeburg@ekmd.de  
 
När det gäller Standesamt Magdeburg kan kontakt tas med:
Standesamt
Landeshauptstadt Magdeburg
Humboldtstraße 11
39112 Magdeburg
Telefon: (0391) 540 4211  
FAX: (0391) 540 4231  
E-Mail: Standesamt@std.magdeburg.de  
Internet-URL: WWW.magdeburg.de/aemter/standesamt  
 
Räkna med att myndigheterna tar betalt för utdrag ur böckerna. Inga dyra avgifter, utan mer symboliskt. Skriv till dem och uppge så mycket information som möjligt. Det är bra om du kan skriva på tyska (som i de flesta länder bemöts man lättare om man behärskar språket - tyskar är trevliga), men även engelska fungerar.  
 
Har du efterforskat Max Fölsch medborgaransökan i Sverige? I denna kan det finnas uppgifter som han och hustrun angett om sitt ursprung. Dessa ska finnas på Riksarkivet - justitiedepartementets arkiv eller i utlänningsnämndens har jag för mig.    
 
Lycka till,
vänliga hälsningar
Niclas Rosenbalck
 
(Meddelandet ändrat av niclas den 28 februari, 2009)

2013-03-31, 11:39
Svar #2

Utloggad Göran Stenström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 673
  • Senast inloggad: 2023-09-19, 09:02
    • Visa profil
Hej!
Jag undrar om det går att finna några uppgifter om Bror Ernfrid Wahlström född 1848 i Ystad och begravd i Magdeburg? Vet ej dödsdatum. Det är alla uppgifter jag har.  
 
Mvh.
Göran Stenström

2013-03-31, 14:00
Svar #3

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Hej Göran
Med så få ledtrådar kan det nog vara svårt, eller i alla fall dyrt om man ska leta själv eller ge någon i uppdrag att leta. Om du vet att han är begravd i Magdeburg - har du då någon uppfattning om ungefär i tiden det kan röra sig om? Och vet du att det var i staden Magdeburg, eller kan det ha varit i någon grannort?
Jag gissar att du har försökt att kolla om han råkar finnas med hos familysearch.com? Ett allmänt tips kan annars vara att gå med i en maillista för Sachsen-Anhalt och höra om det finns släktforskare i området som kan veta något. Listan är tvåspråkig: http://list.genealogy.net/mm/listinfo/sachsen-anhalt-l
Om du ändå vill göra ett försök att gräva i arkiven så skulle jag nog till att börja med höra i vilken utsträckning handlingarna som borde täcka uppgifter om hans dödsfall finns kvar, och i så fall var de förvaras. Som du kan läsa i ett äldre inlägg ovan så kan det finnas två möjligheter, antingen hos Standesamt eller i kyrkoförsamlingen. Det gäller bara att hitta rätt ort. Det kan också hända att respektive ansvarig instans har lämnat över handlingarna till något mera centralt arkiv.

2013-03-31, 14:57
Svar #4

Utloggad Anita Cederquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1483
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 19:13
    • Visa profil
Hej!
Han finns med här som utrest 1866. Det står äktenskap i Magdeburg 1880.
 
http://www.blekingesf.se/vara-register/migrationsregistret
 
Det går att sända ett mail och höra om de har fler uppgifter. Har de det så kostar det nog en slant att få veta mera.
 
Mvh
Anita

2013-03-31, 15:29
Svar #5

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Simsalabim så ökade chanserna högst avsevärt att hitta honom! Det skulle kanske kunna röra sig om storleksordningen ett par hundra giftermål i en stad av Magdeburgs storlek vid 1880 (enligt Wikipedia ca 100 000 inv.) Det borde ju vara sökbart utan alltför stora kostnader, förutsatt att vigselregistren finns bevarade. Men det finns ju i alla fall två chanser - Standesamt och kyrkan;-) Ibland är det väldigt långa väntetider för att få ett svar, vilket kan vara bra att veta om man inte hör något på lång tid.

2013-03-31, 16:42
Svar #6

Utloggad Anita Cederquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1483
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 19:13
    • Visa profil
Göran och Anna,
 
jag har tidigare varit i kontakt med MIGRATIONSREGISTRET
Katarina Möller
migrationsregistret@blekingesf.se
man uppger idnr som står vid namnet som man sökt på. Har man tur så vet de mera. Eftersom det står att han vigdes 1880 så måste de ju fått fram det någonstans.
 
När man söker på länken ska man söka enbart på Wahlström så kommer det upp. Jag provade med att fylla i förnamn också då fick jag inte upp om honom.
 
(Meddelandet ändrat av Anitanita 2013-03-31 17:08)

2013-03-31, 18:53
Svar #7

Utloggad Göran Stenström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 673
  • Senast inloggad: 2023-09-19, 09:02
    • Visa profil
Hej Anna och Anita!
Tack för all hjälp och goda råd! Jag ska se om jag har någon tur.
 
Mvh.
Göran

2013-04-03, 15:47
Svar #8

Utloggad Sten-Hermann Schmidt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2017-12-19, 15:09
    • Visa profil
Själva staden Magdeburg blev kraftigt ödelagd under senaste krigs bombardemang. Mycket av arkiven för själva staden förstördes. Men har man tur kan man kanske hitta något. Det bör gå att vända sig till stadsarkivet. http://www.sachsen-anhalt.de/index.php?id=32012

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna