ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-01-04  (läst 2200 gånger)

2000-07-19, 18:31
läst 2200 gånger

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej! Är det någon som kan komma med lite tips och råd på hur jag ska söka i England.
 
Min morfars farmor var från England.
 
Hennes namn var Jane Graham född 1846-12-27 eventuellt i Toxteth Park i Liverpool.
 
Hon gifte sig 1866-05-26 i Liverpool med Oscar Herman Constantin Lindström född 1838-01-26.
 
Alla infallsvinklar mottages med tacksamhet.
mvh
Lena Thelin

2000-10-10, 22:34
Svar #1

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej. Jag undrar också över hur man går till väga för att forska på personer födda i t.ex London. Den jag söker föddes i London men flyttade till Sverige och avled där. Någon som vet?
Mvh,
AnnBritt Sjödin

2000-11-14, 21:36
Svar #2

Rune Johansson

Jag söker efter en man med namnet Leslie Gustafs-
son som var på besök hos min moster på 1970-talet.
Adressen var då 71 Grove Hill, South Woodford,
London E 18.
Är det någon som vet om han finns, han hade även  
en syster June, deras ff f kom från Munkseröd i  
Tanum, svara här på detta forum.
MVH Rune

2000-11-19, 17:15
Svar #3

Utloggad Eva Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2013-10-31, 12:09
    • Visa profil
Hej!
Jag har forskat i min släkt och funnit att jag har en förfader vid namn Alexander Roy (född 14/4 1773)Han utvandrade från Skottland runt 1810. Han var kanalmekanuikus (Kanalingenjör) och hjälpte till att bygga Göta Kanal. Han gifte sig med Maria Pohl från Stockholm. De bosatte sig på olika platser vid Göra Kanal.  
Det skulle var roligt att få kontakt med någon från den släkten om det går.  
Finns det någon som kan ge mig något råd som kan vara till hjälp för en vidare forskning?  
Hälsn. Eva.

2001-01-03, 02:51
Svar #4

malin

Letar efter Sinclair:are Troligtvis någon har kommit på 1600-talet, det enda jag vet är min mormor (född 53 el 54) hennes pappa hete Arvid...
 
Tacksam för svar!

2001-01-03, 13:06
Svar #5

Utloggad Gudrun Dahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 07:48
    • Visa profil
Lena Löfström skriver i ett inlägg ovan om de 18 skottar som överlevde slaget vid Kringen där de slagits för svenskarna. Finns det någonstans information om vilka de var?

2001-01-23, 19:55
Svar #6

Gunilla Källström

Min farfar, Johan Albin Carlsson gifte sig den 29 sep 1888 i S:t Philips Church, Middlesex med Annie Will. De skilde sig 21/2 1906. Skulle vilja veta om det finns några ättlingar, vad som hände med Annie Will-Karlsson etc. Finns det någon som kan hjälpa mig. Gudrun Fahlström, om du läser detta, du verkar enligt ett tidigare inlägg här, ha reda på hur man gör. Tacksam för svar. Vänlig hälsning Gunilla Källström

2001-01-24, 13:57
Svar #7

Gudrun Fahlstrom

Hejsan Gunilla,
Visst skall jag titta efter din farfar och hans eventuella attlingar nar jag nasta gang besoker 'Family Records Centre' i London. Har dock inget besok inplanerat just nu, sa det kanske drojer. Har dock noterat dina uppgifter.
MVH
Gudrun

2001-01-28, 17:27
Svar #8

Gunilla Källström

Hej Gudrun och tack för svar - som du förstår skulle jag bli mycket glad om du kunde hjälpa mig. Ser fram emot att få höra från dig framöver! Hälsn Gunilla Källström

2001-01-29, 04:08
Svar #9

gunnar

Hej, Det kanske inte har med svenska släkträd att göra, men det har ju att göra med England. Undrar var kan man vända sig för att ta reda på var ex-Beatles Paul McCartney, John Lennon, George Harrison och Ringo Starr härstammar ifrån? Paul McCartney har jag hört skulle ha rötter från Irland.  Någon här som vet?

2001-01-29, 14:53
Svar #10

Monica Jönsson

Hej Gunnar.
 
Du besöker St Catherine's House i London, där du mot en avgift kan få ut/ hemskickat en stämplad kopia av personens födelseattest. Sedan är det bara  (!) att gräva bakåt.
 
Mvh, Monica

2001-01-29, 20:53
Svar #11

Jenny Wiklund

Hejsan,
 
jag har nu funnit ingengör JAMES HENRY BROOKE född 1846 i London i min släkt.
Jag vet att han 1881 kom till Köpenhamn med sin fru Josefin Jacobine Andersen född 1846 i Norge. Där föddes deras fyra barn Robert, Henri, Lucy och Mary.
Är det någon här som känner igen denna man, eller som vet hur jag med denna information kan söka vidare?????
 
/ Jenny

2001-02-24, 10:06
Svar #12

Jeanne Nelson

Hej,
 
Among the Scottish/English/Swedish ancestors I am researching is the family Bruce, namely Robert Bruce (d. 22 Jun 1652, Kvensås, Eksjö, Jönköping, Småland, Sweden) and his wife, Margareta Muschamp (d. Aug 1683). Because of this connection, I was particularly interested in a recent post in a U. S. A. genealogy e-zine, Rootsweb Review. A lady named Tracey told about this find that she had made at an auction:
 
          * * * * *  
I purchased three Swedish Bibles at an auction in Rhode Island. The first one, published in 1893, The Enberg-Holmberg Publishing Co.:s forlog., Chicago, is called Biblisk Skattkammare Af P.A. AHLBERG. The name, Mr. Alexander BRUCE, is written on the inside cover, with the words Juelhalsning fran forsamlinger 1824. I could find no papers or other names or dates inside.  
 
The second one, a two-volume set published in 1878, Stockholm. B. Balmquifts Uftiebolag., trudt hos U.L. Normans Boftrnderi-Uftiebolag, is called Bibeln Med Forklaringar af Fjellstedt. The name Carl Johan BRUSE, and Pontiag, R.I., are written inside the front cover, as well as, the date den 13 Oktober, 1881. Inside each volume is a poem, written in Swedish, cut out of the newspaper, no dates.
 
I hope these names can help someone and that these books can find there way to their rightful homes.  
 
Tracey      
Tlwfotiou@aol.com  
 
          * * * * *
 
I do not have these Swedish Bruces in my family tree, but am sure some Bruce family in Sweden would like to have this momento of their relatives who apparently journeyed to the U. S. For that reason, I offered to post Tracey's message on this forum. If you find you have a family connection to Mr. Alexander Bruce or Carl Johan Bruce, please contact Tracey about these bibles.
 
Mvh,
Jeanne Nelson

2001-03-01, 12:19
Svar #13

gunnar

Hej Monica.
 
Tack för hjälpen.
 
Mvh

2001-04-14, 15:43
Svar #14

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Har under en längre tid försökt knyta kvartermästaren vid Kalmar Regemente Francis Drummond (död 1656, från Skottland) till den oerhört talrika skottska klanen Drummond utan att lyckas. Francis kallas enligt Tjust härads dombok välboren 1654. Frågan är alltså om någon klanforskare kan ge några råd om hur man går tillväga för att snoka rätt på skottska adelsmän innan de i detta fallet värvades till Sverige. Kan möjligen skotska riddarhuset ha utfärdat något dokument om Francis släktförbindelser för att han här i Sverige skulle få titulera sig välboren? Kan möjligen klanen Drummond själv ha uppgifter om deras medlemmars förehavanden i utlandet? Kan det finnas något av intresse i svenska källor? Finns det kanske värvningslistor som kan ge ledtrådar [Francis dyker upp i Sverige i David Drummonds värvade regemente 1636]?
 
Av de Drummonds som fanns i Sverige vid denna tidpunkt är väl Francis en av de mest anonyma. Den vid Kalmar regemente mer kände David Drummond har anor vilka går att följa ända tillbaka till klanens stamfader Malcolm Beg som levde under första hälften av 1200-talet. Även den i Köpenhamn avlidne och i Helsingborg begravde Ludovic Drummonds anor går att följa till denna Malcolm Beg.
 
Mvh
Marin Casterud

2001-04-26, 10:10
Svar #15

Utloggad Fredrik Bensch

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2020-07-05, 14:32
    • Visa profil
En av mina anor vid namn Anne Lowis of Plean ska enligt en gammal släktbok jag har ha varit född 1798 21/10 i Plean, Saint Ninians parish, Stirling, Skottland. Hon gifte sig 1826 6/6 i Saint Cuthberts parish, Edinburg, med en tysk präst från Bremen vid namn Johann George Gottfried Wermelskirch, varefter de båda flyttade till Tyskland. Anne Lowis föräldrar hette Ninian Lowis of Plean och Isabella Monro of Auchenbowie, båda adliga.  
 
Det jag undrar är om det i Skottland finns någon motsvarighet till riddarhuset?

2001-06-14, 00:55
Svar #16

Mikael karlsson

Thomas Hammond född 1630 Chertsey, Surrey, England
död 1681-04-18 Trondheim Norge
 
gift med  
 
Elisabeth Sommerschield född 1637 Trondheim Norge
död 1682-05-25
 
Thomas hammond skall ju ha flyttat från England till Norge 1659 han var köpman och vad jag kan förstå var eller blev rätt välställd.
 
Någon som har uppgifter om varför han kommer till Norge ?

2001-06-30, 18:23
Svar #17

Utloggad Lisbeth Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2011-04-15, 15:02
    • Visa profil
Hej alla glada säktforskare!
Jag undrar om någon vet var man kan söka en person som flyttade till NewPort 1878  
 
Mvh Lisbeth

2001-08-30, 20:41
Svar #18

alma

Hej jag heter alma och jag skriver ett arbete om robert bruce jag vore väldigt tacksam om nån kunde berätta lite om honom.
 
 
alma

2001-08-30, 21:46
Svar #19

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Meningen med att skriva ett arbete i skolan måste väl vara att du ska forska själv, eller?  
 
På närmaste bibliotek hittar du alldeles säkert böcker om skotsk historia, och i dessas litteraturlistor hittar du sedan andra böcker som leder dig vidare.
 
Det är mycket roligare att forska själv, än att få färdigtuggade uppgifter från andra, som du dessutom inte vet om de är riktiga.

2001-08-31, 07:07
Svar #20

G. Johansson

Hej Alma
Elisabeths förslag är bra. En annan möjlighet är att söka på nätet. Om du har Internet så skulle jag råda dig att söka efter Robert the Bruce. Du kommer säkert att få många bra svar. Språket lär förstås bli engelska.

2001-09-22, 16:26
Svar #21

Utloggad Kristina Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2016-04-19, 09:47
    • Visa profil
Joyce Rose Dillon f 1920-01-03 i Hardwick England. Jag söker hennes föräldrar. Hon flyttade till Sverige 1947 och död här 1990-05-13. Det enda jag har är att gå på är en vigselattest, enligt den är faderns namn Edward James Dillon. Kan någon hjälpa mig att hitta hennes föräldrar/mina morföräldrar eller förklara hur jag skall göra.

2001-09-22, 17:57
Svar #22

Monica Jönsson (Monica)

Hej Kristina.
 
När du ska hitta en person född i England är det lättast att själv eller via ombud leta fram personens födelseattest (som ger dig föräldrarnas namn och adress) på St' Catherine's House i London. Det bör vara snabbt fixat efersom du har både ort och datum. Därifrån får du leta vidare i censuslängderna. Dessvärre är jag osäker på den britttiska sekretessen, men jag har själv kollat upp personer födda 1949-50.
Lycka till!
Monica

2001-09-23, 23:49
Svar #23

Margaret Strand

Til Monika Johansen som etterlyste opplysninger om JOHN LAMBIE BRODIE. Jeg prøvde å svare på ditt innlegg direkte men fikk ikke opp ordentlig e-mail adresse bare ordet landkontoret.
Det finnes ikke fødselsopptegnelse for John Lambie Brodie i det skotske arkivet, kun adopsjonsopptegnelse som følger:
Adoption record.
John Lambie Brodie Male born 1942 Sept 13th
Name of adopters: Margaret Granton Fraser or Brodie, Calderwood, Innellan. Date of adoption: 3rd Feb. 1944. Sheriff Court of Argyll at Dunoon.
Jeg prøvde å finne fødsel for John Lambie men fant ikke noe under dette navnet heller.
Med hilsen fra Moss, Norge. Margaret Strand

2001-10-06, 11:29
Svar #24

Utloggad Margareta Kustus Forsgran

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Söker upplysningar åt en väninna som flyttade
från Staffordshire,England.Hon letar efter sin mor
som hette Brenda Phythian som flicka och Green
som gift.Min väninna har inte sett sin mor sen
hon var 4 år då föräldrarna skilde sig.
Brenda har en syster vid namn Dorothy Frost som
vad hon känner till sen gammalt bor i Birhmingham
Det skulle vara trevligt om någon vet eller känner till något om dessa kvinnor,dessa systrar
bör idag vara runt 60-65.Skulle vara roligt om  
jag på detta sätt kunde hjälpa min väninna att
finna någon levande släkting.
Mvh Margareta Kustus Forsgran.

2001-10-10, 23:03
Svar #25

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Det finns en D Frost i Birmingham, en enda.... här kommer adress och telefon.
 
D FROST  
16 CHURCH ROAD
MOSELEY
BIRMINGHAM  
B13 9AG  
 
Telefonnummer 012 1247 0715    
 
Mvh
Lena A L

2001-11-26, 18:28
Svar #26

Jörgen Dahlberg

Harry Exall född omkring 1905 var på Engelskt flottbesök i Malmö juni/juli 1927 med båten H.M.S. Vesper.
Han är far till min mor. Kan någon hjälpa mig att hitta honom, hans föräldrar och efterlevande eller förklara hur jag ska gå tillväga.

2001-11-26, 19:43
Svar #27

Cissi Nyblom

Hej!
Min farmors farmor var (förmodligen) född i Sverige men med Engelska föräldrar. Kan någon hjälpa mig vidare?
 
Maria Anna BLANCHE Stephens, f1843-09-21 (var?), d1935-12-04 Saltsjöbaden, Stockholm.
 
generation 1:
f GEORGE Stephens, f1813-12-13 Liverpool, bosatt i Sverige och Danmark, Professor i Köpenhamn. d1895-08-29 Köpenhamn.
gm
m Mary Anne (MARIA) Bennet eller Bennett, f1808-07-23 Brentwood, Essex. d1896-03-17 Köpenhamn.
Barn:
Mary Anne Eliza INGEBORG Stephens, f1839 (henne vet jag en del om)
Joseph Stephens, f1841, ägde Huseby bruk. Vet en del om honom också.
 
generation 2:
ff John Stephens, f1772 Cornwall, d1841 Brixton. Metodistpräst. Jag har mycket info, tyvärr ingen bild om nån skulle råka ha det... :-)
gm
fm REBECCA Eliza Rayner/Raynor/Reynor, f1785 Essex eller Cornwall (olika uppgifter)
barn: (skall finnas 12 st)
Rebecca Eliza Stephens, f1800 gm William Brumfitt Storr
Joseph Rayner Stephens, f1805, metodistpräst som senare startade egen kyrka, gift med ?
Charles JOHN Stephens, f1806, emigrerade till Australien där han startade en tidning. Gm 1 ? Fleming, gm 2 Fidelia Jenkins
Samuel Stephens, f1809, emigrerade till Australien, gm Arabella Charlotte Beare Hudson.
Edward Stephens, f1811, emigrerade till Australien där han grundade en bank. gm Emma Harrison
 
mf Edward Bennet/Bennett - vet jag ingenting om
gm
mm Elizabeth May - vet jag heller ingenting om.
 
generation 3:
fff ? Stephens (har hittat en John Stephens gift m nedanstående Mary Varcoe som stämmer tidsmässigt - har inget mer än namnet dock)
gm
ffm Maria Varco (har en Mary Varcoe, f1745 i Cornwall, g 1770 med en John Stephens - henne har jag mycket på)
 
Vet någon hur jag kan hitta mer info, helst utan att betala en massa eller åka till England :-)
 
FamilySearch har jag testat.
 
Tacksam för all hjälp!
 
Mvh
 
Cissi

2001-12-29, 22:40
Svar #28

Utloggad Sigurd Söderquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2013-03-11, 21:51
    • Visa profil
Agneta Strachan of Thornetour född i början av 1500-talet. Gift med Walter Erskine, till Tillierblet, Boghied och Ledbaki i Skottland.
 
David Melvil, baron av Dygfort och Baldovil i Skottland.
 
Hoppas att någon kan hjälpa mig med anorna för
Agneta och David?

2002-01-04, 11:13
Svar #29

Solveig Qvarnström

1901 års folkräkning finns nu på internet: http://www.census.pro.gov.uk/
Jag har tittat lite på den. Det är en enormt seg sida, trots att jag sitter på fast lina har jag suttit och lagt patiens mellan sidbläddringarna. Kanske är det just nu många som söker. Den verkar i allafall lätt att förstå sig på. En enkel sökning är gratis, vill man ha mer detaljer får man betala.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna