ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Okänd svensk i Liverpool ca 1930 till 1950  (läst 1364 gånger)

2012-04-10, 13:34
läst 1364 gånger

Utloggad Lennart Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2018-11-12, 15:42
    • Visa profil
Jag söker namnet på den svenske utvandrare som hade adressen 140 Park Lane i Liverpool, England, under åren ca 1930 till 1950. Jag sätter mitt hopp till att någon äger eller har tillgång till en adresskalender för Liverpool från den tiden. På adressen fanns en butik (Groceries & Provisions) som bl a sålde konserver och andra förnödenheter för fartyg i hamnen. Bostaden var troligen i samma hus.
    Butiken låg vägg i vägg med den svenska sjömanskyrkan (Gustaf Adolfskyrkan) och inte långt från Liverpools hamn. Kyrkan finns kvar och har numera brittisk k-märkning. Resten av kvarteret inklusive svenskens affär revs för många år sedan och marken har blivit parkeringsplats.  
     Min pappa var präst i sjömanskyrkan under 1930-talet. Jag föddes i Liverpool och som barn träffade jag svensken som hastigast ibland.  
     Nu forskar jag i min familjs historia.  På många gamla foton dyker vår granne upp med sin spanska fru. Han skall ha varit en sjöman som för kärleks skull mönstrat av och slagit sig ned i Liverpool. Hans namn minns jag inte men skulle gärna vilja veta.

2018-01-11, 12:34
Svar #1

Utloggad Rodney Williams

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2023-03-09, 11:59
    • Visa profil
Dear Mr Larsson

I have just seen your post and I am not sure if you are still interested but attached is the page from the 1938 Liverpool street directory for Park Lane. Your father is listed but the person at 140 is a naturalist and also owns number 156. I don't have access to any directories from the 1940s and 1950s.

(I was born in Liverpool and now live in Wales, my 2x great grandfather was from Skelleftea).

Best wishes

Rodney

2018-03-14, 21:03
Svar #2

Utloggad Per Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1476
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 21:23
    • Visa profil

Lennart!

Om Du fortfarande är intresserad!
Känner Du till boken "Ett hem långt hemifrån" författad av Lennart Karlsson och utgiven 1988?
Om ej, kan jag skanna några sidor ur den avseende den tid Din far tjänstgjorde där (i Liverpool)!


M v h
Per

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna