ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nürnberg  (läst 2071 gånger)

2009-10-18, 13:23
läst 2071 gånger

Utloggad Yvonne Krantz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2010-07-05, 12:54
    • Visa profil
Jag har en anfader: mmmmfmff Johan Carl Rost 1690-1731. Han var läkare vid hovet i Nürnberg. Hovet i Nürnberg? Vilket hov? Vem var kung? Är det någon som kan svara? MVH//Yvonne

2009-10-18, 14:24
Svar #1

Utloggad Sten-Hermann Schmidt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2017-12-19, 15:09
    • Visa profil
Nürnberg var Reichsstadt och lydde efter 1427 direkt under kejsaren.

2009-10-18, 14:32
Svar #2

Utloggad Yvonne Krantz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2010-07-05, 12:54
    • Visa profil
Tack för upplysningen! Vad betyder Reichsstadt och vem var kejsare under tiden min anfader var läkare där?  MVH//Yvonne

2009-10-23, 19:29
Svar #3

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
En Reichsstadt (brukar översättas med fri riksstad) betyder att staden inte lydde under någon lokal furste alls utan styrde sig själv (d.v.s. det var förstås så att staden hade en borgmästare och ett råd, som i allmänhet förnyade sig självt vid dödsfall) direkt under kejsaren. Just N?rnberg förblev sådan fri riksstad ända tills Napoleon ritade om Europas karta. Kejsaren hette vid den aktuella tiden Karl VI, men han lär knappast ha vistats i N?rnberg. Efter 1420 fanns det sannolikt inget hov i N?rnberg.

2012-11-16, 17:37
Svar #4

Marianne Högnefors

Snälla hjälp! Vad kan ha hänt en hel Tysk flykting familj från N?rnberg: far, mor och son (min morfar Johannes Schwartz, stavning osäker ev. Nacht)som höll sig gömda i Uppland en längre tid, med största sannorlikhet i Rasbo.  De befann sig med 100% säkerhet i/omkring Rasbo i början/mitten av 1925. Hela familjen försvann spårlöst en natt och ingen har sett eller hört något sedan dess. De sägs att de var och tog dem! Vilka kan det ha varit?  Min mormor jobbade på samma gård som sonen i familjen, de var så de träffades. Hon var ca 20 år han kanske runt 25 år. Min mor föddes i februari 1926. Jag har lusläst allt som finns för Rasbo 1925.  Hur kan det vara så att folk kan bo och jobba på ett ställe och ingen vet något? Jag tycker prästen borde ha fått kännedom om dessa flyktingar!  Borde det inte finnas några anteckningar? La sig inte folk i lika mycket som idag?  Det sägs att fadern i familjen hade en högt uppsatt possition i hemlandet Tyskland. Vad för possition kan få en hel familj på flykt från Tyskland till Sverige? Varför just Rasbo?  Det står fader okänd i födelseboken för min mor, fast min mormor visste vem det var. Det var hemligt sas det. Min mor har inte vågat prata om detta förrens nu. Jag har skrivit till SÄPO och UD. De vet inget och hänvisar till Riksarkivet, som inget vet heller.   Min morfar efterlyste min mormor via radio en gång ca 1937. Hela Rasbo hörde efterlysningen. Men min mormor valde att inte svara. Jag har varit i kontakt med Sveriges radios arkiv och de hade inget noterat...  Det är så sorgligt att inget finns att hitta om min morfar. Det märks att min mor vill veta. Hon är förväntansfull att efter 87 år få veta vad som hände hennes far.  Finns det någon som kan lite mer om den här mellankrigstiden? Jag tar gärna emot alla tips och råd. Även spekulationer om hur folk tänkte och agerade på den tiden. Vad kan ha hänt? Varför kom de till Sverige? Vem kan ha hämtat dem? Vart kan de ha förts? Vad pågick i världen som kan ha påverkat deras försvinnande?  Vad härstammar namnet Schwartz ifrån? Min mormor hade sagt att deras namn betydde natt kan de ha hetat Nacht? Hur vanligt namn är det?  Det går bra att kontakta mig via mail också.  Tacksamt, Marianne

2013-04-30, 21:19
Svar #5

Utloggad Jadwiga Berntsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2015-11-05, 02:37
    • Visa profil
schwarz = svart ,som jag vet nacht = natt natten brukar vara svart om måne lyser inte  Schwarz är m populär efternamn. I norra Polen finns idag mer än 40 personer Schwarc , nästan 700 Schwarz (i Tyskland mer än 45 tys ,bara i Nurnberg ca 1 tys !) och över 7000 Szwarc, också i norra Polen I Sverige Schwarz -192 p,Schwarc 11,Szwarc ,Szwarc 13. Det bli inte lätt för dig  mvh

2013-04-30, 23:38
Svar #6

Marianne Högnefors

Hej Jadwiga!  Kul att se dig här!  Ha, ha, du har humor  Du har så rätt så, detta blir inte lätt! Jag har faktiskt börjat gett upp hoppet  Det finns för lite information och för många ställen att leta på och jag har ej hittat en enda ledtråd på alla år jag letat...  Tack för hjälpen här också!   Vi syns i Polen avdelningen!  Hälsningar Marianne

2013-05-01, 10:15
Svar #7

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Marianne, har du kontaktat stadsarkivet  i Uppsala och frågat efter din mors barnamannavårdsakt ? Rasbo kommuns handlingar har överförts till Uppsalas kommunarkiv (som kallar sig stadsarkiv utåt) i och med kommunasammmanslagning. Barnavårdsmannaakter upprättades för barn födda utom äktenskapet och däri finns uppgifter om faderskap och underhållsbidrag. Det är där du måste börja för att få veta din morfars uppgifter.  Berätta gärna hur det gick efter kontakt med dem.  vänliga hälsningar, Niclas Rosenbalck

2013-05-01, 15:52
Svar #8

Marianne Högnefors

Hejsan Niclas!
 
Tack! Jo då, det har jag också gjort och fått alla akter, tyvärr fanns inget där om fadern.
Konstigt att det står på ett ställe att något (akt?)som funnits, nu saknas och ingen vet vad som hänt! Det står att fosterfamiljen får underhållsbidraget, men inte vem som betalar det... Jag har t o m skrivit till UD och SÄPO ang. utlänningar i Sverige på den tiden. Min mormor visste vem fadern var, men gav två olika versioner. En version nr 2 fick vi reda på senare,innan hon dog, men inget namn. Nu letar jag efter ledtrådar på den versionen i stället....
 
Tack för engagemanget!
 
Hälsningar, Marianne

2013-05-02, 07:27
Svar #9

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Marianne, har du även gått igenom inkomna skrivelser till dåvarande Barnavårdsnämnd i Rasbo kommun ? Då din mor flyttat runt som barn så bör du även titta i övriga kommunernas arkiv där hon bott (eventuella barnavådsakthandlingar + inkomna skrivelser till dessa kommuner). Min erfarenhet är att du bäst gör detta på plats i kommunarkiven/stadsarkivet och via deras förteckningar beställer fram intressanta handlingar för att själv studera på plats. Det finns både flera mycket bra arkivansvariga, men dessvärre tyvärr ibland slarviga och okompetenta person som satts på just arkivfunktionen i kommunerna(många kan ej heller det äldre materialet eller dess kontext), så det går inte alltid lita på att man fått ut alla handlingar om en släkting via en beställning.  Din muntliga historia ovan låter verkligen både spännande, men samtidigt så låter det som ett hopkok av just muntlig berättarteknik. Ta mig nu rätt, jag menar att mycket muntligt kan ha blivit förvrängt och information tillagts under tidens lopp som en förklaringsmodell av individerna som diskuterat det. Hur mycket korrekt information kan din mormor ha fått av den man som hon träffade en mycket kort arbetsperiod och som senare försvann ifrån orten ? Om dennes hela familj bott på orten skulle dessa ha registrerats, så det tyder på att familjen endast vistats där en mycket kort tid, kanske haft tillfälligt arbete där. Var det möjligen en tysk cirkusfamilj som förpassades av polis ?  Har du läst i lokala tidningar om det vistats några exotiska tyskar i trakten av olika anledningar ? Tidningarna skrev betydligt mer på denna tid än vi är vana av idag.  Muntliga uppgifter har en stark tendens att bli förvrängda med tiden (jfr den s.k. viskningsleken) så jag ber dig vara ytterst källkritisk så du inte luras in på fel spår.  Med vänlig hälsning Niclas Rosenbalck

2013-05-02, 09:18
Svar #10

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Det verkar osannolikt att de inte satt spår i något arkiv, men utan namn är det naturligtvis svårare att finna dem.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2013-05-02, 16:46
Svar #11

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Marianne, jag kollade igenom Polisunderrättelserna 1920-1930 och där finns ingen utvisad/avvisad Schwartz. Alla sådana avhysningar ur riket är registrerade. Däremot fann jag en annan intressant person vid namn Schwartz som även bott i Nü:rnberg:  den 23 maj 1929 gick denna internationella efterlysning ut till polisdistrikten: källa: Polisunderrättelser 1929 117A nr3 -1929-05-23  den 30 maj 1929 gick följande ut: källa: Polisunderrättelser 1929 B123 nr 1 -1929-05-30  - kan denne Schwartz ha vistats illegalt i Sverige, kanske under påhittat namn, och i Rasbotrakten ?

2013-05-02, 16:53
Svar #12

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Den finns flera personer vid namn Zahradnik nämnda i Sveriges dödbok (Johan Anton Zahradnik (1879-1956), Josef August Zahradnik (1899-1982), Wilhelm Zahradnik (1919-1992), Ida Sofia Zahrdanik (f Holmqvist) (1873-1934) (möjligen Johan Anton Z. hustru), Margit Naemi Zahradnik (1904-1992)) - så det finns en koppling till Sverige för detta familjenamn. Josef August Zahradnik är gift 1928 27/10 med svenskan Margit Naemi Zahradnik ifrån Stockholm.

2013-05-02, 17:03
Svar #13

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Zahradnik, Ida Sofia, f. Holmqvist gift [med] charkuteriarb. Johan Anton Zahradnik (f 1879) Assessorsgatan 12. Hon är född 1873 15/5: död 1934 11/2 i Katarina församling, Stockholm stad: läkares anteckning: cordis .  Finns det någon koppling till Rasbotrakten för familjen Zahradnik ?  Ett spår att kolla upp.

2013-05-03, 01:15
Svar #14

Marianne Högnefors

Tack för hjälpen Niclas och Claes-Göran!
 
Niclas, kul med lite spekulationer och olika infallsvinklar vad gäller fallet med den mystiske tysken m m.
 
Min mormor Linnéa flyttde från Rasbo till Järlåsa en tid efter min mor föddes. Jag har försökt att lokalisera var i Järlåsa de bodde innan mor hamnade i fosterhem i Rasbo. I barnvårdshandlingarna står bara att de bor i Järlåsa. Min mor säger att de bodde i Borrsätra i Ribbingebäck, ett tag. Då undrar jag ju hur det kom sig att de hamnade där, det är ju en bra bit från Rasbo. Det lustiga är att det är precis i Borrsätra min mormor blev bosatt på slutet av 1920-talet, sedan bodde hon där i stort sätt resten av livet.
 
Niclas, jag håller helt med dig ang. den muntliga historien. Min mormor, Linnéa, var jätte rolig, men jag tror hon både skarvade och drog ifrån fakta lite här och där. Det var säkert ett pinsamt ämne att prata om och ingen version blev riktigt bra till slut,bara mer och mer invecklad! Värst är det för min mor som naturligtvis litade på vad hennes mor berättat och undrar varför hon skulle ljuga om tysken
 
Jag tycker det låter lite skumt att Linnéa fick så mycket information från Johannes med tanke på att hon inte kunde någon tyska. Jag har både ringt och varit och pratat med en hel del folk i Rasbo, de flesta uppväxta och bosatta där sedan barnsben, ingen har hört talas om några tyskar... De skulle ha hållit sig gömda tydligen, men hur kunde då sonen ha vågat sig fram och jobba och för vem? Någon borde veta något i så fall!  
 
Tack för att du hittade efterlysningen, det var ju intressant! Kan ligga något i det!
 
Jag fick låna ett par foton av min bror som han fått i samband med att han köpte Borrsätra Det är en okänd man på gården. Ingen vet vem det är, men han verkar bekant säger min mor. Fotot är taget ca 1964-65. Kan Schwarz ha kommit tillbaka till Sverige för att hälsa på?  
Mysteriet fortsätter!
Marianne
 



2013-05-05, 15:27
Svar #15

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Marianne, ett tips är att du besöker Uppsala landsarkiv och beställer fram arkivförteckningen för Landsfiskalen i Vaksala distrikts arkiv för att se om däri finns några protokoll/arkivserier vari din morfar kan vara omnämnd under aktuell tid. Vaksala landsfiskaldistrikt (1918-1951) bestod av sockarna Gamla Uppsala, Vaksala, Danmark, Funbo, Rasbo och Rasbokil. Landsfiskalen var en kombinerad polischef, åklagare och kronofogde i sitt distrikt och ämbetet försvann 1965 när polisväsendet förstatligades.  Likaså bör du titta i Tiunda tingslags häradsrätts arkiv (som finns vid Uppsala landsarkiv), vari Rasbo häradsrätt uppgick i år 1904. Häri kan finnas handlingar som omnämner den av din mormor omnämnda familjen Schwartz.  (Meddelandet ändrat av Niclas 2013-05-05 15:33)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna