ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Peck (ev Peek), George Benjamin 1867 i Acola och Bombay, Indien  (läst 944 gånger)

2009-10-07, 11:32
läst 944 gånger

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Söker information om en superintendent i Acola och Bombay, Indien, vid namn George Benjamin Peck (alternativt Peek) år 1867. Han är britt och arbetar vid the Great Indian Peninsula Railway.
Går det att få fram mer information om honom?

2009-10-07, 12:03
Svar #1

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
På British Library lär finnas en del uppgifter rörande personalen vid Great Indian Peninsula Railway.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-10-08, 13:30
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Tack Claes-Göran!
 
Anledningen av min fråga är att jag funnit flera hundratals brev om järnvägsarbetet i Indien och banan Bombay-Akola-Nagpur. Handlingarna är ifrån 1860-talet och upptäckten gjorde jag på en kistbotten under halm och tidningspapper då jag inventerade modernare företagshandlingar ute på Huseby förra året. Nu strukturerar jag dessa och då proveniensen är viktig försöker jag identifiera de personer vars brev och räkningar sedan tidigare finns ihoplagda i buntar. Breven saknar kuvert och oftast är den enda identifiering de undertecknades handskrivna namn, som ibland är mycket svårtolkade. En som skrivit många brev är ovannämnde G.B. Peck som anställdes som superintendent av Joseph Stephens 1867. Andra namn som förekommer är John S. Wells, Henry Rogers, Edward Dangerfield, William Bell, Watson, L. Pereira, George Wood, Mesors Megjee Mooloje (tydligen indier), C. Brandt, Fletcher & Mitchell, William Nicol m fl..  
 
I järnvägsmaterialet finns även alla lönelistor för indier med deras namn och utbetalningar, förmåner mm , vilket gör materialet mycket intressant - det slår bland annat hål på den lokala myten bland skatelövsbönderna att Joseph Stephens skulle haft slavarbetande kineser vid järnvägsbygget, vilket är rent nonsens. Materialet är verkligen något för internationella forskare att få upp ögonen för.

2009-10-08, 14:39
Svar #3

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Vet inte om du såg det (jag gjorde det inte förrän nu), men på den sajt jag länkade till (Families in British India Society) kan man söka personer (620,000). Du kan ju kontakta föreningen och se om de kan hjälpa till med att identifiera gubbarna. Jag förmodar att de är intresserade av handlingarna.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-10-08, 15:51
Svar #4

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Institute of Railway Studies and Transport History kanske är intresserade? http://www.york.ac.uk/inst/irs/

2009-10-14, 18:35
Svar #5

Utloggad Anders Nyman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2021-02-21, 14:38
    • Visa profil
Niclas!
Jag vet inte om detta har med saken att göra men Indien, järnväg och andra halvan av 1800-talet fick mig att reagera.
Min ana George Foster for till Indien ca 1866 som 16-åring. Till att börja med arbetade han vid järnvägen för East India company. Sen anställdes han av L W Toulmin och sen av Thomson & Co. Den sammanställning som min kusin i England gjort innehåller följande uppgifter:
1867-68 Bor han: Bartiens (?) Lane, Calcutta; ingen uppgift om arbete
1869-72 Guard, East India railway, Allahabad
1873     d:o,  East India railway, Sutra
1874     d:o   East India railway, Jubbulpore
1876 assistent vid L W Toulmin & Co Apcar House,  
osv, sen övergick han i annan verksamhet.
Men det var förstås ett helt annat järnvägsbolag du berättade om

2009-10-26, 11:42
Svar #6

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Tack för alla uppgifter om Great Indian Peninsula Railway och relaterad information. Ska försöka väcka forskningsintresset för detta arkivmaterial.

2011-08-09, 13:46
Svar #7

Utloggad Moderator USA

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Arkiverade poster upplagda som ny tråd på begäran av ursp postare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna