ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oberpfalz  (läst 568 gånger)

1999-12-21, 22:05
läst 568 gånger

Utloggad Magnus Bäckmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2022-09-01, 13:30
    • Visa profil
    • www.svenskaslaktkalendern.se
En rätt nyinvandrad släkt Heigl har konsulterat mig som heraldisk formgivare. Det har visat sig att släkten eventuellt kan ha samband med den österrikiska borgerliga släkt Heigl som enligt Siebmachers Wappenbuch förde ett rött oxhuvud i silverfält i vapnet (1650). (Inga närmare biografiska uppgifter om den österrikiska släkten finns f.ö. i Siebmacher.)
 
Intressant är att det värdshus i Kastl som i generationer drevs på min uppdragsgivares släktgren hette Zum roten Ox och hade ett rött tjurhuvud som skylt - detta kan ju vara en bild som grundar sig på familjetraditionen om vapnet.
 
Släktens äldste kände stamfader skall vara en Johannes Heugl, krukmakare i Neumarkt 1693 (troligen födelseår). Die Stammfolge fortsätter enligt följande:
 
II. Veith Haigl, krukmakare i Lauterhofen 1728.
III. Franz Haigl, snickare i Deinschwang 1771.
IV. Willibald Haigl, snickare i Kastl 1808-1836.
V. Leonard Heigl, värdshusvärd och slaktare i Kastl 1836-1872. (osv)
 
Jag tänker skriva till Gesellschaft für Familienforschung in der Oberpfalz e.V c/o
Max Pöppl, Rachelstr. 12, D-93059 Regensburg. Finns det mer jag kan göra för att få veta mer om släkter med namnet Heigl, Haigl o.dyl. särskilt i Oberpfalz och Österrike?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna