ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-07-18  (läst 2600 gånger)

1999-12-29, 15:11
läst 2600 gånger

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Lena,
varför skulle det vara förbjudet med länkar på Anbytarforum? Det finns ju till och med en ämnesrubrik som heter just länktips.

1999-12-29, 18:50
Svar #1

Utloggad Johnny Nyberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 16:26
    • Visa profil
Hej, Lena
 
Jag vill också ha länkarna till Skottland.
 
Har ännu inte repat mod, för en kontakt med en viss Löfström från kungliga hufudstaden. Jobbar på det!
 
Med vänlig hälsning
Johnny

1999-12-29, 23:18
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Lena, det finns ju en särskild rubrik på slutet för länktips, kan du inte lägga dina skotska länkar där?

2000-01-09, 18:06
Svar #3

Göran Johansson

Hej Lena!
Har kollat olika länkar för att finna något om släkten Lyle från Skottland. Vet lite mer nu än tidigare. Lyle har sitt ursprung i D\Lisle (of the island). Den förste som bar namnet i Skottland var Ralph de Insula - en follower till Walter the Steward. På 1400-talet fanns det en lord Lyle. I Danmark finns ett antal vapen och sigill som använts av familjen Leijel i Danmark. För att kunna jämföra vore mycket tacksam om du ville tipsa om någon i Skottland som kanske kan tänkas hjälpa mig med t.ex. en bild av det vapen som bars av släkten Lyle. Med vänliga hälsningar, Göran Johansson

2000-01-29, 01:18
Svar #4

Monika Johansen

Jeg har lenge vært på søken etter en mann som bodde noen år i Norge. Han var sjømann.
JOHN LAMBIE BRODIE f.13.September.1942.
Kom fra Scotland, har bodd periode i England også.
Tenk om noen hadde klart å funnet han for meg. ??
En kjempeoverraskelse venter han!!!
 
På forhånd takk for all hjelp.
mvh.
Monika

2000-02-08, 05:17
Svar #5

Bernard von Schulmann

1) My Apologies for the English, I am limited to only being able to work in French, German and English
 
2) What I am looking for is an information of a Brita Stuart.   She was married to a man by the name of Gustav Clodt-von Juergassberg who died in 1681.
 
I have no dates for her, but I suspect she was born in Stockholm and then came to Estonia when the Swedish time began.
 
They had at least one daughter - Briggita Helene
 
yours Bernard von Schulmann

2000-03-03, 09:52
Svar #6

Utloggad Kerstin Kindström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2019-01-02, 15:13
    • Visa profil
Hur går jag lämpligast tillväga för att reda ut härvan med den engelska delen av släkten?
 
Kan nämmnas att den är adlig på många grenar.
Här i sverige verkar den aldrig ha blivit introducerad.

2000-03-17, 12:04
Svar #7

Utloggad Kerstin Kindström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2019-01-02, 15:13
    • Visa profil
Snälla kan Du skicka maila länkarna till mig oxo?

2000-07-08, 20:24
Svar #8

Utloggad Anita Fredriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Jag är intresserad av att veta mera om min morfars mor som invandrade från England. Kan någon tipsa mig om hur jag ska gå vidare? Här följer de uppgifter jag har:  
 
Edith Eliza Edwards, född 15/10 1864 i Nottingham. Flyttade till Sverige 10/4 1900 (?)  
Inflyttade till Kungsholmen (Sthlm) 29/10 1936
Gift med Provinsialläkare Erik Holmberg. Död 18/3 1944 i Säffle.

2000-07-11, 17:55
Svar #9

Gudrun Fahlstrom

Hejsan Anita,
 
Det enklaste sattet ar att leta i Family Records Centre i London. Dar har jag hittat mycket om min mors slakt, som ocksa kommer fran England. Sjalv ar jag numera bosatt utanfor London, men har tyvarr inget besok pa centret inplanerat just nu. Skall dock skriva ut de har uppgifterna och leta nar jag kommer dit nasta gang, om du vill?
 
Halsningar,
Gudrun

2000-07-12, 01:27
Svar #10

Jonas Kuschner

Provinsialläkare Holmberg bör väl förekomma i ett eller annat biografisk matrikelverk (fr.a. supplementet till Sackléns läkarehistoria). Finns inte hustruns föräldrar omnämnda någonstans?

2000-07-12, 22:24
Svar #11

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Enlligt A.J. Bruzelius: Sveriges Läkare-historia, tredje följden. Svensk Läkare-matrikel, förra delen (Stockholm 1886), blev stadsläkaren i Vimmerby, Erik Emanuel Holmberg, gift i Bishops Waltham i England 1885 10/9 med Edith Ethel Edvards, dotter till f. löjtnanten i engelska marinen John Edvards och Ann Copelin. Två söner till makarna Holmberg finns med i matrikeln: Zanni Erik, född 1886 12/7 i Vimmerby, och Cyril Graham, född 1888 20/7 i Vimmerby.

2000-07-14, 15:33
Svar #12

Utloggad Anita Fredriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tack så mycket alla tre för hjälpen !
 
Gudrun: Jag vore mycket tacksam om du ville hjälpa mig titta efter uppgifter på centret, se även Torstens uppgifter ovan!  
Torsten: Mycket intressant! Jag visste inte att de gifte sig i England. Min morfar hette också  Torsten,  Zanni och Cyril var hans bröder.                  
Tror ni att Ann Copelin kan vara ett franskt namn?

2000-07-15, 10:10
Svar #13

Anna Berg

McLean ellerMacLean = Macklin?
Hörde i min barndom på 50-talet talas om att skottar kommit via Norge till Sverige/Jämtland Någon gång på 1600-1700 -talet? och blivit kvar här. Bl a en släkt med namnet försvenskat till Macklin hade skottska anor. Känner någon till detta?
I mina jämtländska anor skulle det alltså finnas band till Skottland, har dock inte kunnat hittat någon med skotskt namn.
Vart letar man och hur vet man att namn ändrats till svensk stavning?

2000-07-15, 17:42
Svar #14

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Den mest kända släkten Macklin har inget med Skottland att göra. Macklin har här tagits från orten Möklinta. (Släkten lever ännu vidare i bl.a. Orsa där också gårdsnamnet Macklins uppstått.)

2000-07-16, 01:17
Svar #15

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hej Anna,
 
Du har helt rätt, det kom många skottar till Sverige, bl a via Norge. De var värvade legosoldater som skulle stärka Gustav II Adolfs (och hans föregångares)armé. I skottland rådde dålig tider och maten räckte inte alltid till varför de som stod lägst i rang hos sin clan stöttes ut eller tvingades ut på erövringar, som sedan på ett eller annat sätt skulle komma clanen tillgodo. Skottarna var också kända för att var mycket dugliga stridsmän, de hade ju härdats genom alla de clanstrider som förekom. Detta utnyttjades då av Europas furstar som var i stort behov av vältränade och dugliga soldater. Sir James Spens av Wormingston åtog sig uppdraget att värva soldater för Sveriges räkning. Men han lade inte många strån i kors själv för detta utan anlitade i sin tur överste Andrew Ramsay. Kung Christan IV tyckte inte om det, han ville ju inte få dem emot sig i de s k Kalmarkrigen (1611-1613). Även lokalbefolkningen oroade sig och gaddade sig samman. Man lade sig  i bakhåll för skottarna varefter man helt sonika slaktade de stackars skottarna (ja det fanns även kvinnor med). Ca 550 norska bönder slaktade ca 200 väldrillade skottar och tillfångatod ytterligare 134. Detta skedde på en plats som heter Kringen, som ligger vid Otta i Gulbrandsdalen den 26 augusti 1612. När de 134 tillfångatagna skulle transporteras passade vakstyrkan på att under kvällen supa sig fulla varpå man fick den lysande idén att slå ihjäl även dessa skottar. Endast 18 skottar överlevde.
 
Senare kunde dock andra skottar ta sig till Sverige och många blev som Du så riktigt skriver kvar här - eller återvände hit då de ofta var placerade utomlands. Franske kungen hade för övrigt länge ett eget skottskt garde bestående av svenska skottar utsänt av den svenske konungen.
 
Sir Sean Connerys mamma var en McLean.
 
Vill Du veta mer om dem så kan Du besöka www.maclean.org
 
Mvh
Lena A L
 
PS: lägger inte ut källhänvisningar här efter som listan skulle bli lååååååååååång, är någon intresserad av den kan jag maila den. DS

2000-07-16, 09:43
Svar #16

Ingrid Wikberg

Lena A Löfström!
Det var ett intressant svar, eftersom även jag enligt familjetraditionen ska ha McLean i släkten och jag kommer ursprungligen från Jämtland. Har dock inga närmare uppgifter på sanningshalten utan detta är sagt inom släkt på mödernet och att det en gång i tiden fanns en släktgren Macklin som bodde inom Myssjö församling i Jämtland enligt vad min mor sa. Hon träffade bl a en äldre dam på 50-talet som var av denna släkt och hette Macklin.  
Eftersom alla gamla är borta så är det idag svårt att få muntlig information och få svar på frågan vart uppgifterna ursprungligen kommer ifrån. Vet dock att min bortgångne morbror fick en klan-kilt eller pläd  från Skottland av någon och att den bl a gick i färgerna grönt/blått. Jag borde väl forska lite via kyrkböcker och andra urkunder om sanningshalten i allt. Dock kan jag ej förstå varför någon skulle hitta på något ur tomma luften. Detta med skotska anor  är ju inte märkvärdigare än andra invandrade släktingar jag har.
Men jag ska ta mig en titt på McLean-sidan!
Jag skulle mer än gärna ta del av dina källanvisningar! Du får gärna mejla till mig!

2000-07-16, 10:38
Svar #17

Leif Mörkfors

Släkten Mowat finns bland mina anor. Har någon mer stött på dessa och forskat kring Patrik Mowat och Barbara Saintclair som båda levde i början av 1500-talet ?

2000-07-16, 14:36
Svar #18

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Hej Ingrid! MacLeans klanfärger är i och för sig mörkblått och grönt med smala vita ränder invävda i ett rutmönster (enligt mitt kiltlexikon) Desvärre kan jag inte hitta några andra uppgifter om utvandrade skottar. Hör av Dig om Du vill ha information bakåt i tiden om klanen MacLean!
Hälsningar
Karin

2000-07-16, 14:39
Svar #19

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Ingrid och Leif! Prova att kontakta:
The Scots Ancestry Research Society
20, York Place
Edinburgh
Skottland
Där kanske Ni kan få hjälp med eventuella utvandrade skottar.
Hälsningar  
Karin

2000-07-16, 16:56
Svar #20

Ingrid Wikberg

Hej Karin,
Tack för svar, och du får gärna informera lite om just denna klan MacLean. Kan det ha varit legosoldater som via Norge hamnade uppe i Jämtland?
Av vad jag förstår så är en klan väldigt stor med många familjegrenar och även lite olika namn?
Finns dokumentation om skotska legosoldater på
1600-talet? Eller fanns det en senare period på 1700-talet med legosoldater?
Och vart hittar man namn som blivit försvenskade?
Jämtland tillhörde ju  Norge (& Danmark) under en lång period; och turbulensen under 1600-talet satte väl sina spår, vem har alla urkunderna?

2000-07-16, 18:55
Svar #21

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Värst vad alla hade bråttom att fixa kiltar och andra clan-detaljer...! Anna Berg frågade efter försvenskade släktnamn, bl.a. Macklin, som ju bevisligen existerar i Orsa och härstammar från en präst som kom från Möklinta. Kanske det vore lämpligast att hjälpa henne att hitta sina skottska anor, innan man klär upp henne i grön-blårutiga kiltar och lär henne blåsa säckpipa! ;-))))

2000-07-16, 20:29
Svar #22

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Hej Ingrid! Som sagt, prova att kontakta The Scots Ancestry Research Society beträffande senare historia om skottarna. Jag kan bara berätta att klanen MacLean härstammar från Gilleathain na Tuaidh (Gillean of the Battleaxe) på 1200-talet. På 1500- och 1600-talet var klanen MacLean en av de viktigaste klanerna på Skottlands västkust samt att klanen var med i slaget vid Culloden och slogs då för hertigen av Perth. Beträffande kilten som Din morbror fick ifrån Skottland skulle den kunna tillhöra klanen MacLean, men det finns många mönster som är snarlika! Det vore nog bra att få reda på hur det kom sig att Din morbror fick denna kilt i sin ägo.
Vänliga hälsningar
Karin

2000-07-16, 21:43
Svar #23

Lena A L

Jag måste nog säga att jag håller med Jojje (kan inte hjälpa att jag faktiskt just nu fnittrar ganska hysteriskt...) för visst ligger det mycket i att det första som bör göras är att hjälpa Anna finna sina skottska rötter - om de finns där.
 
Anna, när Du forskar bakåt, hur långt har Du kommit? Har Du funnit någon koppling alls som skulle styrka detta? Om inte, börja i Din egen ände och gå bakåt, förr eller senare hamnar Du ner på 1700 och 1600-talet å då.... när Du finner en McLean (eller för den delen en Macklin som Du inte återfinner i födelseböckerna här i Sverige) kan jag hjälpa Dig att bl a via Scotts Origin söka efter Dina skottska rötter.
 
Vänliga hälsningar
Lena A L
(som om några dagar ger sig iväg till just Skottland och en stor internationell clanträff)

2000-07-16, 22:17
Svar #24

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Trevlig resa, Lena!
...och om du av en händelse skulle stöta på någon kilt med klanen Davidsons mönster (och den inte kostar multum) så har jag xxl...
Det skulle ju va' mysigt att skutta omkring som Rob Roy i högländerna, eller...?
 
MVH
Rob Jojje (Davison)

2000-07-16, 23:45
Svar #25

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Tack för det Jojje... å kiltar det kommer jag med största sannolikhet att stöta på av både den ena och den andra sorten. Skall även övervista (hm, heter det verkligen så..) Halkirk Games där det lär krylla av kiltar. Själv har jag avböjt aktivt deltagande i spelen även om man kanske hade haft en chans i Discuss.  
 
Var det förresten XXL Du sa? Själv skulle jag behöva en XXXL :-((( antar jag men eftersom kvinnor inte bär kilt utom i undantagsfall, och då endast i form av den hellånga varianten, har jag beslutat mig för att bespara min clan denna upplevelse. Det kommer att finnas så många tält ändå där.
 
Om någon av er andra har önskemål (inom rimliga gränser) och kanske vill ha hjälp med att kontrollera ett eller annat nu när jag ju ändå kommer att vara på plats får ni gärna höra av er. Några gamla anor skall man alltid kunna ragga upp.
 
Jag kommer att vara i såväl Edinburgh som i Caithness och Thurso.

2000-07-17, 19:33
Svar #26

Anna Berg

Hej igen, nu ser jag att det blivit en del svar som har med min fråga att göra. Jag har ej nått så långt som till 1700-talet och tidigare. Men jag vet att det fanns (och kanske fortfarande finns?) en Macklin-släkt i Jämtland, har fått en muntlig bekräftelse av en gammal farbror och även ha sa att det var en försvenskning av ett skotskt namn.Det var när de var krig med Norge påstod han och att det visste man bara,det var så länge sedan. Jag får leta vidare i anorna.  
För mig var det ju inte frågan om kiltar och dylikt som Jojje Lintrup ironiserar över, utan mitt intresse handlar mer om vart 'di gamle' kom ifrån och hur man försvenskade utländska namn. Tycker ju att det var en fiffig namnändring -om det nu stämmer.
Vill gärna kontakta dig Ingrid, eftersom vi båda har jämtländska band och namnet Macklin i släkttraditionen. Känns ju spännande, kanske vi är släkt?

2000-07-18, 00:33
Svar #27

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Bakom ironin, Anna, finns faktiskt en genuin farhåga, nämligen att det kanske visar sig att dina skottar bara existerar i någon skröna och att du glatt dig förgäves. Så är det t.ex. med de allra flesta familjetraditioner om vallonska anor, och så är det med många andra spanjorer, sjömän, kändisar, m.m. Mina skånska släktingar t.ex. har sedan jag var liten pojke påstått att vi var nära släkt till Charles Lindbergh. När jag gick på djupet för att ta reda på hur vi var släkt, visade det sig att vi inte var det. Den enda vi var släkt med var den hustru Charles Lindberghs farfar övergav, när han smet ifrån sina ekonomiska problem och for till Amerika.
Det är klart att det vore kul om du hade rätt och det visade sig att någon stackars skotsk soldat blivit kvar och lämnat ättlingar som förvanskat hans släktnamn. Men genom att ha varit med i några år, har jag lärt mig att aldrig ropa hej förrän man är över ån. Speciellt inom släktforskningen.

2000-07-18, 10:51
Svar #28

Carl Szabad

Anna! Det närmaste man kommer är en furir Anders Macklin som fick ett antal barn från 1797 och framåt i Norderö och Myssjö i Jämtland. Hans ursprung har jag dock ingen aning om. Karl Göran Eriksson i Uppsala är expert på Jämtland och kanske kan svara.

2000-07-18, 21:31
Svar #29

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Nordiska Museet och Svenska Institutet gav  
1962 ut Scots in Sweden av Jonas Berg och  
Bo Lagercrantz. Personregister finns och den  
börjar med medeltiden.
Mvh Christina.    .

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna