ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 30 januari, 2010  (läst 3041 gånger)

1999-06-10, 12:45
läst 3041 gånger

Lena Larson

Jag har en vän till mig som så hemsk gärna skulle vilja få kontakt med sin Mor. Min vän heter Frank  
William Bartsch och är född 1967-08-24 i Berlin, hans mor heter då Regina Bartsch.(Moderns födelsedata är okänd för Frank)  
Frank har inte träffat sin mamma sedan dess utan blev istället uppfostrad hos en familj i Sverige. (Fadern är helt okänd.)
 
Min fråga är om någon skulle vilja hjälpa oss att hitta Franks mor??

1999-06-21, 11:29
Svar #1

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Lena
din vän Frank William ska skriva till Standesamt I
in Berlin och begära Personenstandsunterlagen för sig själv och sin mor.
Adress: Rückerstraße 9, 10119 Berlin
Berätta för Anbytarforum och G-gruppen om dina resultat
Gustaf von Gertten, SSGFs G-grupp

1999-06-21, 14:27
Svar #2

Lena Larsson

Hej Gustaf!
 
Tack för hjälpen.  
Vi skall skriva dit genast!
 
Jag återkommer med svaret!
 
Hälsningar Lena

1999-07-04, 01:14
Svar #3

per ake dahlberg

Jag söker en som heter Conrad Egloff och föddes
1832-04-11 och dog ?
föddes i Tägerwilen i lothringen i zweits
och han var här i sverige 1866 då han jobbade som spinnmästare i rydal och gjorde en kvinna med barn
britta persdotter
 
 
per-åke

1999-08-21, 16:42
Svar #4

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej
på dig som skrivit till Standesamt. Räkna med att det tar åtminstone en månad innan du får svar.
Men det är bra att hålla spänningen vid liv.
Hör av dig med resultaten
 
hälsning Gustaf  SSGFs G-grupp

1999-08-24, 10:40
Svar #5

Lena Larsson

Hej Gustaf!
 
Jag har fått svar (och lämnat det till översättning). Standesamt kände ej till son
eller mor och skrev 23 stycken olika ställen
jag skall vända mig till inom Berlin eftersom
de ej hade uppgifterna.
 
Så det kommer att ta tid att få svar.
 
Hälsningar
 
Lena

2000-04-19, 00:55
Svar #6

Utloggad Helene Randin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Finns det något register motsvarande vår dödskiva i Tyskland? Jag försöker hitta min försvunna farfar som jag förmodar är död.
Oskar Harry Nilsson-Randin föddes i Berlin 1896 08 17 , hans svenska far hette Jöns Nilsson-Randin f. i Vinslöv, hans mor Susanne Muller fr. Frankfurt am Main. Oskar var svensk medborgare men bodde troligen bara i Sverige några år på 20-talet. Jag behöver goda råd till hur jag ska gå tillväga för att hitta familjens svarta får  Tacksam för alla tips!                          Helene Randin

2000-07-17, 21:57
Svar #7

anki tingberg

Hej!
 
Är det någon som vet om det finns någon släktforskarförening eller diskussionsgrupp i Rheinland Pfalz? Forskar på Zweibrücken, Göllheim. Finns det även något sådant i Berlin? Tacksam för hjälp!
Anki Tingberg

2000-07-19, 10:50
Svar #8

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Anki
det finns. Just nu har jag inte någon litteratur tillgänglig på Österlen men du kan ringa  
GF i Stockholm och be dem titta i DAGVs katalog
över medlemsföreningar.
Diskussionslistor hittar du om du går in på
g-gruppens webbsidor..
http://www.home.swipnet.se/larscra/ggrupp/htm.se
eller söker på ecircle eller egroups eller
genealogy.net
 
hälsning Gustaf  SSGFs G-grupp

2002-03-30, 11:32
Svar #9

Utloggad Ulf Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2023-11-10, 16:03
    • Visa profil
Hejsan !
Jag har precis börjat med att forska lite, och vet inte hur jag skall leta !!Jag försöker att kolla upp lite på min mors sida,hon hette Thea Pettersson född Stargardt 1923-11-01 i Berlin.Hennes far var Ludwig Stargardt född 1887-01-23.Moder Else Stargardt född Bernstein 1894-08-18.Finns det någon som kan hjälpa mig ????

2004-04-03, 12:24
Svar #10

Chris Wesslén

Hur får jag fatt i info om en kvinna som emigrerade till Berlin 19020104 från Malmö St Pauli. Hon hette Anna Vilhelmina Magnusson född 1871 och dottern, oäkta, Leonora Annie Vilhemina f 1896. Båda födda i Stockholm. Hur får man fatt info?
 
MVH
Chris WEssl?n

2004-04-04, 09:24
Svar #11

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Chris
på G-gruppens lista förekommer ofta frågor av den typ som du har ställt. Bland deltagarna på listan  
finns forskare som bor överallt i Tyskland t ex
i Berlin.
 
Alla tips om hur du ska gå tillväga finner du
http://www.g-gruppen.net
 
För övrigt finns på G-gruppens bokhyllor hos GF
en mängd praktiskt litteratur som berör dagens Tyskland.
 
hälsning Gustaf
 
Föreningen G-gruppen Genealogi över Östersjön
Medlemsförening i Sveriges Släktforskarförbund

2004-04-05, 14:16
Svar #12

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jag söker min farmors morfar hauptmann (kapten) Gustav Wilhelm Martini (1808-1857) Han var kapten i 2 res Gardes Artilleriregiment Berlin åtminstonne under ett krig i 1848-49. Om hans dotter Anna Martini gift Strömberg heter det i Svenska män och kvinnor att hon var tysk riksgrevinna, vilket ju är en hög titel inom det tysk romerska riket som avslutades 1806. Jag vet inte om detta passar. Det enda jag vet mer om Gustav var att hans frun hette Theckla elise Augusta Erbrecht (1829-1859) hennes släkt känner jag lite bättre efter långt sökande. att gustav Wilhelms far också hette gustav Martini och var präst möjligen i Pommern (född omkring 1770) och hans hustru hette Friederike Perle (född 1785). Jag har sökt denna min Martini släkt på alla tänkbara sätt utan att komma längre. Anna Theckla Elisabeth Martini blev föräldralös vid 5 och 7 års ålder och blev fosterdotter till sin morbror Adolf Erbrecht och hans hustru Agnes Margartha född friherinnan Wachtmeister. De var rittergutsbesitzer på rittergut B?low i Mecklenburg. Någon som känner till släkten Martini från Berlin och eller Pommern?

2004-04-06, 09:39
Svar #13

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej
Föreningen G-gruppen Genealogi över Östersjön
arbetar på följande sätt
 
1. webbsidor    htttp://www.g-gruppen.net
2. diskussionslista  g-gruppen@yahoogroups.com
3. mötesverksamhet i Skåne och Stockholm
4. projekt.
    För närvarande
    Dalfolk i Pommern:  Ledare Ingemar Goliath
    Över Östersjön:   Ledare Gunnar Ståhl
 
Över Östersjön har målet att skapa en databank över alla resenärer över Östersjön med början från linjen Ystad-Stralsund.
 
Diskussionslistan har ett 40-tal tyska deltagare från boende i hela Tyskland plus danska, finska, estniska nordiska m fl.
 
G-gruppen samarbetar med Genealogiska Föreningen
och skapar där ett referensbibliotek för tysk forskning
Det gäller också 1800-talet. Där finns några svar
att ge dig
 
hälsning Gustaf

2004-04-08, 07:25
Svar #14

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tack Gustaf! jag ska gå med i G-gruppen. Jag står som pending medlem sedan länge nu, ska över till Malmö efter påsk, så då betalar jag de 50 kronor. Härifrån Kbh är det för besvärlig och dyrt. Tänk att varken EU eller alla öresundregions önskningar från politikernas sida, samt bron (som är fantastisk!) ändå inte gjort det så mycket lättare. Jag arbetar själv med detta dagligen, men rent praktiskt är det i motvind måste jag säga (den regionala integrationen i Öresund) och jag har fått den famösa titeln ?resund Ambassadör tillsammans med 20 andra svenskar och danskar av Malmö och K?benhavns kommuner för att verka för integrationen i vår region.
Detta har ju inte direkt med Tyskland att göra men kanske kan det ses som en betraktning över hur svårt det är att bygga broar och fjärna gränser. ?ven om jag hoppas innerligt på att det tillslut kommer att lyckas och det gäller också det vi kallar Östersjö regionen i stort. Nej, jag ska inte bli mer politisk än så...Stort tack Gustaf!
M.V.H. Steve

2004-04-22, 11:59
Svar #15

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Hej!
 
Har någon stött på Jäg. Ulric Joh. Schylmann, född 1740-03-03 i Berlin, gift med Catharina Andersdotter (f.1758 i Flo), omkring 1790 skogvaktare i Tådene, fr.o.m. 1797 skogvaktare i Erska-Gräfsnäs, död 1820 i Erska?
 
Hans efternamn har jag hittat stavas även Schyllman (så mestadels), Schöllman, Sköllman. I tyska telefonkatalogen hittade jag både Schulmann och Schöllmann ca 200 gånger.
 
Vore tacksam för varje gott råd, hur jag skall bära mig åt för att få fram nånting om hans väg från Berlin till Västergötland. Och fastän jag själv är tysk, så vet jag faktiskt inte vart jag skulle vända mig i Berlin, för att efter snart 300 år få uppgifter om hans härkomstfamilj. Men detta problem har väl andra forskare också redan haft!
 
Tack i förväg!
 
Walter

2004-04-22, 16:08
Svar #16

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Ja Walter jag har liknande problem med tyska släktingar från Berlin men ca 100 år senare. Min farmors mor Anna Thecla Elisabeth Martini 8som gifte sig i Sverige), kom från Berlin född 1852, dotter till hauptmann Gustav Wilhelm Martini (1808-1857). I varje fall antar jag att han dog i Berlin. Hans hustru Thecla Elise Augusta född Erbrecht 1829-1959 (vet jag mer om från hennes uppväxt) men hur finner man t.ex. Gustav Wilhelm ? jag har själv sökt efter honom i både militära och adliga listor över personer. samt på alla möjliga siter på internet etc. i 1 1/2 år. Jag vet att han var kapten (hauptmann) vid  2 res Garde Artilleriregiment i Berlin. Kanske våra två frågor om hur man finner personer i Berlin tillbaka i tiden, kan få fram något generellt tillvägagångs sätt?  
M.V.H. Steve

2004-04-23, 21:31
Svar #17

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Hej Steve!
 
Tack för ditt deltagande! Idag har jag fått en hänvisning till ett centralt arkiv i Berlin. Jag skall skriva dit och få se, om de vill och kan hjälpa mig. Om adressen duger, så skall jag gärna se till, - om du vill -, att du också får hjälp. Om det finns ett generellt tillvägagångssätt ifråga om släktforskning i Alt-Berlin betvivlar jag däremot. Vi skall se!
 
Med vänlig hälsning
 
Walter

2004-04-24, 07:14
Svar #18

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Walter:
 
Det låter som en väg att pröva. Ja, tack jag vill gärna delta i avprövandet av detta arkiv i Berlin...(leende). Jag et inte, men erfarenheten från Pommern (som ju blev invaderat av sovjet armen) är ju att väldigt många arkiv blev skingrade och en hel del förstörda. De ca. 2.000.000 tyskar som flydde ut (om de inte hade oturen att bli mördade etc. av sovjet trupperna.Stalin deporterade därefter ett stort antal polacker bosatta i ryska områden till Pommern, detta sagt som upplysning!) ur dåvarande Pommern, de tog även arkiv med sig, andra dokument och arkiv blev kvar och finns i Polska arkiv etc. om de har överlevt krigets härjningar. Vad det gäller DDR (Mecklenburg, Brandenburg, Berlin etc.) vet jag inte men det var ju inte tal om etnisk rensning (detta fruktansvärda ord) i de områdena. (men det verkar ju inte som vi människor lär av historien varken från Hitlers eller Stalins dårhus. Jämför med Jugoslavien och många andra ställen i världen i nyare tid) nej, jag tvivlar också på att det finns generella tillvägagångssätt att finna uppgifter i Alt-Berlin. Ett antagande bara: min Gustav Wilhelm kan ha haft något med Schönefeldt (där flygplatsen ligger nu förtiden) att göra. I Släkten Erbrecht förekommer det flera gånger att de gifter sig där, jag vet inte om Theckla och Gustav gjorde det, men syskon till henne och en niece: Agnes Erbrecht gifte sig där med Erich von Puttkamer (även om han var från Treblin i Pommern). Nu är väl Schönefeldt en del av Berlin (det är en egen kommun, jag har checkat det i varje fall). Men då måste det väl ha varit en helt egen stad.
M.V.H. Steve

2004-04-30, 09:02
Svar #19

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Hej!
 
Genom forskningens framgång har problemet Schyllman förändrats. I två nya mikrokort har jag hittat honom stavad inte med l utan med n i ordsmitten. I hans dotters födelsenotering i Tådene C:3 (1791-05-09) står Schuneman, och i hennes vigselnotering i St.Mellby/Erska C:3 (1815-06-12) står Schynman. Dessa båda noteringar är faktiskt äldre än alla övriga ca 10, där han stavas Schylman e.d. Hur det kom till förändringen kan jag dock bara gissa.
 
Enligt tyska telefonkatalogen är namnet Sch?nemann ca 10 gånger vanligare än Schulmann (ca 2500 noteringar, därav ca 150 i Berlin). Som tur var hade jag inte skrivit till arkivet i Berlin innan jag fått de nämda mikrokort!
 
Kanske har någon, som inte kunde hjälpa mig med Schyllman, en hänvisning berörande Sch[?/u/y]neman?
 
Walter

2004-12-12, 16:58
Svar #20

Utloggad Anne-Mai Carlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2017-10-03, 11:39
    • Visa profil
Under första världskriget fanns några av mina släktingar i Berlin. De arbetade som sadelmakare i flera omgångar under kriget. Jag vill veta mer om detta, men vet inte var jag ska hitta information. Var det vanligt förekommande? Någon som känner till detta?
Hälsn.
Anne-Mai

2007-01-06, 11:16
Svar #21

Utloggad Anders Stallgårdh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 258
  • Senast inloggad: 2011-02-09, 11:08
    • Visa profil
Hej!
Gunnar emanuel Carlsson f 1900 i Göteborgs Haga,( Föräldrar: Gustav Victor Carlsson,f 1864 i Borås o Johanna Maria Emanuelsdotter f 1862 i Östra Frölunda)
Gunnar var luftakrobat i akrobatgruppen Cremo-gruppen som turnerade i Europas huvudstäder.
 
Gunnar dog i spanska sjukan i Berlin, vet ej årtal. Går det att få fram uppgifter om honom där?
Med vänlig hälsning
Anders Stallgårdh
Borås

2007-08-03, 17:10
Svar #22

Utloggad Susanne Lingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 300
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag söker efter Wilhelm Emil Otto Rahn född i Berlin 1891-01-27. Hur ska jag göra för att veta hur jag ska gå vidare för att veta mer om hans liv.
MVH Susanne

2010-01-29, 06:20
Svar #23

Utloggad Inger Hulander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2022-03-07, 18:01
    • Visa profil
Godmorgon!
 
Försöker hjälpa en arbetskamrat med lite anor och skulle behöva lite hjälp.
Har en Meta Hedvig Wolff alt Tjuloff som föddes 22 juli 1867 i Tyskland, Berlin, Louisenstadt.
Begravd 30 maj 1936 i Stockholm. Gift Hedberg.
 
Enligt 1900s folkräkning bor hennes moder i familjen.
Moder anges som änka och med namnet Emmy Nix von Klinkhorst. Mantalsskriven i Tyskland, Warnem?de.
 
Någon som har någon info om ovan personer?
 
Mvh
Inger

2010-01-29, 08:04
Svar #24

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
En lärarinna von Klinkhorst, Nix på Klara Nya elementarskola omnämns i denna lista (PDF) på Stockholmskällan från 1909!? Anlände till dokumentet från Google så jag vet inte riktigt vad för typ av lista det är. Nån typ av statskalender. Det lär ju inte vara Emmy om jag tolkat årtalet rätt, men kanske en släkting.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2010-01-29, 09:00
Svar #25

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Meta Wolff Hedberg med familj inflyttade 22/1 1894 till Jakobs församling från Göteborg enl rotemansregistret. Nästa gång hon förekommer är 1920-21 då hon bor som änka på Söder, Maria församling. 1890 bor hon i Göteborg. Dit inflyttade hon, först till Masthuggs förs (Oscar Fredrik) från Berlin den 4/11 1887, vigsel skedde 20/11 1887. 5 månader senare föddes sonen Karl Hugo (24/4 1888). Tyvärr ger lysningsboken inte mer än att det fanns skriftligt samtycke av modern (hon var ju inte myndig).
 
Mer ger inte de böcker som finns på nätet. Kanske kan arkiven i Göteborg innehålla original av födelseattester mm.

2010-01-29, 09:08
Svar #26

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Enligt Family Search föds Meta Hedwig 22 juli 1867 och döps 29 juli 1867 i Sankt Marien, Berlin Stadt, Brandenburg, Preussen. Föräldrar: Carl Wilhelm Wolff och Emelie Caroline Weiss. Detta ska vara hämtat från mikrofiche över dop i Marienkirche, Berlin på Family Research Centers.

2010-01-29, 09:49
Svar #27

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Kan det ändå vara modern som nämns i adresskalendrar från 1909-1914 (se Stockholmskällan)!? van Klinkhorst, C.M.E. Nix, Majorska, Engelbrektsg. 35, Ö. (1911) ... Hon ska väl i så fall ha gift om sig eftersom hon har annat efternamn.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2010-01-29, 19:48
Svar #28

Utloggad Inger Hulander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2022-03-07, 18:01
    • Visa profil
Chris och Claes-Göran,
 
tack för hjälpen med Meta Hedwig, nu har vi lite mer att gå på.
Blir bara så fundersam över namnet Tjuloff som hon anges under
i Begravda i Sverige.
 
Trevlig helg på er.
 
//Inger

2010-01-30, 11:09
Svar #29

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag tror att man skrivit av fel från handskriven text - det ska vara Wolff

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna