ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Münster  (läst 817 gånger)

2002-12-13, 11:13
läst 817 gånger

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Löjtnanten Christopher Elfman, bosatt på löjtnantsbostället Munkanäs i Urshults socken i kronobergs län (Småland)var enligt socknens död- och begravningsbok 1702 gift med Catharina von M?nster, som dog 1702, 54? år gammal enligt nämnda källa. Aprox. födelseår blir alltså 1648. Några andra belägg för hennes namn har jag inte funnit i svenska eller utländska källor. Namnet kan kanske antyda en härkomst från M?nster i Tyskland. Hur kan jag komma vidare med detta? Är det över huvud taget möjligt?  Hälsningar  Dag M. Hermfelt

2002-12-13, 11:58
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Dag!  En spontan tanke är att försöka få reda på vart Christopher Elfman varit stationerad under sin militära karriär, i vilka förläggningar och städer som hans regemente/skvadron kan tänkas ha varit inkvarterade enligt rulluppgifterna, speciellt under de år då han kan ha beräknats ingått äktenskapet med Catharina von M?nster. Om det är en tysk garnisonsstad, i exempelvis Pommern, kan det möjligen finnas bevarade tyska vigselböcker där de finns antecknade (om dessa kan man få besked via mormonerna i Salt Lake City). En annan möjlighet är att kvinnan är av en till Sverige invandrad släkt och att de vigts i någon svensk stad dit Elfman varit kommenderad under en längre vistelse.  mvh  Niclas R.

2002-12-13, 14:00
Svar #2

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tack Niclas för tipsen! Jag har inga noteringar om Christopher Elfmans ev. utländska garnisonsorter, men de bör ju framgå av rullorna. Hans fader däremot, sedermera majoren vid Kronobergs regemente Arvid Nilsson, var under ett antal år under slutet av 1640- och början av 1650-talet som kapten stationerad i Wismar under långa perioder. Där har Christopher alltså till en del vuxit upp tillsammans med sina syskon. Genom Christophers mor (sannolikt tyska), Eva Schmedes, och också genom faderns yrke fanns ju kraftiga kontakter med Tyskland, f.ö. också helt naturligt under svensk storhetstid.  Under svensk-skånska kriget 1675-76 var Christopher stationerad vid Marinregementet som fänrik och sedermera löjtnant. Mönstringar hölls ofta i Stockholm och på Dalarö. Christopher var då runt 30 år gammal. Möjligen kan han ha gift sig i Stockholm. Jag har också i boken:   Ridderstad, Wilhelm,.Gula gardet 1526-1903 : bidrag till Kongl. Svea lifgardes personalhistoria, Stockholm  1903, sett uppgifter om ett par drabanter von M?nster knutna till detta regemente under början och mitten av 1600-talet. Men att påvisa ett samband mellan dessa drabanter och Catharina von M?nster blir nog besvärligt. Niclas! Jag tror inte du har sett att jag ställde en fråga till dig för ca. en vecka sedan under rubriken: Introducerad adel. Kåse. Har du någon kommentar till denna fråga? Hälsningar Dag

2002-12-13, 17:20
Svar #3

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Dag.  GFs Schubertböcker är nog det du ska starta med eftersom din Elfman var  placerad i Wismar en tid som kan passa. De svenska trupperna låg ju också i huvudsak  i garnison. Just för Wismar kan du med hjälp av GF - jag utgår då ifrån att du är medlem -  söka på de namn det handlar om. En tidsödande historia men ofta  framgångsrik. Du kanske får betala för den sökningen.  hälsning Gustaf http://www.g-gruppen.net

2002-12-13, 17:29
Svar #4

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Dag i Mecklenburg heter vigselböckerna  Kopulationsregister. Och det är där du bör starta. Kvinnan ifråga tillhörde säkert en familj som kom från M?nster men då hade de där ett annat namn. hälsning Gustaf http://www.g-gruppen.net

2002-12-16, 09:02
Svar #5

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Gustaf von Gertten! Hjärtligt tack för dina råd angående uppföljningen av Catharina von Münsters anor. Jag skall kontakta GF. Intressant att höra att hennes familj nog kom från M?nster men att den där sannolikt hade ett annat namn. Hälsningar Dag M. Hermfelt

2015-12-12, 18:25
Svar #6

Markus Fredriksson Ohliw

Hej. Jag har en ana som heter Johan Adolf Mattsson Bruun, skall vara född i Münster 1695-96. Finns det någon möjlighet att hitta honom?  Mvh Markus Ohliw

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna