ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Leipzig  (läst 939 gånger)

2001-04-02, 23:27
läst 939 gånger

Anita Hieturi

Jag har en soldat-ana, Johan Cristian Josephsson Frimodig, som är född 27/12 1735 i Leipzig enligt notering i husförhörslängden 1760 Tensta (C).  
I soldatregistret är antecknat att han är född i Saxen (enligt uppgift från Solveig Johansson).
Eftersom jag inte kunnat få fram uppgifter om föräldrarna undrar jag om någon kan ge mig tips på hur jag skall söka. Är det troligt att han var tysk eller troligare att han föddes av svenska föräldrar i Leipzig?
 
Anita Hieturi

2001-04-04, 20:49
Svar #1

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Anita
din soldat bör kunna finnas på Zentralstelle c/o
Sächsisches Staatsarchiv. Dessvärre är de inte
glada för brev utan vill ha besök.
 
Men börja med att lär dig lite om Sachsen och
Sachsen-Anhalt genom att gå in på
http://home.swipnet.se/larscra/ggrupp/index.htm
Studera även nyhetssidan och de tips du kan få där.
Och hör sen av dig igen.
hälsning  Gustaf
Föreningen G-gruppen,  
Östersjögrannar. migration och tyska anor

2001-06-18, 11:03
Svar #2

Eva Paulsson

Hej
Min gammelmormors far August Hermann, Friedrich Francke född 1820 i Leipzig och modern Elisabeth Papst född 1827 i Halle. Är det någon som vet var jag ska börja leta för att få reda på mer.

2004-01-06, 12:37
Svar #3

Alexandra Heidi Sedel

Hej
Jag är född i Tyskland (Leipzig) och kom med min mamma till Sverige 1954, 8 år gammal. Min mamma hette Martha Ella Jost, född Sedel. Jag har nu sedan några år försökt att få reda på vart min far tog vägen. Pappa flyttade när jag var 3 år. Jag vet att han heter Heinz Wilhelm Grimm, och är född omkring 1915-20. Jag har varit i Leipzig och sökt honom, men problemet är att det fins ett domslut från 1949 där man godtar att han inte är min far. Men min 11 år äldre halvsyster säger att det inte fins någon annan tänkbar. Det jag skulle vilja veta är om det fins någon som kan komma med ett tips om hur jag skall kunna få reda på vart Heinz Wilhelm Grim tog vägen.
Mvh Alexandra Seidel.

2004-01-06, 13:03
Svar #4

Utloggad Kurt Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 189
  • Senast inloggad: 2008-01-24, 22:01
    • Visa profil
hej
Föreslår G-gruppen. Gå in på deras hemsida www.g-gruppen.net
De forskar på länder runt Östersjön och har många tyska forskare som medlemmar. Det brukar ge resultat.
mvh
Kurt Persson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna