ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nelson, John/Nilsson, Jöns fr Skåne? Död Sydney 1902  (läst 482 gånger)

2004-08-03, 19:05
läst 482 gånger

Utloggad Mikael Jageklint

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-04-30, 13:59
    • Visa profil
Hej,
Hjälper en släkting i Australien med hennes forskning på en annan linje. Hennes farmors far John B Nelson dog i Sydney 1902. Enligt vissa källor skall han ha varit född i Ystad 23 aug 1843. Med lite hjälp så har jag funnit en Jöns Nilsson, född 29 aug 1843 i Skårby Socken i Malmöhus län som troligen är samma person. (Föräldrarnas namn stämmer bra överens med muntlig traditionell information).  
 
Hur skall jag vara säker på att Jöns Nilsson och John B Nelson är samma person? Det sägs att John B Nelson troligen emigrerade runt 1866.  
Hur kan jag finna ut om Jöns Nilsson är den personen? Finns det några databaser på nätet? Jag är inte hemma på sådan forskning. Jag bor i Västergötland och är inte ofta nere i Skåne där jag antar att arkiv finns. Vill någon hjälpa mig?
 
Tacksam för svar!
 
Mikael J.

2005-03-17, 16:56
Svar #1

Joacim Wendin

Hej Mikael!
 
Jag vet att Malmö Stadsarkiv skall ha register på personer som är utflyttade till Australien men jag vet inte mellan vilka år materialet sträcker sig....men hör med dom.
 
Joakim

2011-08-24, 09:19
Svar #2

Utloggad Moderator USA

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tråd överflyttad från Metodfrågor/17-Emigration
(Rubrik justerad av moderator)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna