ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Köln  (läst 742 gånger)

2000-01-18, 20:12
läst 742 gånger

Björn M. Axelsson

Jag söker efter en släkting till mej, Clara Mörk, född 1894-01-01, som utvandrade från Göteborg till Tyskland på 1920-talet. Hon var född i Berga (G), Småland, men flyttade till Göteborg 1918. Därefter till Tyskland. Enligt en attest från statistiska centralbyrån 1927-07-27, gifte sig i Köln 1926-11-16 med Wilhelm Witzy eller Witzig, som var kock. De fick en son, Willy.  
 
Någon som vet något ytterligare?
Hur ska jag gå till väga för att hitta ättlingar till dessa släktingar?
 
Kan man förresten heta Witzy eller Witzig? Är det ett tyskt efternamn?  
 
Mvh Björn M. Axelsson, Ljungby.

2000-01-20, 09:23
Svar #1

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej  
försök och hålla dig inom förbundsstatsgränserna av idag för att  hålla struktur på
den här delen av Anbytarforum.
Rheinland-Westphalen borde täcka dina behov.
 
Du ska tillskriva rätt Standesamt i Tyskland
för att få veta mer men då också kunna styrka ditt släktskap. Titta i Tyska telefonkatalogen och adressera till Köln.
 
Liksom i Sverige kan du heta vad som helst i Tyskland. Jag tipsar än en gång om telefonkatalogen.
 
Börja med att söka på G-gruppens webbsidor som  
du finner via Rötter - Medlemsföreningar - Stockholm - SSGFs G-grupp
 
hälsning Gustaf SSGFs G-grupp

2000-02-04, 23:51
Svar #2

Utloggad Gustaf Eichbaum

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2008-10-26, 16:19
    • Visa profil
    • www.gfkw.de
Hej, Gustaf v.G. har redan sagt vad skulle vara sagd om Tysk namn. Varje namn är Tysk! Det finns över 370 personer som har telefon i Tyskland som vagar kallar sig Witzig - även om de inte är det.
Namnet är huvudsakligen i södra delarnar allt vad är Schwaben- nuvarande staterna Baden-Württemberg ock Bayern.
En person som levde för 50 år är skydd - ingen kan får deras dater, utom han kan bevisa han är släkt med. Så ända möjligheten få veta nagot är att skriva till myndigheterna in Köln. Eller ringa de två enda kvinnliga medborgarinna som lever i Köln, som heter Witzig.

2016-03-01, 11:08
Svar #3

Utloggad Angelika Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 09:04
    • Visa profil
Jag undrar lite över efternamnet Esser?
 
Jag har en Louise/Louisa Carlson född Esser, letar efter hennes föräldrars födelsedatum och ort
 
Louise/Louisa f.1909-06-17 Köln Tyskland
 
Fadern: Henry Esser f.1886 Germany
Modern: Emma Esser f.1888 Germany
 
Det är det enda jag har  
 
mvh Angelika
 
(Meddelandet ändrat av angelika 2016-03-01 11:09)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna